Prvý deň výstavy je už tradične venovaný odbornej verejnosti, vrátane novinárov. Laická verejnosť má prístup až na druhý deň. Už vopred treba povedať, že si príde na svoje. Obrovská plocha výstaviska - obsadených je vyše 40 tisíc m2, vystavuje sa nielen v pavilónoch, ale aj na voľných plochách - kladie veľké nároky na fyzickú kondíciu a nevyhnutne predpokladá dobrú obuv. Počet vystavovateľov dosiahol takmer 700, čo znamená, že neskúsený návštevník pomerne rýchle stratí orientáciu v tom, čo už videl a čo ešte nie. Našťastie, usporiadatelia s tým rátajú a celý veľtrh je rozdelený do pavilónov podľa špecializácií.
Napríklad pavilón A1 je venovaný CAD technológiám - teda tzv. objektovým aplikáciám. Možno tu vidieť kresliace a návrhové systémy na použitie v architektúre, stavebníctve, strojárstve. Novinkou je server InterServe MP6 so šiestimi procesormi Pentium, ktorý vystavuje spoločnosť Intergraph. Samozrejme, nie je novinkou jedinou. Napríklad firma bitcon predstavuje revolučný rezací plotter (kresliace zariadenie) Roland Color CAMM, model PNC-5000. Toto zariadenie spojilo do jednej jednotky tepelnú tlačiareň s rezacím plottrom, čo umožní ľahkú výrobu napíklad obľúbených a stále častejšie používaných viacfarebných samolepiek.
Pavilóny B, E, E I a E II sú doslova preplnené počítačmi - tu sa predstavuje predovšetkým hardware. Medzi najznámejšie firmy patrí Autocont, v jej expozícii možno vidieť prvý český film na CD-ROM, ktorý návštevníci môžu ovládať počas chodu pomocou dotykových obrazoviek. Spoločnosť Silicon Graphic (známa predovšetkým z podielu na tvorbe animácií vo filme Jurský park) vystavuje svoj hit - server Challenge. Firma Oasa zaznamenáva úspech s prenosnými počítačmi - notebookmi, ktorých obrazovky sa z roka na rok zväčšujú. Rozsiahly stánok má Escom, producent počítačov a ostatných potrieb a zariadení za prístupné ceny vo veľmi prijateľnej kvalite. Jeho ťahákom sú InfoMPC - dva varianty informačného multimediálneho počítača. Sú predvádzané aj komplexné riešenia pre kanceláriu. Ale najväčší stánok - veľký úmerne významu firmy - má, samozrejme, spoločnosť IBM. Tá okrem počítačov predstavuje aj svoj operačný systém OS/2 Wrap, a to aj v českej verzii. Súčasťou expozície je aj systém na rozpoznávanie ľudskej reči a jej prevádzanie do textovej podoby - IBM Voice Type. Bohužiaľ, reaguje zatiaľ len na angličtinu. Na verziu, ktorá by prepisovala slovenčinu, si však musíme ešte počkať, jej vývoj závisí od invencie našich softverových špecialistov. Neprehliadnuteľný je stánok ďalšieho hardverového obra - Hewlett-Packardu. Sú tu pracovné stanice, terminály, ale aj notebooky a laserové tlačiarne a plottre.
V pavilóne C vás obklopí svet software. Hneď prvý stánok obsadzuje firma Novell, známa vývojom počítačových sietí, so svojimi partnermi a produktmi. Premiéru tu má česká verzia "kancelárskeho balíku" Perfect Office 3.0. Veľký záujem však bude nepochybne o expozíciu softverového giganta - spoločnosti Microsoft a jej novinku - Windows 95 s aplikáciami. Borland zase dokazuje svoju schopnosť rýchlo sa vyrovnať s prostredím Windows 95 a prispôsobiť sa mu pri tvorbe svojich produktov. Napríklad predstavuje Visual dBASE - novinku pre vývoj dátabázových aplikácií pre Windows 3.1, ale aj Windows 95. Rôzne programy, ktoré majú firmám uľahčiť účtovníctvo, skladové hospodárstvo, riadenie nákladov a miezd ani nemožno zrátať.
Pavilóny D a M predstavujú komplexné riešenia - informačné systémy pre podniky, pripojenia na celosvetové, prípadne lokálne siete, elektronické pošty. Záujemcovia o kancelársku techniku zamieria do pavilónu F, sú tu (okrem faxov, kopíriek, rezačiek, skartačných prístrojov a iných pomocníkov) napríklad systémy na prezentáciu firmy a vizuálnu komunikáciu, projekčné panely, videoprojektory, ale aj zariadenia na kontrolu vstupu osôb do objektov. Samozrejme, nechýbajú producenti a distribútori pamäťových médií - diskiet, magnetopáskových pamätí, magneticko-optických diskov (Sentinel, 3M, Basf a iných). Zastúpení sú, samozrejme, aj vydavatelia počítačovej literatúry - napríklad nakladateľstvo Grada, Vogel Publishing, Softwarové noviny.
To všetko sprevádza trvalá reklamná kampaň - väčšina vystavovateľov má pripravené demoverzie svojich programov. Prípadný záujemca si na nich odskúša program a ak sa rozhodne, že mu vyhovuje, kúpi si plnú, funkčnú verziu. Letáčiky, propagačné brožúrky, katalógy a cenníky sú samozrejmosťou. Prebiehajú rôzne súťaže, v ktorých môžete vyhrať cenu od trička s logom firmy až po počítač, prípadne balíček softverovej novinky. Stačí vyplniť kartičku a vhodiť ju do príslušnej schránky. Potenciálni zákazníci sa lákajú aj cenami, ktoré sú o 10 až 15 percent nižšie ako v inom termíne.
Skrátka, pre všetkých účastníkov - vystavovateľov aj návštevníkov - je návšteva Invexu záležitosť náročná na fyzickú aj duševnú kondíciu, ale aj financie. Viacerí možno na Invex aj šomrú - ale nedali by si ho vziať za žiadnu cenu.
Autor: Stranu pripravila alena gottweisová