Testovali sme verziu "hatchback", čiže s trojdverovou, dvojpriestorovou karosériou. K "strojovni" pod kapotou sa hodí najlepšie. Červené auto zvonka pôsobí zdravo agresívne. Vodič a okolie od neho očakávajú nadpriemernú dynamickosť. Tým príjemnejšie je prekvapenie z ešte lepšej skutočnosti. Také dravé auto by si však určite zaslúžilo disky kolies z ľahkej zliatiny.
Vnútri nájde vodič i spolujazdec dostatok miesta, tvar sedadiel je primeraný vlastnostiam automobilu, ich dobre dimenzovaná tuhosť poskytuje dobrý kontakt s vozidlom. Telo vodiča tak správne cíti, čo sa s autom deje aj vo vyšších rýchlostiach. Do Civicu sa nastupuje dosť nízko - to je daň za vzhľad a stabilitu. Ešte viac to pocítia tí, čo nastupujú dozadu. Navyše, miesta vzadu nie je na rozdávanie. V športovom vozidle to však nie je hlavné kritérium. Ani objem batožinového priestoru rozdeleného horizontálne na dve časti, nezakrytého obligátnou policou. Je jednoducho malý, hoci po sklopení zadných sedadiel narastie do dobrých dimenzií.
"Posed" vodiča je bezchybný, rovnako ergonómia a funkčnosť ovládacích elementov. Tradične vysoko oceňujem pre Hondy typický rozumne posilňujúci posilňovač riadenia, výborný výhľad a nádherný zvuk motora. Ručička otáčkomera ide veľmi ochotne až k značke 8 000.
Voči interiéru mám však estetickú námietku. Také extrémne športovo ladené auto si nezaslúži civilný, nenápadný povrch a zaslúžilo by si atraktívnejšie vnútorné tvarovanie. Jazda v najsilnejšom Civicu je pôžitok. Ale pozor! Skúsený vodič okamžite pochopí, že s týmto autom sa na plný plyn jazdí a akceleruje len zriedka. Prebytok výkonu je naozaj veľký a citeľný. Hoci podvozok s prednou hnanou nápravou, spojka, prevodovky i brzdy ho zvládajú bezchybne, mladý divoch by asi za volantom nevydržal dlho celý.
Civic sme vyskúšali aj na Masarykovom okruhu v Brne a cítil sa tam ako doma. Správa sa pokojne, vlastnosti vyplývajúce z predného pohonu skúsený vodič predpokladá a hravo zvláda. Vďaka výkonu motora je v extrémne rýchlych zákrutách možné riadiť aj plynom, dimenzovaním preklzu predných kolies a aj charakteristika pruženia umožňuje jazdu naozaj pretekársku. Vtedy by sa už zišiel strmší prevod riadenia... a väčšia palivová nádrž.
Honda Civic 1,6 VTi je plnohodnotný športový automobil. To treba mať na mysli pri rozhodovaní o jeho kúpe. Kto je ochotný dynamike a jazdným vlastnostiam obetovať trocha konzervatívneho pohodlia, musí byť týmto vozom nadšený.
Technické údaje:
Zdvihový objem motora/výkon: 1,6 l/160 PS
Maximálna rýchlosť: 215 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,3 s
Objem batožinového priestoru: 190/375 l
Spotreba 90/120 km/h/mesto: 6/7,5/9 l/100 km/h
Autor: DALIBOR KLÍMA