livých odštepných závodov. SAD Bratislava s pôsobnosťou pre všetky závody v rámci západoslovenského regiónu bude rozdelená až od roku 1996. V súčasnosti na Slovensku existuje 44 samostatných štátnych podnikov SAD, ktoré prevádzkujú autobusovú dopravu. Rozdelenie je prvým krokom k postupnej privatizácii, ktorá by mala vyriešiť zlú ekonomickú situáciu v oblasti osobnej autobusovej dopravy.
"SAD Bratislava nebola zatiaľ rozdelená, pretože je viazaná leasingovou zmluvou, ktorá by sa ťažko prenášala na niekoľko menších novovzniknutých podnikov. K delimitácii tohto podniku dôjde o pol roka neskôr," povedal riaditeľ odboru cestnej a mestskej dopravy na ministerstve dopravy Pavol Reich.
"Privatizácia by sa mala začať postupne v budúcom roku, keď by mal byť v platnosti aj zákon o cestnej doprave." Majetok jednotlivých podnikov je rôzny, mal by predstavovať v priemere hodnotu okolo 100 mil. Sk. Vladimír Polóni zo SAD Banská Bystrica v tejto súvislosti doplnil: "Z bývalej SAD Banská Bystrica vzniklo 18 menších podnikov s hodnotou majetku od asi 11 miliónov do 400 miliónov. Väčšina závodov však dosahuje hodnotu okolo 100-125 miliónov Sk."
Privatizácia by sa mala uskutočniť predovšetkým priamymi predajmi, kde bude minimálne 51 percent akcií určených jednému vlastníkovi. Súčasne sa uvažuje aj o určitom podiele majetku pre zamestnanecké akcie.
Rozdelenie je podľa slov odborníkov nevyhnutné pre privatizáciu, ale nesie so sebou aj určité riziká. "Problematickejšie bude vytvorenie nadväznosti jednotlivých autobusových spojov v rôznych regiónoch a celková koordinácia systému dopravy v novom cestovnom poriadku. Rozdelené podniky sa zatiaľ dohodli na vzájomnej spolupráci napríklad pri poskytovaní komerčných zliav, aby nevznikli veľké rozdiely medzi jednotlivými regiónmi, ale treba si uvedomiť, že podniky sa stávajú konkurentmi," zdôraznil Michal Labay zo SAD, š. p. Prešov.
Autor: SME - jam