Predpisy cestnej dopravy nestačí len poznať

TRNAVA/BRATISLAVA (SME - jk, ru) - Každý vodič diaľkového autobusu je pod neustálym a tichým dohľadom tachografu, malého zariadenia, do ktorého sa zasúvajú okrúhle papierové kotúče podobné kompaktným diskom. Na zariadení sa zaznamenáva čas, rýchlosť, ...

TRNAVA/BRATISLAVA (SME - jk, ru) - Každý vodič diaľkového autobusu je pod neustálym a tichým dohľadom tachografu, malého zariadenia, do ktorého sa zasúvajú okrúhle papierové kotúče podobné kompaktným diskom. Na zariadení sa zaznamenáva čas, rýchlosť, počasie, priebeh trasy. S tým, ako tieto zariadenia možno "oklamať", sa nám zdôveril vodič, ktorý už v roku 1969 začal pracovať v službách ČSAD a mimo územia republiky najazdil tisícky kilometrov (z pochopiteľných dôvodov jeho meno nezverejňujeme): "Možnosť manipulácie s tachografom existuje len jedna - každý zo šoférov má svoj vlastný kotúč a po štvorhodinovej nepretržitej jazde sa musia za volantom vystriedať. Po tomto čase však stačí nechať spolujazdca spať, zasunúť jeho kotúč a mašírovať ďalej. Tachograf zaznamenáva "jeho" údaje. Vodiči diaľkových autobusov túto možnosť bežne využívajú, o iných hovoriť je nezmysel. Tachograf je predsa zaplombovaný. Nikto nebude riskovať vysokú pokutu, ak policajti zistia zásah do zariadenia. Vo Francúzsku by ma stála päťtisíc frankov, v Nemecku 300 mariek a v Rakúsku 1600 šilingov. A naši policajti? Tí na to kašlú."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj ked vodiči diaľkových autobusov sú pred cestou do zahraničia oboznámení so znením medzinárodných predpisov (AETR), neraz ich - ako vidno - prispôsobujú situácii. Spomeňme aspoň časť z uvedených nariadení (niektoré sú takpovediac verejne kontrolovateľné, takže môžu si ich dodržiavanie všimnúť i cestujúci): Za deň môže jeden vodič jazdiť nepretržite najviac 9 hodín, ktoré však musia byť predelené po 4,5 hodiny jazdy najmenej 45-minútovou prestávkou. Za dva týždne sa môže riadiť maximálne 90 hodín. Ak sú vo vozidle najmenej dvaja vodiči, musí mať každý z nich denný odpočinok najmenej 8 za sebou idúcich hodín v priebehu každých 30 hodín, pritom sedenie nešoférujúceho vodiča vo vozidle sa nepokladá za odpočinok, ten musí byť mimo autobusu. Po piatich pracovných dňoch musí nasledovať týždenný odpočinok v dĺžke 45 hodín s možným skrátením na 36 hodín, ak sa vyberie v mieste zvyčajného stanovišťa. Môže byť skrátený aj na 24 hodín, ale musí sa dočerpať v priebehu cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Aktualizované znenie medzinárodnej dohody AETR vydal v tomto roku Česmad Slovakia, kde si ju prípadní záujemcovia môžu objednať.

Autor: SME - jk, ru

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Digitálna bezpečnosť opäť v centre pozornosti
  2. Takto chutí zlato
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  5. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  6. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  7. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 603
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 7 080
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 3 822
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 714
  5. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 694
  6. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 3 037
  7. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 2 944
  8. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 2 827
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu