Výrobky z recyklovateľného papiera majú daň ako luxusný tovar

BRATISLAVA (SME - aša) - Až 90 percent celej produkcie vyrábajú Harmanecké papierne, a. s. Harmanec, na báze zberového papiera, teda z recyklovaných vlákien. Pritom všetky výrobky majú hygienický A-test. Aj pri takejto náročnosti sa Harmaneckým papierňam

podarilo zvýšiť zisk oproti vlaňajšku asi o 20 miliónov Sk. Informoval o tom generálny riaditeľ spoločnosti Miroslav Vajs.

Vzhľadom na to, že východiskovou surovinou je pre slovenských výrobcov papiera zberový papier, pozorne sledujú tento proces. Ako povedal obchodný riaditeľ Vladimír Borsek, v roku 1989 sa na Slovensku vyzbieralo okolo 130 tisíc ton papiera, čo predstavovalo asi 33-percentnú návratnosť. V súčasnosti je tento objem menší. Dôvodom je jednak privatizácia organizácií zaoberajúcich sa zberom, ako aj skutočnosť, že školy nie sú podnikateľským subjektom, a preto nemôžu inkasovať platby v hotovosti. Preto sa prestali zapájať do zberu druhotných surovín. Okrem toho, ako V. Borsek zdôraznil, menšia spotreba papiera odráža pokles hrubého domáceho produktu. Vyjadruje to aj ročná spotreba papiera na jedného obyvateľa, ktorá dosahuje 54 kg. Pritom na Slovensku sa spracuje ročne 300 tisíc ton papiera, z vlastných zdrojov, teda zberom, sa získa maximálne približne 120 tisíc ton, zvyšok sa musí doviesť. Inak by sa výroba papiera u nás zastavila. Pritom Harmanecké papierne za dodávky zo zberných surovín platia vopred.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Problémom pre výrobcu je aj výška dane z pridanej hodnoty. Iba na toaletný papier, ktorý sa vyrába z recyklovateľného papiera, je DPH stanovená na 6 percent. Na všetky ostatné výrobky je uvalená daň 25 percent ako na luxusný sortiment. Spotrebiteľ tak nerozlišuje, či si kupuje recyklovateľné alebo nerecyklovateľné výrobky. Pritom vyspelé krajiny práve daňami, ktoré vplývajú na ceny, ovplyvňujú záujem obyvateľstva o výrobky, ktoré majú najmenší vplyv na životné prostredie.

Autor: SME - aša

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  3. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  2. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  3. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  4. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 343
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 6 243
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 767
  4. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 4 389
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 3 969
  6. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 3 860
  7. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 701
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 2 396
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu