Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky

Dôvodom vývozu kovového šrotu sú nízke domáce ceny v porovnaní s cenami v zahraničí

BRATISLAVA/PODBREZOVÁ (SME - jam, iš, klo, ČTK) - Dnes ráno prijme premiér Jozef Moravčík odborárov z a. s. Železiarne v Podbrezovej. Zareagoval tak na ich list z pondelka, v ktorom ho upozornili, že k vývozu šrotu sa používajú rôzne ilegálne a poloilegál

ne postupy, vrátane preklasifikovania spracovateľného šrotu na legovaný. Odborári preto žiadajú vládu, aby zakázala vývoz šrotu, ako to urobili všetky okolité štáty. V liste píšu, že pokiaľ slovenská vláda nezaujme zásadné stanovisko, ktoré by viedlo k zákazu vývozu šrotu, uskutoční sa v utorok 22. novembra pred Úradom vlády ich protestné zhromaždenie. Dnes sa odborárski predáci z Podbrezovej rozhodnú, či budú v príprave protestnej akcie pokračovať.

(Pokračovanie na 2. strane)

"Táto situácia nám nie je jasná, pretože sa vynára rad otáznikov. Po prvé, prečo sa odborári, ako aj vedenie Švermových železiarní neozvali už dávnejšie, aby vzniknutú situáciu mohli riešiť. Po druhé, prečo sa ju nesnažili riešiť prostredníctvom zväzu priemyslu. Po tretie, problém šrotu nie je záležitosťou tejto vlády, pretože jeho predaj sa realizuje asi od roku 1992. Nie je mi jasné, prečo sa práve teraz ide voči tomu vystupovať," povedal v tejto súvislosti predseda OZ KOVO Jozef Krumpolec.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako uviedol riaditeľ pre kapitálový rozvoj a. s. Železiarne Podbrezová Ľudovít Ihring, zákaz vývozu kovového šrotu by železiarňam pomohol. Ročne potrebuje podnik 170 tisíc ton šrotu, no tento rok má od svojich dodávateľov prisľúbených len 110 tisíc ton. Pritom vývoz šrotu podľa jeho odhadu predstavuje ročne 150 tisíc až 200 tisíc ton. Táto nepriaznivá situácia trvá už tretí rok. Pre nedostatok suroviny bola oceliareň od začiatku novembra sedem dní mimo prevádzky, povedal Ľ. Ihring."Aby sme pec nemuseli odstavovať vždy na niekoľko dní, do konca roka potrebujeme ešte asi 15 tisíc ton šrotu," povedal podpredseda odborovej organizácie podbrezovských Železiarní Slavomír Stromko.

Podľa informácií z ministerstva financií v minulom roku sa na základe licencií malo vyviezť 250 tisíc ton. Skutočne sa však nevyviezlo ani 200 tisíc ton. V tomto roku sa predpokladal vývoz 150 tisíc ton kovového šrotu na základe licencií. Najviac sa vyváža do Rakúska, Nemecka a Talianska. Domáca potreba kovového šrotu pre huty predstavuje asi 700 tisíc ton.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako nám povedal predstaviteľ jednej z firiem na obchodovanie s kovovým šrotom, hlavnou príčinou uprednostňovania vývozu pred predajom domácim spracovateľom sú jeho nízke výkupné ceny. Ceny za kovový šrot v zahraničí sú o 10 - 20 percent vyššie ako v SR, kde sa pohybujú v závislosti od kvality v rozmedzí od 1500 do 3000 Sk. Na Slovensku totiž neexistuje dostatočné konkurenčné prostredie, hutnícke podniky si nízkymi cenami šrotu vylepšujú svoje hospodárske výsledky a problémy s odbytom svojej produkcie. Ministerstvo hospodárstva udeľuje licencie pre tých žiadateľov, ktorí majú už uzatvorené kontrakty. Súčasne musí ísť o kovový šrot, ktorý nie je spracovateľný na Slovensku. Doteraz sa kontrolou toho, či skutočne ide o nespracovateľný šrot, mali zaoberať colné orgány. Ako na ministerstve hospodárstva pre SME uviedol zdroj, ktorý nechce byť menovaný, kontrola šrotu pri vývoze sa však zanedbávala, čím mohlo dôjsť k tomu, že sa vyvážal aj šrot spracovateľný v SR. Podľa nového nariadenia ministerstva hospodárstva od utorka, t. j. 15. novembra, sa licencie vydávajú iba so súhlasom štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva a po fyzickej kontrole kovového šrotu, či skutočne ide o taký, ktorý nie je možné na Slovensku spracovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Zázračná škola so zelenou strechou
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  6. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  7. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  10. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 26 055
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 274
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 939
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 375
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 242
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 408
  7. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 255
  8. Po Slovensku na motorke 5 565
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 076
  10. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 4 982
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jankovskú prepustili z väzenskej nemocnice v Trenčíne.

Psychiatra štát poskytne aj vo väzbe.


14 h
Koronavírus na Slovensku.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 391-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 464 obetí.


a 4 ďalší 10 h

Fico aj včera tvrdil, že sa policajné vyšetrovanie zneužíva na politický boj. Môže mu to tak pripadať.