v Slovenska. Ďalším dôvodom prítomnosti J. Sbriglia v Bratislave bola príprava výstavy veľkej postavy svetovej architektúry 20. storočia - Le Corbusiera (1885 - 1965), ktorá by sa mala uskutočniť na jeseň budúceho roku v Galérii Medium pri Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Keďže Jacques Sbriglio bol kurátorom aj minuloročnej výstavy Le Corbusiera vo viedenskom KunstHause (Múzeum F. Hundertwassera), opýtali sme sa ho, ako sa bude odlišovať bratislavská koncepcia prezentácie. "Na viedenskej retrospektíve sme chceli predstaviť všetky tvorivé prejavy Le Corbusiera," hovorí francúzsky architekt, "to znamená, že povedľa architektonických a urbanistických projektov sme predstavili aj jeho maľbu, sochu a príklady z designu nábytku. Charakter bratislavskej výstavy bude komornejší s dôrazom na architektonickú tvorbu. Chceli by sme tiež upozorniť na jeho väzby na československú medzivojnovú avantgardnú architektúru. Je známe, že v tom období udržoval Le Corbusier kontakty s priemyselníkom Tomášom Baťom, s ktorým pripravovali projekty na sociálnu výstavbu Zlína. Výstava je však ešte v štádiu prípravy a je potrebné robiť ďalší výskum, aby bola aj originálna." Návštevníkov viedenskej výstavy trochu prekvapila prezentácia Le Corbusierových - najmä výtvarných diel, ktoré boli skryté až v "rembrandtovskom" šerosvite. Inštalovalo sa vraj dokonca za pomoci meračov intenzity svetla... "Možnože sa zdá, že podmienky na uchovávanie a prezentáciu sú zo strany Nadácie Le Corbusiera dosť prísne, no v podstate sú rovnaké ako v ostatných nadáciách," oponuje J. Sbriglio. "Náročnejší sme azda boli pri jeho kresbách z 30. rokov, ktoré sú kreslené uhľom na veľmi jemnom papierovom podklade a každá manipulácia s nimi vyžaduje veľkú opatrnosť, preto sme ich osvetlili len 50 luxmi." Prednáška sa prirodzene dotkla aj slávneho obytného domu v Marseille z roku 1950, v ktorom Le Corbusier predviedol majstrovskú syntézu svojho tvorivého snaženia a potvrdil svoju vedúcu pozíciu v architektúre 20. storočia. Le Corbusierov génius sa prirovnával k Picassovi. Napriek tomu, oponenti jeho spôsobu architektúry mu vyčítali, že príliš uprednostňuje funkciu stavby pred jeho krásou. Jacques Sbriglio však odráža aj túto kritiku: "Le Corbusier ako veľký zástanca funkcionalistickej architektúry prináša do medzivojnovej tvorby termín 'stroj na bývanie'. Z termínu sa neskôr stala metafora, ktorá sa najviac zosobnila vo vile La Roche v Paríži (sídlo Nadácie Le Corbusiera - pozn. aut.). Vila je strojom na bývanie, ale v pozitívnom slova zmysle - funguje podľa presných potrieb. Le Corbusier si však zároveň uvedomoval, že architektúra nemôže byť len účelová, ale musí byť tiež priestorom pre svetlo a hru materiálov, a tým poskytovať miesto fantázii."
Jacques Sbriglio (1947) - francúzsky architekt, víťaz národných a medzinárodných súťaží, vyučuje teóriu a projektovanie na Škole architektúry a urbanizmu v Marseille a spolupracuje so školami architektúry v Grenobli, Paríži a Štrasburgu. Je autorom mnohých článkov a publikácií o diele Le Corbusiera (napr. Obytná jednotka v Marseille, 1992) ako aj príručky o súčasnej architektúre v Marseille (1993). Je jedným z administrátorov Nadácie Le Corbusiera v Paríži, ktorá vznikla roku 1968.
Autor: Ľudo Petránsky Ml.