Felicia Combi 1.6 pod dlhodobým drobnohľadom

Dnešný test je veľmi dôležitý pre všetkých priaznivcov značky Škoda. V agentúre Média B.O.A.T. prebieha dlhodobý test novej Škody Felicia Combi s motorom Volkswagen objemu 1600 cm2 už takmer dva mesiace.

Vozidlo sme prevzali v Mladej Boleslavi, keď malo najazdených takmer 3000 kilometrov, teda bolo práve po základnom zábehu. Dlhodobý test Felicie Combi vykonávame v spolupráci s akciovou spoločnosťou SLOVNAFT Bratislava.

Felicia Combi je - podobne ako bol Forman - predĺženou verziou "krátkej" Felicie. Znamená to, že má úplne zhodnú prístrojovú dosku aj interiér až po operadlá zadných sedadiel. O interiéri a jeho ergonómii sa už napísalo veľa pozitívnych slov. Oproti Favoritu znamená Felicia krok vpred na viacerých frontoch. Prvky interiéru sú oblejšie, línie sú plynulejšie, celkový dojem: útulnejšie auto. Aj usporiadanie ovládacích prvkov na prístrojovej doske je premyslenejšie. Obe ovládacie páčky na stĺpiku volantu sú hneď na prvý dotyk pevnejšie, menej chatrné než na Favoritoch, no - keďže zmizli hrany - súčasne príjemnejšie. Už pri krátkej Felicii sme konštatovali, že toto auto nebolo len "fejsliftingom" Favorita. Škoda to deklaruje, prax potvrdzuje. Nová karoséria Felicie je tuhšia, odolnejšia voči pazvukom, klopkaniu, hrkotaniu a škrípaniu, ktoré sme poznali z Favoritov a Formanov. Svoj diel kladného vplyvu má zrejme aj iná konštrukcia a vyspelejšie materiály, z ktorých interiér poskladali. Batožinový priestor Škody Forman vzbudzoval kedysi obdiv... a evokoval slová uznania. Tento priestor má vo Felicii Combi dokonca o 47 litrov viac (447 litrov), po jednoduchom, doslova minútovom vymontovaní zadných asymetricky delených sedadiel dostaneme 1366 litrov úložného objemu so solídne rovnou dlážkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Felicia Combi, ktorú dlhodobo testujeme, budí najväčší záujem pri pohľade odzadu. Tam je totiž dôkaz odlišnosti od bežných Felícií Combi, ktoré už jazdia: toto auto má motor s objemom 1600 cm3. Keď zdvihneme prednú kapotu, vidíme pomerne známy motor Volkswagen, dlhozdvihovú 1600-ku s ventilovým rozvodom OHC, ktorú sme pred časom spoznali ako najsilnejší agregát VW Polo alebo z typu Golf Standard, ktorý vyrábajú v Bratislave. Motor dostal viacbodové elektronicky riadené vstrekovanie paliva Magneti Marelli, čo znížilo úroveň exhalátov, optimalizovalo spotrebu a predovšetkým zvýšilo krútiaci moment. Oproti starému škodováckemu motoru OHV 1300 cm3 vzrástol o tretinu, čo výrazne poznať a čo robí tento motor - aj keď to už tiež nie je motorársky zázrak - veľmi dôležitou alternatívou. V prípade, ak sa majiteľ Felicie chce pohybovať po diaľniciach v tzv. motoristicky civilizovanom svete, stáva sa z tohto motora nevyhnutnosť, pretože starý 50-kilowattový motor OHV možno v modernomĺ automobile akceptovať naozaj už len ako východisko z núdze.

SkryťVypnúť reklamu

Dynamika jazdy Felicie Combi súvisí aj s novým vyladením podvozka. Komfort pruženia má Felicia výrazne vyšší, než mal Favorit či Forman; aj prenos vibrácií a hluku do karosérie je nižší. Silnejší motor dokáže s pomerne ťažkým autom (spolu so systémom ABS sa pohotovostná hmotnosť blíži k tone) doslova obdivuhodné veci. Vozidlo dokáže bez problémov udržiavať rýchlosť 160 km/h, pričom maximálna rýchlosť, akou sa nám podarilo ísť, bola (pri zohľadnení neveľkej nepresnostiĺtachometra) okolo 185 km/h. Meranie zrýchlenia sa nám podarilo robiť len na mokrej vozovke (rovnako ako meranie brzdných dráh), napriek tomu však namerané parametre nepatria medzi najhoršie: priemerne sme napríklad z nuly na 100 km/h akcelerovali za 13,6 sekundy. Parametre spotreby boli tiež prekvapujúce: v aute s takýmito dynamickými vlastnosťami prekvapujúco nízke. Napríklad pri trvalom - a pomerne ostrom - jazdení po Bratislave sme neprekročili hranicu siedmich litrov, čo je pod limitom, ktorý uvádza výrobca. Vzrušene sme očakávali, ako sa systém ABS bude správať. Počas meraní brzdných dráh na mokrej ceste sa predná ani zadná časť nevychýlila z priameho smeru, čo svedčí o jeho správnej činnosti. Subjektívne sa však nevieme zbaviť dojmu, že ABS v iných vozidlách reagoval univerzálnejšie - ten náš je mierne rozpačitý v okamihoch prudkého brzdenia pri nerovnomernom zaťažení pravej a ľavej strany vozidla, napríklad pri brzdení počas prejazdu ostrejšou zákrutou. Ak niečo tomuto autu počas jazdy chýba, je to posilňovač riadenia. Manévrovanie pri nízkych rýchlostiach s ťažším motorom a ďalšou výbavou, čo dokopy znamená pravdepodobne limit zaťaženia prednej nápravy, je už nevyhovujúce. Problém sa vyostrí, keď "príde" vznetový motor. Ale s tým zrejme výrobca vopred ráta. Kombinácia Felicie (aj krátkej) s motorom VW 1.6, systémom ABS a airbagom, no a samozrejme so servoriadením, by sa mohla stať veľmi žiaducou.

SkryťVypnúť reklamu

Ľubo LAZOVÝ

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Zdvihový objem/výkon: 1598 cm3/55 kW

Najväčší krútiaci moment: 135 Nm pri 3500 ot/min

Rozmery d/š/v/: 4205/1635/1420 mm

Objem batožinového priestoru: 447 (1366) l

Zrýchlenie z 0 na 100: 13,6 s (*)

Max. rýchlosť: 185 km/h (*)

Brzdná dráha (mokro) 40/60/80/ km/h: 9,4/20,8/37,2 m (*)

Spotreba mesto/90/120 km/h: 8,5/5,6/7,5 l /100 km

(*) Údaje z redakčného testu

Autor: Ľubo LAZOVÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  2. Zlatý sen vo vzduchu
  3. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  4. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  5. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  6. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  8. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 8 104
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 231
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 047
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 749
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 624
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 824
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 177
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 620
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu