Piatok, 6. december, 2019 | Meniny má Mikuláš

RECENZIA / film

Ďalší Verhoevenov hollywoodsky brak

Starship Troopers - Vesmírna pechota (Starship Troopers) # USA 1997 # Réžia: Paul Verhoeven # Scenár: Ed Neumeier # Kamera: Jost Vacano # Hudba: Basil Poledouris # Hrajú: Casper van Dien, Denise Richardsová, Dina Meyerová, Jake Busey, Michael Ironside, Neil Patrick Harris, Patrick Muldoon a ďalší # Premiéra v kinách SR: 15. januára 1998 # Distribuuje: Saturn

Degradáciu, administratívny trest desať rán bičom a pokutu splatiť nehorázny rozpočet 100 miliónov dolárov by si za svoj najnovší skvost zaslúžil režisér Paul Verhoeven. Provokatér holandského pôvodu, ktorý môže nebesám ďakovať za to, že kedysi nakrútil prvého Robocopa, sci-fi Total Recall a thriller Basic Instinct, dokázal, že aj po úbohom erotickom klenote Showgirls má ešte kam ísť. Po území hollywoodskeho braku, na ktorý sám degraduje americké filmové umenie, sa pohybuje svojským štýlom. Ak by sa s bezduchým gýčom iba pohrával, nebolo by mu čo vyčítať. Najhoršie na tom je, že ho v skutočnosti takisto vyrába. Vesmírnu pechotu nakrútil bez jedinej hereckej hviezdy a prvoplánovo tak, našťastie, všetky vyvaroval pred ohrozením ich povesti. Postačili mu hviezdičky striebornej obrazovky, ktorej nekonečné seriály sú popri jeho práci miestami duchaplnejšie. V štýle Beverly Hills 2110 sa nesie úvodná divácka príprava, ktorú v špeciálnej vojenskej jednotke, nepoznajúcej hranice medzi pohlaviami a satirickou mierou vzývajúcej vlastenectvo, absolvuje aj Johnny Rico (hrá ho Casper van Dien). So spolubojovníkmi ho čaká urputný boj s plemenom galaktického hmyzu, vysávajúceho ľudskú mozgovú hmotu ako potenciál vyrovnaného súpera. Na chrbát obrovského modelu sa síce Johnny dokáže vyšvihnúť s bravúrou Ferda Mravca krotiaceho lúčneho koníka, ale prvotriednym špeciálnym efektom s postupmi vyvinutými pre Spielbergov Jurský park toho naozaj veľa zazlievať nemožno. Pestrofarebný sliz, lepkavý ako lacné bowle na stredoškolských párty, lieta na všetky strany a na prvý pohľad beznádejný súboj speje k dojímavému finále s aplauzom celej armády pre neohroziteľného hrdinu. Vzácne zaujímavým podtextom je použitie spravodajských šotov fiktívnej federálnej spoločnosti Fed Net, zachytávajúcich vyznenie starých hollywoodskych filmov o druhej svetovej vojne - antihmyzej vládnej propagandy a sarkastických náborových agitiek, ktoré by poľahky našli svoje uplatnenie v Hanákových Papierových hlavách. "Mládí nevybouřené" ďalej reprezentujú Denise Richardsová, Dina Meyerová, Jake Busey či Patrick Muldoon, väčšinou zhodne odrastení na televíznych postavách v Melrose Place, Beverly Hills 90210, Seinfeld či Days of Our Lives. Tak ako írska skupina U2 svojím gýčovým PopMartom predviedla, že koncertnú produkciu možno bez problémov predávať ako televíznu reláciu, Paul Verhoeven svojou Vesmírnou pechotou ukazuje, že rovnako výhodným komerčným artiklom by bol jeho film vo forme počítačovej hry. Zábavný priemysel má nie zelenú, ale priam khaki.

Casper van Dien ako nehynúci bojovník s megahmyzom Johnny Rico.

FOTO - TIPPETT STUDIOS