entov, podporovaný prílevom zahraničného kapitálu, by zďaleka nemal na malé pivovary taký dosah, ako má, keby ich šanca dostať sa k finančným zdrojom bola väčšia, keby lepšie fungovala ochrana domácich výrobcov a proexportná politika štátu nezostávala iba na úrovni verbálnych prísľubov. "Aj keď sa nám darí zvyšovať produkciu, veľmi dobre sme sa etablovali na východných trhoch, a dnes patríme k najväčším exportérom piva, máme čo robiť, aby sme svoje pozície obhájili," hovorí Ing. Milan Zuščin, riaditeľ závodu Pivovar v akciovej spoločnosti Starý prameň v Michalovciach. "Na domácom trhu je prebytok piva, preto predáva ten, kto ponúkne odberateľovi najvýhodnejšie podmienky. Na trhu je už len kvalitné pivo, to je elementárna podmienka. Byť lacný a dobrý znamená modernizovať a stále zvyšovať výrobu. A to chce zdroje. V bankách sa k nim prakticky nedá dostať, nehovoriac už o úrokových sadzbách. Dovozné kvóty na české pivo trh ovplyvnili iba okrajovo. Malým pivovarom by pomohla napríklad dotácia exportu. Len pri minimálnej podpore v tomto smere by malé pivovary dostali veľkú šancu," vysvetľuje M. Zuščin. Presýtenosť slovenského trhu s pivom ťažko dolieha najmä na malých producentov, ktorí sú vo svojich regiónoch často jednou z mála opôr zamestnanosti. Príkladom je práve michalovský Starý prameň. Vytvorenie podmienok na rozvoj malých pivovarov je súčasne riešením mnohých sociálnych problémov v daných oblastiach. Michalovský Starý prameň, a. s., zamestnáva vyše 260 pracovníkov. V okrese s 24-percentnou mierou nezamestnanosti to nie je zanedbateľné číslo.
Autor: SME-lk