Po všelijakých filmových hrôzach prezentujúcich sa ako rodinné komédie či filmy pre detského diváka typu Nekonečný príbeh III. či Pagemaster prichádza do slovenských kín film konečne hodný tohto označenia. Pôvabná americká komédia Casper režiséra Brada Sliberlinga produkovaná Stevenom Spielbergom (po Flintstonovcoch je to jeho druhý rovnako úspešný pokus preniesť animovaného hrdinu do hraného filmu) s Christinou Ricciovou (známa morbídna dcérka z Adamsovskej rodiny) v hlavnej detskej úlohe.
Malý duch Casper nie je na Slovensku neznámy. Pôvabnú kreslenú postavičku bábätka-ducha si iste dobre pamätajú tí, ktorí v detstve stávali v dlhom rade pred zahraničnou tlačou na francúzsky časopis Piff. Casper sa totiž narodil už pred viac ako päťdesiatimi rokmi a na komixoch s jeho príbehmi sa učili čítať milióny detí z celého sveta (tie naše sa navyše učili cudzie jazyky). Rovnako populárne boli i jeho animované príbehy.
Najnovšia filmová story nakrútená v tomto roku zachytáva Caspera v strašidelnom zámku Whipstraff, kde žije spolu s ďalšími, oveľa menej priateľskými priesvitnými príbuznými. Keďže neholduje ich kanadským žartíkom, je vyčlenený z kolektívu a túži po kamarátovi. Sen je roky nesplniteľný, stačí, aby sa zjavil náhodnému prišelcovi a nasleduje vždy vystrašený krik a útek. Všetko sa má zmeniť, keď sa dom stane dedičstvom chamtivej Carrigan (hraná obmena Cruelly z dalmatíncov.) Aby vypudila duchov zo svojho majetku, pozve si psychiatra putujúceho Amerikou, hľadajúceho ducha zosnulej manželky. Terapeut duchov a jeho nebojácna teenagerská dcéra Kat sa konečne stávajú kamarátmi nadprirodzených bytostí prenasledovaných živou i mŕtvou Carrigan.
Film je príťažlivý z mnohých dôvodov. Perfektnými trikmi (mimochodom, pokiaľ sa jaštery v Jurskom parku pohybovali na plátne dohromady okolo šiestich minút, v Casperovi sú duchovia partnermi živých hercov viac než štyridsať minút, teda takmer polovicu filmu), množstvom vtipu, gagov, skvelými hereckými výkonmi, tajomnou atmosférou začarovaného domu plného prapodivných vynálezov (v ktorom sa vraj nenachádza jediný pravý uhol), perfektným výtvarným riešením a animáciou (až gýčovito milý Casper svojím výzorom malého bábätka je vyrátaný presne tak, aby si získal srdcia detí i rodičov). A, samozrejme, mierne okultistickou témou. Čo už môže byť pre deti príťažlivejšie než svet duchov. Navyše podaný tak, aby sa po zhasnutí svetla v spálni nemuseli báť. Riešia sa tu otázky života a smrti, smrť sa tu podáva ako čosi samozrejmé, patriace k životu rovnako ako narodenie. Žiadny tragický definitívny koniec, avšak len v tom prípade, že bol človek za života hoden lásky.
Autor: bd