z nadržiavania práve japonským automobilkám.
Prístavok Corolla nie je v typovom rade Toyoty nový: takmer tri desaťročia jeho existencie a takmer 18 miliónov predaných Coroll všetkých doterajších generácií vyvolávajú nutkanie prelustrovať rebríček najpredávanejších automobilov a zistiť, ako na tom tento typ je. Model Corolla 1.3 XLi, ktorý sme získali na test od dovozcu - spoločnosti TOYOTA TSUSHO Slovakia - vybavili v továrni motorom objemu 1332 cm3, je to teda automobil do 1,5 litra, a vzťahuje sa naň toľko diskutované cenové zvýhodnenie v podobe nulového cla i dovoznej prirážky. Hneď na začiatku si povedzme, že toto auto sa dá na Slovensku kúpiť už za 390 tisíc korún. €o všetko zákazník s novou Toyotou dostane? Exteriér novej Corolly zaznamenal niekoľko relatívne drobných zmien, napríklad inováciu prednej masky, vonkajšie plastové dielce vo farbe karosérie alebo integrovanie tretieho brzdového svetla do dolnej hrany zadného okna. Dôraz na bezpečnosť posádky, ktorý, samozrejme, aj v Toyote kladú na prvé miesto, sa prejavuje v menej viditeľných prvkoch karosérie, ako sú obidve (predná i zadná) deformačné zóny, zvýšená pevnosť spojenia všetkých stĺpikov s karosériou alebo bočné výstuže vo dverách. Ponuka motorov pre Corollu je trojčlenná: zahŕňa dva zážihové šestnásťventilové motory 1.3 a 1.6 a dvojlitrový vznetový diesel. Motor v testovanej Corolle bol teda najslabší z ponuky. Treba hneď na začiatku povedať, že sa tak vôbec nesprával.
Testovali sme veľmi dobre vybavenú Corollu - najdrahšiu s motorom 1.3. Možno si ju kúpiť za 489 tisíc korún. Okrem príjemne farebného interiéru mala vo výbave airbag pre vodiča i pre spolujazdca, volant i sedadlo vodiča sa dalo výškovo nastavovať, strešný panel i okná predných dverí boli na elektrinu, centrálne zamykanie i imobilizér v kľúči. Skúsenosti učia, že na posúdenie dynamických vlastností automobilu nestačí poznať objem ich motorov, udávaný výkon v kilowattoch, prípadne počet ventilov. Vďaka priaznivému priebehu krútiaceho momentu dosahovala "naša" Corolla solídne hodnoty zrýchlenia už od nízkych otáčok. Páčila sa nám aj schopnosť bez násilia a neúmernej námahy držať stabilnú cestovnú rýchlosť nad 140 km/h. V praxi sme neraz ocenili veľmi dobré jazdné vlastnosti testovanej Corolly. Inteligentné, priebežne neprestajne zlepšované zavesenie kolies vytvára všetky predpoklady na dobrý kontakt pneumatiky s vozovkou. Jemné riadenie, necitlivé na priečne nerovnosti vozovky, spolu s tradičným "ázijským", teda veľmi účinným posilňovačom riadenia, ktorý však vysloveným "športovcom" nemusí vyhovovať, upevňuje v jazdcovi pocit dokonalého ovládania vozidla. Máme vo zvyku jazdiť dynamicky a ofenzívne, ale skúsili sme si aj opačnú polohu. S Corollou sa v úspornejšom režime dá jazdiť pod šesť litrov na 100 km, zvýšená dynamika jazdy sa však neprejaví nijako drasticky. Radenie prevodových stupňov je presné, v dobrom zmysle až "japonsky" strojové. Prístrojový panel nie je za každú cenu prevratne "nový", je však prehľadný a v kombinácii s typickým usporiadaním páčok pod volantom stretávate v Corolle "nového starého známeho", spoľahlivého a ergonomicky i organizačne osvedčeného. Vo výbave XLi sú v zornom poli vodiča aj digitálne hodiny. Interiér Corolly je priestranný a pohodlný. Vpredu však predsa len viac ako vzadu. Zadné sedadlá možno sklápať v pomere 2:3, takže ani preprava dlhších predmetov nie je v slušnom, 309-litrovom batožinovom priestore problémom. Ocenili sme aj výškové nastavovanie predných samonavíjacích bezpečnostných pásov i praktickú "pozornosť" - maličkú schránku na bezpečné a čisté uloženie okuliarov, nachádzajúcu sa vľavo pod volantom. Toyota Corolla 1.3 XLi hatchback predstavuje na dnešnom trhu s automobilmi rozumnú dvojsmernú alternatívu: pre automobily so silnejšími motormi, no aj vo svojej vlastnej "hmotnostnej kategórii".
TOYOTA COROLLA 1.3 XLi hatchback
technické údaje:
dĺžka/šírka/výška: 4 095/1 685/1 380 mm
objem batožinového priestoru: 309/748 l
zdvihový objem motora/výkon: 1 332 cm3/75 PS (55kW)
zrýchlenie 0-100 km/h: 12,8 s
max. rýchlosť: 170 km/h
spotreba 90/120km/h/mesto: 5,3/7,0/7,7 l/100 km
Autor: Ľubo Lazový