The Shawshank Redemption l Scenár a réžia: Frank Darabont l Kamera: Roger Deakins l Hudba: Thomas Newman l Hrajú: Morgan Freeman, Tim Robbins, James Whitmore, William Sadler, Bob Gunton a ďalší l USA 1994 l Na Slovensku distribuuje Intersonic, premiéra 13. júla
"The Shawshank Redemption jasne ukazuje, že dni jarnej roztopašnosti sú preč, a prišiel čas dospelého, monumentálneho a Oscara hodného filmu," napísal po minuloročnej premiére filmu v Spojených štátoch časopis Houston Post. A sú tu dni tropických radovánok a my už dávno vieme, že ani sedem nominácii na Oscarov (film, herec v hlavnej úlohe - M. Freeman, kamera, adaptovaný scenár, strih, hudba a zvuk) nestačilo, aby film The Shawshank Redemption (u nás prekladaný ako Vykúpenie z väznice Shawshank) sa dotkol hollywoodskeho Olympu. A to i napriek tomu, že samotná americká tlač prijala film až s nebývalými poctami a hovorila o snímke ako o najlepšom väzenskom filme od čias Frajera Lukeho alias Paula Newmana. O spravodlivosti tohto druhu sa už napísalo dosť, avšak nazvať Vykúpenie... väzenským filmom je ako nazvať Levieho kráľa kresleným filmom. Režijný debut skúseného scenáristu Franka Darabonta (Nočná mora z Elm Street III, Frankenstein K. Brannagha) prináša ostro kontúrované presahy, prelamujúce storočné múry mansfieldskej väznice v Ohiu. Režisér postavil film na vynikajúcom rozprávačstve spisovateľa Stephena Kinga (jeho poviedka zo zbierky Different Season slúžila Darabontovi ako predloha ku scenáru), z ktorého vytiahol do popredia druhý plán - myšlienku humanizmu, ľudskej vzájomnosti a nádeje, ktorá nám dáva krídla, i keď sme spútaní. 142 minút však predsa len museli odtiahnuť herci - v tomto prípade hviezdy z druhého radu: Morgan Freeman - Red (hral napríklad v momentálne u nás premietanej Smrteľnej epidémii) a Tim Robbins ako Andy Dufresne, ktorý zažiaril ako Altmanov Hráč. Hoci u obidvoch je herectvo postavené na úspornosti výrazu, málokto by vedel sugestívny príbeh o priateľstve a nádeji zahrať presvedčivejšie. Keď sa zdalo, žeby koncertovanie dueta prešlo do rutinnej monotónnosti, režisér prestaval scénu do drsnejších odtieňov hry zvanej život. Života dnu, kde bez dovolenia sa nemôžete ísť ani odľahčiť a života tam vonku, kde si po dvadsiatich (Andy) respektíve štyridsiatich rokov (Red) v Shawshanku musíte rozkázať, aby ste potrebu bez potiaží vykonali. Zainteresovanejší divák si určite vo filme našiel aj niekoľko jemných dotykov na iné fajnové movie: keď Tim Robbins púšťa väzňom do reproduktorov Mozarta, pripomenulo to Kinského Fitzcarralda, ktorý však uprednostňoval Enrica Carusa a keď sa na stenách väzenskej cely menia plagáty ženských idolov toho obdobia - R. Hayworth, M. Monroe a R. Welch (za ktorými Robbins kope svoj tunel do slobodného vykúpenia) - voľná asociácia si našla Forresta Gumpa, kde chronológia príbehu je tiež vystavaná na charizmatických osobnostiach Spojených štátov.
Na rozdiel od Frajera Luka sa príbeh Reda (Freeman) a Andyho (Robbins) končí nefalšovaným happyendom na mexickom pobreží Tichého oceánu. Spravodlivosť si predsa len príde na svoje, no niekoľko krásnych rokov života je definitívne v háji. A v divákovi zostáva pocit, že s vyblýskaným Hollywoodom to nie je také zlé.
Autor: Ľudo Petránsky Ml.