Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Dôvodom vývozu kovového šrotu sú nízke domáce ceny v porovnaní s cenami v zahraničí

BRATISLAVA/PODBREZOVÁ (SME - jam, iš, klo, ČTK) - Dnes ráno prijme premiér Jozef Moravčík odborárov z a. s. Železiarne v Podbrezovej. Zareagoval tak na ich list z pondelka, v ktorom ho upozornili, že k vývozu šrotu sa používajú rôzne ilegálne a poloilegál

ne postupy, vrátane preklasifikovania spracovateľného šrotu na legovaný. Odborári preto žiadajú vládu, aby zakázala vývoz šrotu, ako to urobili všetky okolité štáty. V liste píšu, že pokiaľ slovenská vláda nezaujme zásadné stanovisko, ktoré by viedlo k zákazu vývozu šrotu, uskutoční sa v utorok 22. novembra pred Úradom vlády ich protestné zhromaždenie. Dnes sa odborárski predáci z Podbrezovej rozhodnú, či budú v príprave protestnej akcie pokračovať.

(Pokračovanie na 2. strane)

"Táto situácia nám nie je jasná, pretože sa vynára rad otáznikov. Po prvé, prečo sa odborári, ako aj vedenie Švermových železiarní neozvali už dávnejšie, aby vzniknutú situáciu mohli riešiť. Po druhé, prečo sa ju nesnažili riešiť prostredníctvom zväzu priemyslu. Po tretie, problém šrotu nie je záležitosťou tejto vlády, pretože jeho predaj sa realizuje asi od roku 1992. Nie je mi jasné, prečo sa práve teraz ide voči tomu vystupovať," povedal v tejto súvislosti predseda OZ KOVO Jozef Krumpolec.

Ako uviedol riaditeľ pre kapitálový rozvoj a. s. Železiarne Podbrezová Ľudovít Ihring, zákaz vývozu kovového šrotu by železiarňam pomohol. Ročne potrebuje podnik 170 tisíc ton šrotu, no tento rok má od svojich dodávateľov prisľúbených len 110 tisíc ton. Pritom vývoz šrotu podľa jeho odhadu predstavuje ročne 150 tisíc až 200 tisíc ton. Táto nepriaznivá situácia trvá už tretí rok. Pre nedostatok suroviny bola oceliareň od začiatku novembra sedem dní mimo prevádzky, povedal Ľ. Ihring."Aby sme pec nemuseli odstavovať vždy na niekoľko dní, do konca roka potrebujeme ešte asi 15 tisíc ton šrotu," povedal podpredseda odborovej organizácie podbrezovských Železiarní Slavomír Stromko.

Podľa informácií z ministerstva financií v minulom roku sa na základe licencií malo vyviezť 250 tisíc ton. Skutočne sa však nevyviezlo ani 200 tisíc ton. V tomto roku sa predpokladal vývoz 150 tisíc ton kovového šrotu na základe licencií. Najviac sa vyváža do Rakúska, Nemecka a Talianska. Domáca potreba kovového šrotu pre huty predstavuje asi 700 tisíc ton.

Ako nám povedal predstaviteľ jednej z firiem na obchodovanie s kovovým šrotom, hlavnou príčinou uprednostňovania vývozu pred predajom domácim spracovateľom sú jeho nízke výkupné ceny. Ceny za kovový šrot v zahraničí sú o 10 - 20 percent vyššie ako v SR, kde sa pohybujú v závislosti od kvality v rozmedzí od 1500 do 3000 Sk. Na Slovensku totiž neexistuje dostatočné konkurenčné prostredie, hutnícke podniky si nízkymi cenami šrotu vylepšujú svoje hospodárske výsledky a problémy s odbytom svojej produkcie. Ministerstvo hospodárstva udeľuje licencie pre tých žiadateľov, ktorí majú už uzatvorené kontrakty. Súčasne musí ísť o kovový šrot, ktorý nie je spracovateľný na Slovensku. Doteraz sa kontrolou toho, či skutočne ide o nespracovateľný šrot, mali zaoberať colné orgány. Ako na ministerstve hospodárstva pre SME uviedol zdroj, ktorý nechce byť menovaný, kontrola šrotu pri vývoze sa však zanedbávala, čím mohlo dôjsť k tomu, že sa vyvážal aj šrot spracovateľný v SR. Podľa nového nariadenia ministerstva hospodárstva od utorka, t. j. 15. novembra, sa licencie vydávajú iba so súhlasom štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva a po fyzickej kontrole kovového šrotu, či skutočne ide o taký, ktorý nie je možné na Slovensku spracovať.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 505
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 13 565
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 13 558
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 376
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 288
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 622
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 256
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 809
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 422
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 232

Neprehliadnite tiež

Opozícia sa stretla za okrúhlym stolom.
Cynická obluda

Ako Blaha vyhral Threemu

Stratég ticho sedí v kúte a odškrtáva si mená skompromitovaných kolegov, ktorí ho už nepredbehnú na kandidátke.

Stĺpček Petra Schutza

Kiskovo nie PS a Spolu je zmarenou príležitosťou

Cieľ odstaviť Smer utrpel ďalší škrabanec.

Peter Schutz

Vzťah šéfa súdu Lindtnera s Kočnerom posúdi Súdna rada

Debata o sudcovskej etike je podvyživená, upozorňuje Pavol Žilinčík.

Dávid Lindtner.