Sobota, 20. apríl, 2019 | Meniny má Marcel

Ako sme prišli aj o ČSA

ČR má svojho národného

dopravcu, ktorého od jeho

detských čias budovali

a stále v ňom aktívne

pôsobia aj stovky Slovákov. Na pražskom letisku pristáva každý deň stále viac lietadiel a naše slovenské letiská zívajú prázdnotou. Mimochodom, kde je ten "celý rad regionálnych dopravcov", ktorí javili záujem o letecké spojenie s nami

už koncom roka 1992?

V minulých dňoch bola zverejnená aj v niektorých našich denníkoch stručná správa o tom, že ČSA - Československé aerolínie, a. s., zmenili od 26. 3. 1995 svoj názov na České aerolinie, a. s. so zachovaním ochrannej známky ČSA, predčíslia 064 používaného na prepravných dokladoch, ako aj označenia OK.

V nasledujúcich riadkoch by som chcel poukázať na to, že porucha tentoraz nebola mimo územia našej republiky, ale skrat nastal v myslení tých, ktorí za oblasť leteckej dopravy v SR zodpovedajú a o nej rozhodujú, t. j. pracovníkov Odboru civilného letectva Ministerstva dopravy, spojov a verejných prác SR (OCL - MDSVP SR) na čele s bývalým šéfom tohto ministerstva pánom Romanom Hofbauerom, ktorého považujem za hlavného vinníka súčasného stavu civilného letectva v SR.

Začiatok celej aféry možno datovať do prvého štvrťroka 1991, keď bol delimitovaný majetok pôvodných ČSA podľa kompetenčného zákona platného od 1. 1. 1991. Delimitačný protokol o rozdelení majetku medzi nové ČSA a Slovair pripravilo Ministerstvo hospodárstva SR za prvej vlády V. Mečiara. Pán Hofbauer bol v tom čase pracovníkom ministerstva hospodárstva, ktorý celú delimitáciu pripravil a realizoval (SME, 3. 2. 1994, Hofbauer podľa Čarnogurského zavádzal). V lete 1992 boli ČSA privatizované už ako český podnik, teda plne v kompetencii ČR. Slovensku sa v takto privatizovanej leteckej spoločnosti ušli necelé 4 percentá akcií, ktoré boli rozdelené medzi akcionárov - mestá Bratislava, Poprad, Košice.

Pán Hofbauer - zrejme uvedomujúc si danú situáciu a posilnený blížiacim sa rozbitím ČSFR - začína svoj útok voči ČSA a českej strane rozhovorom pre denník Koridor (20. 11. 1992 pod názvom Vo vzduchu bez bratského ducha). Okrem iného v ňom uvádza, že od nástupu do funkcie vyjadril zásadný nesúhlas s takýmto stavom s tým, že sa budú hľadať cesty riešenia, t. j. dosiahnuť minimálne 25-percentnú akciovú účasť. V opačnom prípade bude požadovať zrušenie názvu Československé aerolínie a ich symbolu ČSA. Taktiež začína s aktívnou propagáciou viedenského Schwechatu, čím ako zodpovedný minister pomáha k ďalšiemu "rozvoju prevádzky" na slovenských letiskách.

Ešte predtým (10. 8. 1992) sa však pán Hofbauer stal na popradskom letisku jedným z krstných otcov lietadla ČSA Boeing 737-500 pomenovaného menom POPRAD. Ďalší krst lietadla KOŠICE sa konal 9. 12. 1992, ale bez účasti pána ministra, ktorý v článku O potopení česko-slovenskej námornej flotily (Smena, 27. 1. 1993) komentoval tieto veľmi úspešné akcie propagujúce veľa slovenského

(um a šikovnosť, folklór, pohostinnosť, gastronómiu) skutočne svojsky: "Aby Slovákom za leteckou spoločnosťou nebolo až tak ľúto, tak generálny riaditeľ ČSA aspoň chodí občas krstiť novučičké lietadlá ČSA Boeingy do Popradu i do Košíc. Pri všetkej slušnosti mi to pripadá rovnako nehorázne ako povozenie dieťaťa na kolotoči po jeho predchádzajúcom ozbíjaní a okradnutí."

25. 10. 1993 sa v Prahe za účasti mnohých významných osobností z ČR aj zo zahraničia konajú oslavy 70. výročia založenia ČSA, mimochodom, jednej z najstarších leteckých spoločností sveta. Namiesto pozvaných hostí z MDSVP SR prichádza fax, v ktorom sa doslovne píše: "To značí, že od 1. januára 1994 nebudú žiadne Vaše linky operovať a používať prepravné a prevádzkové doklady pod menom Československé aerolínie, t. j. aby už bol zmenený názov vašej leteckej spoločnosti Československé aerolínie tak, aby v jej názve už nebolo ...SLOVENSKÉ AEROLÍNIE, t. j. miesto pôvodného názvu ČESKOSLOVENSKÉ AEROLÍNIE malo byť napr. ČESKÉ AEROLINIE a pod. (ako sme vás už aj písomne žiadali naším listom č. j. ... zo dňa 14. 9. 1993)."

Situáciu monitorujú aj slovenské denníky. V článku Postav letisko a - nečakaj (Pravda, 26. 10. 93) sa píše: "V našom letectve chýba koncepčná práca. Napríklad na MDSVP sa od osamostatnenia Slovenska vymenili štyria či piati riaditelia OCL. Ak by tam aj niekto chcel koncepčne pracovať, nejde to... Pri rozdelení republiky sa z našej strany delenie ČSA dosť zanedbalo. Slovensko si ťažko vybuduje takého dopravcu, ako boli ČSA."

Alebo: "Definitívom je však postavenie ČSA u nás ako zahraničného dopravcu a v oveľa tvrdších ekonomických podmienkach ich takmer úplný odchod zo slovenského trhu... V žiadnom prípade nemôžeme siahnuť k praxi striktných ochranárskych opatrení. To by nikto nelietal k nám a nik od nás. Naopak, naším cieľom je maximálne oživiť náš vzdušný priestor, život na letiskách, sprístupniť na nalietavanie ďalšie významné zahraničné letecké prístavy," hovorí vtedajší riaditeľ OCL Ing. Marián Mihalus v článku Máme konečne národného dopravcu? (Práca, 14. 12. 1993).

A realita?

Leto 1994 - zákaz nepravidelných letov pre lietadlá ČSA zo slovenských letísk Bratislava, Poprad, Košice, čo zrejme najviac postihlo popradské letisko a hlavne jeho cestujúcich - slovenských dovolenkárov, odkiaľ nebola realizovaná ani žiadna "slovenská náhrada".

1. 7. 1994 - Absurdistan pokračuje. Slováci zamestnaní v ČSA sa stávajú cudzincami vo vlastnom štáte, pretože museli vzniknúť zahraničné zastúpenia Československých aerolínií, mnohí dostali výpoveď, ďalší dali radšej prednosť pôsobeniu v Prahe!

V článku Liberálne na otvorenej oblohe (Smena, 6. 9. 1994) hovorca MDSVP SR pán Ivan Václavík okrem iného píše: "Vedenie ministerstva sa rozhodlo pre maximálne liberálny prístup pri udeľovaní obchodných práv zahraničným dopravcom s minimom regulačných zásahov. Chce uplatňovať partnerstvo na otvorenej oblohe. V praxi to znamená, že každá zahraničná letecká spoločnosť s riadnou licenciou bude môcť lietať na ktorékoľvek letisko na území Slovenska." To však zrejme ale neplatí pre ČSA (že by nemali "riadnu licenciu"?), pretože už dnes vraj existuje zákaz na prevádzku ich charterových letov so slovenskými dovolenkármi v lete 1995!

Aj z priestorových dôvodov mi zostáva už iba konštatovať, že mi je v týchto dňoch veľmi smutno. ČR má svojho národného dopravcu, ktorého od jeho detských čias budovali a stále v ňom aktívne pôsobia aj stovky Slovákov. Na pražskom letisku pristáva každý deň stále viac lietadiel a naše slovenské letiská zívajú prázdnotou. Mimochodom, kde je ten "celý rad regionálnych dopravcov", ktorí javili záujem o letecké spojenie s nami už koncom roka 1992, tak ako to tvrdil v už spomínanom Koridore opäť pán Hofbauer? Veď na výpočet tých, ktorí pravidelne lietajú napr. do nášho hlavného mesta, nám vystačia prsty jednej ruky! Je mi to ľúto o to väčšmi, že uniforma ČSA, na ktorú som vždy bol a naďalej budem hrdý, už nesymbolizuje Slovensko, ktoré tam viac ako 71 rokov patrilo. Je mi to ľúto i preto, že aj týmto činom naši kormidelníci tentoraz v oblasti leteckej dopravy dokázali, ako im skutočne záleží na našom mladom a chabom Slovensku, za ktorého prosperitu sa iba skrývajú.

Zmena názvu a stále sa zhoršujúce postavenie ČSA, a. s., v SR už priniesli a ešte prinesú svoje "ovocie" v podobe mnohých, žiaľ, už iba bývalých našich kolegov, ktorých osud zrejme zastihne ďalších z nás. Doplácajú a budú doplácať na to hlavne cestujúci, slovenské letiská a ostatné služby s tým súvisiace, v neposlednom rade vlastne slovenská ekonomika. Nie je nič jednoduchšie ako niečo zničiť, ale podstatne zložitejšie je vytvoriť. To sa, žiaľ, v plnej miere týka aj slovenského civilného letectva.

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 21 507
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 10 352
  3. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 9 007
  4. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 7 936
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 799
  6. Idete stavať dom? Päť vecí, ktoré potrebujete vedieť 5 305
  7. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 544
  8. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 139
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 538
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 361

Neprehliadnite tiež

Boris Zala.
Komentár Petra Schutza

Moment Čaputová nebol prelud

Reč aprílového Focusu dáva na známosť, že tento moment ovplyvnil politickú krajinu.

Peter Schutz.
Proti opici možno bojovať aj jedlom.

Politický projekt či vôľa veriacich. Ukrajinská cirkev hnevá Moskvu aj Donbas

V odčlenení ukrajinskej cirkvi vidí Moskva politický ťah.

Svjatohirská lavra.
Suzuki Vitara 1,4 vs. 1,0 Boosterjet