Slovenské telekomunikácie využili zmenu DPH k zdraženiu až o 133 %

V závislosti od tarifného pásma, ale najmä od dĺžky hovoru, došlo k zdraženiu minúty telefónneho rozhovoru v rozpätí 16,7 % až 133,3 %. V priemere však došlo k zdraženiu o 46 % v rámci miestnych hovorov a hovorov v I. tarifnom pásme. Hovory v II. tarifnom

pásme zdraželi v priemere o 39 %.

Zmena sadzby DPH za telefóny si pochopiteľne vyžadovala nárast ceny o približne 16 %, čo je reálny rozdiel v nákladoch, ktoré by Slovenským telekomunikáciám vznikli pri krytí DPH vo výške 23 % bez zvýšenia ceny hovorov. Túto položku dostatočne pokrylo rozhodnutie o zvýšení ceny jedného impulzu z 1,80 Sk na 2,10 Sk. Minimálny nárast ceny jednej minúty telefonovania tak predstavuje 16,67 %, čo je trošku viac než vyžaduje nárast sadzby DPH.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skrátenie intervalu, v ktorom sa vysiela impulz, až o jednu tretinu však už predstavuje čisté zdraženie služieb tejto spoločnosti. V kombinácii so zvýšením hodnoty impulzu tak vytvára veľmi pestré možnosti nárastu ceny jedného hovoru.

SkryťVypnúť reklamu

V mestách a v uzloch (I. tarifné pásmo) tak telefonujúci môže zaplatiť za svoj štandardný hovor až 2,33 násobok pôvodnej ceny. Napríklad v silnej prevádzke v rámci miestneho hovoru zaplatí volajúci za rozhovor trvajúci 2-3 minúty až 4,20 Sk, zatiaľ čo v minulom roku to bolo len 1,80 Sk.

Pokiaľ sa teda niekto podvedome snažil o "rozumne krátke" domáce telefonáty, môže sa mu stať, že bude platiť za telefón raz toľko, ako bola jeho priemerná platba v minulom roku. Podobné zdraženie môže nastať aj u medzimestských telefonátov, keď tesne po prvom pretelefonovanom impulze dochádza k zdvojnásobeniu poplatkov.

Ak je volajúci zvyknutý na platenie za dlhšie trvajúce telefónne rozhovory (ako napríklad internetovskí fanúšikovia), potom zrejme zaplatí približne o 45 % viac než v minulom roku, v závislosti od toho ako často telefonuje v rámci II. tarifného pásma. Najnižší nárast ceny (o 16,6 7%) teda zaznamenajú tí, ktorí volajú len veľmi krátko.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa zverejnených informácií by sa toto zdraženie nemalo dotýkať medzinárodných telefonátov a telefonátov v rámci III. tarifného pásma.

Potreba takéhoto výrazného zdraženia je pritom nejasná, pretože podľa dostupných údajov dosahujú Slovenské telekomunikácie vysoké zisky. V roku 1996 bol zisk tohoto štátneho podniku 2,55 mld Sk, čo predstavuje viac ako 7,5-percentnú rentabilitu aktív. O takejto úrovni rentability aktív môže väčšina ostatných slovenských podnikov len snívať.

Významnou známou príčinou potreby zdražiť cenu impulzu, je nárast ceny elektriny. Táto však zatiaľ vzrástla len o 13 % a nemôže sa v štruktúre nákladov Slovenských telekomunikácií prejaviť viac ako 10-percentným skokom. Je však možné, že toto zvýšenie ceny má byť na veľmi dlhú dobu definitívne a pokrývať očakávané nárasty ceny elektriny a infláciu. Celkovo by v roku 1998 mohla spoločnosť vytvoriť podstatne viac ako dvojnásobok čistého zisku z roku 1996 a pritom štátu odviesť cez DPH a dane zo zisku o 6,5 mld Sk viac.

SkryťVypnúť reklamu

Autor: XAVER GUBÁŠ, P67 value, spol. s r.o., Bratislava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 586
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 120
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 338
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 913
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 862
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 395
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu