Skúsenejší vedia, že vôbec nie je priskoro. Potvrdzuje to aj nával, ktorý zaznamenali v predajni Slovnaftu vo Vlčom hrdle v dňoch, keď sa vonkajšie teploty začali razantne zberať smerom dolu. Náhle nočné mrazy sa prirútia práve vtedy, keď ste už niekoľko dní nemali ani minútu času venovať sa svojmu automobilu. Prirútia sa a ráno možno nenaštartujete. Preto, lebo blok motora vášho auta roztrhla sila vody, ktorá sa mení na ľad a zväčšuje svoj objem. Stalo sa to už stotisíckrát, prečo by sa to nestalo práve vám?
V bratislavskom Slovnafte sa v týchto dňoch končí tretia sezóna výroby a predaja vlastnej nemrznúcej kvapaliny, ktorú už všetci poznáme ako ALYCOL. Končí sa - a to treba zdôrazniť - bez akejkoľvek reklamácie. To považuje otec Alycolu, inžinier Karol Fančovič, CSc., z Výskumného ústavu pre ropu a uhľovodíkové plyny (ktorý je užitočnou súčasťou a. s. SLOVNAFT) za svoj veľký úspech.
Súčasne sa však na trhu už čoskoro objaví novinka - Alycol Superal. Budú teda v predaji dve rovnaké nemrznúce kvapaliny?
"Nie, to v žiadnom prípade," odpovedá inžinier Fančovič. "Starý Alycol, ak mu takto môžeme vravieť, je veľmi dobrý do motorov lád, škodoviek 105-130, skrátka, do všetkých železných motorov. Moderné hliníkové motory, teda také, aký montujú aj do Felícií, vyžadujú nemrznúcu zmes iného zloženia. Alycol Superal je presne taký. Od svojho staršieho brata sa napríklad odlišuje iným spôsobom stabilizácie hliníka. Rešpektuje hliník, ale zároveň je univerzálny - možno ho použiť aj do starých motorov. Séria testov, najmä na úbytok hliníka v prostredí nového produktu, potvrdila to, čo sme od Superalu očakávali."
So začiatkom štvrtej sezóny prišlo na rad ďalšie zlepšovanie slovnaftárskej nemrznúcej kvapaliny. Jedným zo zámerov je - čo všetko život neprinesie - urobiť Alycol nepožívateľným. O čo ide? "Keby ste prehltli pol deci Alycolu, mali by ste veľmi vážne zdravotné problémy. Pol deci! Dvojnásobná dávka, teda jeden deciliter, by celkom isto spôsobil vašu smrť - alebo aspoň veľmi vážne poškodenie životne dôležitých orgánov. Výskumníci zo Slovnaftu teda začnú do Alycolu pridávať látku, ktorá nezmení jeho fyzikálne vlastnosti, ale je nepredstaviteľne horká - to aby ani pri náhodnom požití nikomu ani na um nezišlo prehltnúť to, čo nabral do úst. Slovnaftári chcú takto preventívne zabraňovať nešťastiam.
Ďalšou zmenou a zdokonalením ALYCOLu bude nová farba. Doteraz sa ALYCOL predával ako nevýrazne svetložltá kvapalina. Nová farba ALYCOLu bude zelená v dvoch odtieňoch: normálna zelená bude signalizovať ALYCOL, ktorý už poznáme tri roky, sýtozelená farba bude patriť novému výrobku a. s. SLOVNAFT - ALYCOL SUPERAL.
Samozrejme, popri novom výrobku SUPERAL bude pokračovať výroba "starého" ALYCOLu. Cena "starého" na čerpacích staniciach a. s. SLOVNAFT neprekročí 50 korún, cenu nového ešte nepoznáme. A ako ALYCOL do chladiča riediť? SLOVNAFT odporúča 1 ku 1,5, teda jeden diel ALYCOLu a pol druha dielu vody. Volkswagen odporúča riedenie dva ku trom, čo je to isté. Malo by to chrániť motor pred mrazmi až mínus 27 stupňov Celzia. Hustejšie to zmysel nemá, pretože u nás, našťastie, nebývajú štyridsaťstupňové mrazy, a redšie tiež nie, lebo by nenastala dostatočná ochrana stien bloku motora proti korózii.
Slovnaftári odporúčajú pri odparení alebo drobných únikoch zmesi zo systému dolievať raz vodu, raz koncentrát. Nikdy neriediť do rezervy a naozaj NIKDY neuskladňovať prebytky alebo zriedenú zmes do potravinárskych fliaš. Zásadne ALYCOL zamykať alebo aspoň ukladať mimo dosahu detí. A šťastnú cestu!