Záhadná šifra? Vôbec nie, len pokus o čo najstručnejšiu charakteristiku trendu konštrukcie motorov renomovanej nemeckej automobilky AUDI, súčasti koncernu VW. Tá sa vydala na cestu presadzovania piatich ventilov v každom valci motora. Opäť trocha zložité? Dovoľte trocha mechaniky:
V každom valci každého spaľovacieho motora sa spaľuje zmes vzduchu a paliva. €ím viac vzduchu sa do valca dostane, tým viac sa môže vstreknúť paliva, tým silnejší výbuch nastane, tým má motor vyšší výkon, tým... Lenže - ako dostať do valca čo najviac vzduchu, aby bolo možné vstreknúť čo najviac paliva, aby...
Primárne je teda dostať do valca čo najviac vzduchu. Ten sa dnu derie cez nasávacie ventily. Obvykle býva vo valci jeden (a druhý výfukový). Ak sú dva, zdvojnásobí sa otvor, ktorým vzduch môže vnikať dnu. Ďalšia možnosť - nahnať ho tam turbom (kompresorom). Alebo použiť dokonca tri nasávacie ventily. To je práve prípad nových motorov Audi.
Fajn, vzduchu je vo valci čo najviac, primerane čo najviac paliva je v ňom, buchlo to, piest letí hnaný silou výbuchu nadol - a vo valci sú zvyšky po výbuchu. Treba s nimi von. Cez dva výfukové ventily sa valec oveľa lepšie vyprázdni a vyčistí pre vstup čerstvej zmesi než cez jeden... a sme pri filozofii 5- ventilového motora. Tri nasávacie ventily, dva výfukové. A k tomu občas aj turbo...
Prečo to tak nerobia všetci? Vŕtanie čiže priemer valca je napr.v motore Audi 2.8 V6 približne 8,2 cm. Nakreslite si kruh s týmto priemerom. Urobte si v ňom 6 otvorov - 5 pre ventily a šiesty pre zapaľovaciu sviečku. Koľko plochy zabrali diery? A koľko zostalo voľnej, teda v praxi pre zliatinu, ktorá tvorí hlavu valcov? Veľmi málo, však? To málo musí vydržať obrovské teploty, tlaky, musí byť tvarovo stále, aby hoci 2000 krát za minútu to pod ním nasalo, stlačilo, buchlo, vyfúklo - a motor vydržal možno 200 000 km ... neuveriteľné ?! Skôr bežné... ale len pre naozaj veľmi renomované firmy. Takto vybavené motory dosahujú nielen vynikajúci špičkový výkon (napríklad Audi 2,8 až 193 PS), ale aj neuveriteľne plochý priebeh krivky krútiaceho momentu motora. Tá, veľmi zjednodušene, graficky prezentuje "silu" motora v rôznych otáčkach, jeho schopnosť pracovať s vysokou termickou účinnosťou, a teda "ťahať, nežrať a nesmrdieť" - ak už mám byť mierne vulgárne polopatistický. €ím skôr nabehne na patričnú výšku a čím dlhšie (v čo najširšom intervale otáčok) si ju drží - tým je motor pružnejší, príjemnejší, menej treba radiť... Pretekárske motory sú na tom presne naopak, preto tak "revú", preto pretekári neustále radia, aby motor držali v optimálnych otáčkach. Audi aj preto prináša vo svojich motoroch originálne riešenie premenlivého nastavenia vačkového hriadeľa. Tým sa vlastne mení čas otvárania ventilov podľa momentálnej potreby motora. Výsledok - zvýšený účinok spaľovania, zníženie emisií, vyšší výkon a krútiaci moment, lepší beh naprázdno. A ešte jeden technický bonbónik, ktorý tento motor ponúka práve na zlepšenie priebehu krivky krútiaceho momentu: premenlivá dĺžka nasávacieho potrubia. Potrubia, ktorým sa vzduch dostáva z filtra do valca. Kratšiu dráhu treba pri plnom výkone vo vysokých otáčkach, dlhšiu, kvôli krútiacemu momentu, pri nižších, aby motor "ťahal zdola". Techniky hádam bolo už dosť. Napriek tomu som presvedčený, že nezaškodí aspoň trocha vedieť, čo sa v najmodernejších motoroch deje, keď vodič naplno zošliapne plyn a nechá otáčky motora vyletieť hoci na 6000 za minútu...
Autor: Dalibor Klíma