pásme zdraželi v priemere o 39 %.
Zmena sadzby DPH za telefóny si pochopiteľne vyžadovala nárast ceny o približne 16 %, čo je reálny rozdiel v nákladoch, ktoré by Slovenským telekomunikáciám vznikli pri krytí DPH vo výške 23 % bez zvýšenia ceny hovorov. Túto položku dostatočne pokrylo rozhodnutie o zvýšení ceny jedného impulzu z 1,80 Sk na 2,10 Sk. Minimálny nárast ceny jednej minúty telefonovania tak predstavuje 16,67 %, čo je trošku viac než vyžaduje nárast sadzby DPH.
Skrátenie intervalu, v ktorom sa vysiela impulz, až o jednu tretinu však už predstavuje čisté zdraženie služieb tejto spoločnosti. V kombinácii so zvýšením hodnoty impulzu tak vytvára veľmi pestré možnosti nárastu ceny jedného hovoru.
V mestách a v uzloch (I. tarifné pásmo) tak telefonujúci môže zaplatiť za svoj štandardný hovor až 2,33 násobok pôvodnej ceny. Napríklad v silnej prevádzke v rámci miestneho hovoru zaplatí volajúci za rozhovor trvajúci 2-3 minúty až 4,20 Sk, zatiaľ čo v minulom roku to bolo len 1,80 Sk.
Pokiaľ sa teda niekto podvedome snažil o "rozumne krátke" domáce telefonáty, môže sa mu stať, že bude platiť za telefón raz toľko, ako bola jeho priemerná platba v minulom roku. Podobné zdraženie môže nastať aj u medzimestských telefonátov, keď tesne po prvom pretelefonovanom impulze dochádza k zdvojnásobeniu poplatkov.
Ak je volajúci zvyknutý na platenie za dlhšie trvajúce telefónne rozhovory (ako napríklad internetovskí fanúšikovia), potom zrejme zaplatí približne o 45 % viac než v minulom roku, v závislosti od toho ako často telefonuje v rámci II. tarifného pásma. Najnižší nárast ceny (o 16,6 7%) teda zaznamenajú tí, ktorí volajú len veľmi krátko.
Podľa zverejnených informácií by sa toto zdraženie nemalo dotýkať medzinárodných telefonátov a telefonátov v rámci III. tarifného pásma.
Potreba takéhoto výrazného zdraženia je pritom nejasná, pretože podľa dostupných údajov dosahujú Slovenské telekomunikácie vysoké zisky. V roku 1996 bol zisk tohoto štátneho podniku 2,55 mld Sk, čo predstavuje viac ako 7,5-percentnú rentabilitu aktív. O takejto úrovni rentability aktív môže väčšina ostatných slovenských podnikov len snívať.
Významnou známou príčinou potreby zdražiť cenu impulzu, je nárast ceny elektriny. Táto však zatiaľ vzrástla len o 13 % a nemôže sa v štruktúre nákladov Slovenských telekomunikácií prejaviť viac ako 10-percentným skokom. Je však možné, že toto zvýšenie ceny má byť na veľmi dlhú dobu definitívne a pokrývať očakávané nárasty ceny elektriny a infláciu. Celkovo by v roku 1998 mohla spoločnosť vytvoriť podstatne viac ako dvojnásobok čistého zisku z roku 1996 a pritom štátu odviesť cez DPH a dane zo zisku o 6,5 mld Sk viac.
Autor: XAVER GUBÁŠ, P67 value, spol. s r.o., Bratislava