V prvom rade ide vlastne o ďalší modelový rad s označením "L". Mitsubishi pridáva k známym modelom L 200 a L 300 ďalšiu stovku - L 400. Space Gear je názov verzie určenej na prepravu osôb. Je dlhý 460 cm, široký 170 cm a bude mať aj verzie s predĺženým podvozkom (500cm). Space Gear nezapadá do uniformity porovnateľných vanov a svojimi tvarmi dáva tušiť istú nadčasovosť. O poctivej práci v aerodynamickom tuneli svedčí výsledná hodnota koeficientu odporu vzduchu Cx=0,36, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani normálny osobný automobil. Úlohou konštruktérov bolo maximálne využiť ponúkaný priestor a v tomto smere poskytnúť budúcim majiteľom nadštandardné pohodlie. V porovnaní s modelom L 300 sa motor presunul spod predného sedadla nad a pred prednú nápravu. Otvorili sa tým nové možnosti riešenia vnútorného priestoru.
Mali sme možnosť vyskúšať si verziu 4x4 s dvaapollitrovým turbodieselom. Je o čosi vyššia ako tie cestné, a preto sa do nej nastupuje po schodíkoch. Vďaka širokým odsúvacím dverám po obidvoch stranách v strede karosérie to však nie je problém. Vodič a spolujazdec majú každý klasicky samostatné dvere a dobre tvarované sedadlá. Za nimi je druhý rad pre troch cestujúcich. Pravé krajné sedadlo je sklopné a umožňuje tak nastúpiť k tretiemu radu sedadiel. Ten je z dvoch polovičiek a každá sa dá vyklopiť a zavesiť nabok. Tak vznikne za druhým radom sedadiel slušný nákladný priestor dobre prístupný cez rozmerné dohora vyklápacie dvere na celú šírku karosérie. Keď sú otvorené, tvoria praktickú striešku, ktorá chráni pred dažďom alebo príliš horúcim slnkom.
Účelne tvarovaná prístrojová doska s prehľadne usporiadanými ovládacími prvkami padne do oka. Vedľa radiacej páky na podlahe (výnimočne v tomto type) je menšia na voľbu druhu pohonu:
- buď je na obyčajnej ceste poháňaná len zadná náprava
- alebo za horších podmienok zvolí vodič pohon všetkých štyroch kolies
- alebo do ťažkého terénu si môže zapnúť pohon 4x4 s redukciou.
Napriek spomínanej výške je Space Gear aj v bočnom náklone veľmi stabilný. Mali sme možnosť si to vyskúšať aj na vlastnej koži. Schádzali sme riadne strmým svahom a ďalej sa pre netušenú prekážku nedalo pokračovať. Museli sme vycúvať asi 50 metrov, otočiť sa pri bočnom náklone asi 30o a ďalších 50 metrov prekonať v šikmom náklone a nahor. 2,5 litrový turbodiesel s výkonom 99 koní to hravo zvládol. Pomohli sme si vypustením pneumatík na asi dvojpätinový tlak vzduchu. Po návrate na cestu sme na najbližšej pumpe dofúkali a pokračovali po diaľnici držiac tempo aj s tými rýchlejšími. Napriek tomu odhadovaná spotreba neprekročila 11 litrov nafty na 100 kilometrov.
Hodnotenie? Odviezť 8 ľudí, prekonať náročný terén a potom s nimi bez problémov uháňať po asfaltke - to sú silné argumenty. S novým Mitsubishi Space Gear je to ľahko možné.
Autor: Tomáš Hladný