POPRAD (SME - kim) - Tibor Honty, rodák z Krompách, od polovice 30. rokov žijúci v Prahe, kde v roku 1968 aj zomrel, sa preslávil ako jediný fotograf sochárskych diel. Jeho tvorivá intuícia odtiaľ viedla k surrealistickému zachytávaniu skulptúr. Jeho objektív objavoval nadreálno na pútiach, na cintorínoch, neskôr fotil interiéry núdzových skladísk, sochy v muzeálnych depozitoch i sochárske ateliéry. Pocity úzkosti a tajomna nachádzal na neatraktívnych miestach smetísk, jedální, na zničených plagátových plochách. Jeho tvorbe nechýbal zmysel pre detail a melancholický lyrizmus, príznačný pre surrealistov. "Ešte v roku 1996 ma oslovil mladý, začínajúci kurátor Jozef Ridilla, ktorý rozmýšľal o realizácii výnimočnej výstavy z tvorby Tibora Hontyho. V čase, keď Ridilla finalizoval svoju niekoľkoročnú prácu, pražský Dom fotografie v rámci vlastného projektu v koncepcii fotografa V. Birgusa predstavil Hontyho tvorbu," hovorí kurátorka popradského Domu fotografie Tatranskej galérie Lucia Benická. Obávala sa, že obidve na oko sa líšiace koncepcie vyústia do neveľmi rozdielnej prezentácie Hontyho prác. Mýlila sa však. "Birgusov Honty je subjektívnym dokumentaristom, zachytávajúcim v metaforických kompozíciách neživé objekty. Ridillov Honty je však skutočne neznámy. Objavuje nové fotografie z viacerých súborov, ktoré predefinovali sochársku interpretáciu diel, stávajú sa silnými fotografiami so surreálnym nádychom," teší sa novému pohľadu na Hontyho tvorbu L. Benická. Je rada, že práve popradský Dom fotografie dal výstave strechu nad hlavou. "Jednak je to nový autorský projekt s osviežujúcim kurátorským rukopisom, jednak Honty na scénu slovenskej fotografie nepochybne patrí, dopĺňa fotografickú historiografiu a v neposlednom rade aj doteraz publikované práce o slovenskom surrealizme," dodáva L. Benická. Výstava s názvom Tibor Honty - Neznámy v rámci cyklu Osobnosti českej a slovenskej fotografie sa začína dnes vernisážou o piatej popoludní. V popradskom Dome fotografie potrvá do 15. marca.
Autor: SME-kim