a nedovolí zapochybovať - je to nový Nissan Maxima QX.
Veľmi blízkym príbuzným je pre najväčší osobný Nissan americký pendant japonskej značky Infiniti J 30. Autori výrazne eliminovali "zlý vplyv" amerického rukopisu a vznikol zaujímavý európsky Japonec. Nissan Maxima tak doplnil modelový rad. Typickým zjednocujúcim štylistickým prvkom sa stala mriežka chladiča. U všetkých modelov takmer v nezmenenej podobe je jasným dôkazom príslušnosti k značke. Aj keď sa to možno nezdá, japonský Nissan volí podobný postup dávkovania zmien ako niektoré typicky konzervatívne európske automobilky. Pri vývoji modelu Maxima QX bolo cieľom nájsť trvácny a "neprchavý" dizajn s príslušnou dávkou reprezentatívnosti. A to sa tvorcom novej vlajkovej lode Nissanu podarilo. Čo azda možno z tohto pohľadu Maxime vyčítať sú pomerne vysoko vykrojené blatníky, príliš obnažujúce zavesenie kolies. Je to evidentné pri pohľade zvonka na profil vozidla. Pri pohľade spredu by sa možno žiadalo vysunúť kolesá trochu viac k obrysom karosérie. Mohutná kapota však zaraďuje vozidlo jednoznačne medzi veľké limuzíny a okrem majestátnosti (najmä pri pohľade spredu) dáva jej masa vodičovi pocit upokojujúceho bezpečia za volantom.
V interiéri vozidla vládne prehľad a poriadok. Aj pri tvarovaní prístrojovej dosky a stredovej konzoly rozhodovala triezvosť konzervatívnej elegancie. K samozrejmostiam patrí nastaviteľný volant, elektrické ovládanie okien, či bezfreónová automaticky ovládateľná klimatizácia. Nechýba štvorkanálový systém ABS, dva air-bagy, výstuže vo dverách proti nárazu zboku a dopínané bezpečnostné pásy. Všestranne nastaviteľné sedadlo musí vyhovieť vodičom aj extrémne nekonfekčných postáv. Pocit luxusu zdôrazňuje obloženie časti stredovej konzoly a výplne dverí imitáciou vzácneho dreva. O tom, že ide o auto vyššej triedy svedčí aj na Japoncov netradične umiestnené otváranie veka palivovej nádrže zvnútra. Je na stredovej konzole a nie ako býva zvykom vľavo medzi vodičovým sedadlom a prahom dverí. Naopak, tlačidlové ovládanie smeru prúdenia ventilačnej sústavy v kombinácii s klimatizáciou je typicky japonské. Nissan Maxima QX mal pre nás pripravenú aj takú malú "záhadu hlavolamu". Okrem otvárania veka batožinového priestoru na diaľku zo združeného diaľkového ovládača bolo možné otvoriť ho aj osobitným ovládačom vnútri vozidla. Tušili sme, že musí kdesi byť, ale bez pomoci sa nám ho nájsť nepodarilo. Bol totiž zo spodnej strany lakťovej opierky na vodičovej strane. Batožinový priestor je po otvorení veka dobre prístupný (aj vďaka klasickej trojpriestorovej karosérii) a má objem 440 litrov. Na vozidlo dlhé 477 cm to nie je veľa a okrem toho nemá rovné dno. Kopíruje sa doň plnohodnotné rezervné koleso, ktoré je pod ním. Tento handicap je ale vyvážený nadpriemerným pohodlím na zadných sedadlách. Napokon ide o reprezentatívnu limuzínu a to je rozhodujúce. Za tento komfort vďačia najmä cestujúci na zadných sedadlách novému zaveseniu zadných kolies multi-link. Okrem ponúkaného priestoru zlepšuje bočnú stabilitu a pohodlie jazdy. Maxima je vďaka nemu dokonale odhlučnená.
Testovali sme verziu s dvojlitrovým šesťvalcovým motorom so štvorventilovou technikou, spriahnutým s päťstupňovou mechanickou prevodovkou s ručným radením prevodových stupňov. Motor je až neuveriteľne tichý a to technici Nissanu ponechali vodičovi aspoň minimálnu hladinu hluku pre akustický kontakt. Výkon motora bohato stačí na dynamickú jazdu s vozidlom, ktoré má 1345 kg. Pritom spotreba nejde do astronomických čísel a s ľahkou nohou sa dá s Maximou QX jazdiť aj za 8-9 l/100 km. Zvezenie je veľmi príjemné a na auto sa rýchlo zvyká. V kombinácii s pohonom predných kolies a bohatou výbavou je Nissan Maxima QX spoľahlivým kamarátom do dažďa i na dlhé cesty.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Zdvihový objem motora/výkon: 1995 cm3/140 PS
Rozmery d/š/v: 4770/1770/1415 mm
Objem batožinového priestoru: 440 l
Maximálna rýchlosť: 199 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,3 s
Priemerná spotreba: 9,16 l/100km
Spotreba mesto/90km/h/120km/h: 7,2/9,4/10,9 l/100km
Autor: Tomáš Hladný