TRNAVA/BRATISLAVA (SME - jk, ru) - Každý vodič diaľkového autobusu je pod neustálym a tichým dohľadom tachografu, malého zariadenia, do ktorého sa zasúvajú okrúhle papierové kotúče podobné kompaktným diskom. Na zariadení sa zaznamenáva čas, rýchlosť, počasie, priebeh trasy. S tým, ako tieto zariadenia možno "oklamať", sa nám zdôveril vodič, ktorý už v roku 1969 začal pracovať v službách ČSAD a mimo územia republiky najazdil tisícky kilometrov (z pochopiteľných dôvodov jeho meno nezverejňujeme): "Možnosť manipulácie s tachografom existuje len jedna - každý zo šoférov má svoj vlastný kotúč a po štvorhodinovej nepretržitej jazde sa musia za volantom vystriedať. Po tomto čase však stačí nechať spolujazdca spať, zasunúť jeho kotúč a mašírovať ďalej. Tachograf zaznamenáva "jeho" údaje. Vodiči diaľkových autobusov túto možnosť bežne využívajú, o iných hovoriť je nezmysel. Tachograf je predsa zaplombovaný. Nikto nebude riskovať vysokú pokutu, ak policajti zistia zásah do zariadenia. Vo Francúzsku by ma stála päťtisíc frankov, v Nemecku 300 mariek a v Rakúsku 1600 šilingov. A naši policajti? Tí na to kašlú."
Aj ked vodiči diaľkových autobusov sú pred cestou do zahraničia oboznámení so znením medzinárodných predpisov (AETR), neraz ich - ako vidno - prispôsobujú situácii. Spomeňme aspoň časť z uvedených nariadení (niektoré sú takpovediac verejne kontrolovateľné, takže môžu si ich dodržiavanie všimnúť i cestujúci): Za deň môže jeden vodič jazdiť nepretržite najviac 9 hodín, ktoré však musia byť predelené po 4,5 hodiny jazdy najmenej 45-minútovou prestávkou. Za dva týždne sa môže riadiť maximálne 90 hodín. Ak sú vo vozidle najmenej dvaja vodiči, musí mať každý z nich denný odpočinok najmenej 8 za sebou idúcich hodín v priebehu každých 30 hodín, pritom sedenie nešoférujúceho vodiča vo vozidle sa nepokladá za odpočinok, ten musí byť mimo autobusu. Po piatich pracovných dňoch musí nasledovať týždenný odpočinok v dĺžke 45 hodín s možným skrátením na 36 hodín, ak sa vyberie v mieste zvyčajného stanovišťa. Môže byť skrátený aj na 24 hodín, ale musí sa dočerpať v priebehu cesty.
Aktualizované znenie medzinárodnej dohody AETR vydal v tomto roku Česmad Slovakia, kde si ju prípadní záujemcovia môžu objednať.
Autor: SME - jk, ru