
Rum Tum Tugger - postava z muzikálu Cats vyšla po šesťtisícej repríze pred broadwayské divadlo Winter Garden (1997). FOTO - REUTERS
Muzikál Cats v máji definitívne končí. Správa, ktorá tento týždeň zasiahla svet silou ničivej vlny tsunami. „Tento muzikál sa mohol hrať hoci aj večne,“ vyhlásila anglická speváčka Elaine Pageová, ktorá účinkovala v prvom obsadení a preslávila sa hitom Memory. „Chceli sme skončiť s Cats, kým sa im ešte leskne srsť,“ povedal pre londýnske noviny Evening Standard producent Cameron Mackintosh.
Dielo Andrewa Lloyda Webbera, označované za najúspešnejší muzikál na svete, tak zmizne z londýnskej divadelnej scény 11. mája, v čase svojich 21. narodenín. Aktuálna situácia? Londýnsky West End žije horúčkou zvanou Cats.
Na začiatku bolo riziko
Príbeh mačacieho spoločenstva, napísaný podľa knihy T. S. Eliota Old Possum‘s Book of Practical Cats, roztrhal všetky rekordy a na scéne sa odohral doteraz takmer deväťtisíckrát. Ešte na svetovej premiére 11. mája 1981 sa však nezdalo, že sa rodí úspešná inscenácia.
„Uviesť Mačky bol vtedy veľký risk, nemali sme totiž dostatočne veľký kapitál,“ spomína dnes 53-ročný Lloyd Webber. Prvé predstavenie museli odložiť pre zranenie dnes už oscarovej herečky Judi Denchovej, ktorú nahradila Elaine Pageová. Samotnú premiéru herci ani nedohrali: do divadla prišiel anonym, že v budove je bomba. Neskôr sa už muzikál stretával s jednoznačnou diagnózou: úspech.
Na Broadway prišiel muzikál o rok po Londýne. Spôsobil senzáciu a vydláždil cestu ďalším trhákom - muzikálom Miss Saigon a Bedári. Kritici však často obviňovali broadwayských tvorcov z prílišnej gýčovitosti. V newyorských kultúrnych kruhoch bola inscenácia posmešne nazývaná aj „pokrmom pre turistov“. Platilo - kto nevidel Cats, nebol v New Yorku.
Webberova mágia
Príjmy z Cats, Fantóma opery a Starlight Express katapultovali Webbera na pozíciu jedného z najbohatších umelcov vo Veľkej Británii. V aktuálnom rebríčku je pred ním iba Paul McCartney.
Zázračný príbeh veľkého talentu sa začína roku 1965 osudovým stretnutím s Timom Riceom (1944), s ktorým počas desaťročnej spolupráce vytvoril štyri muzikály - The Likes Of Us, Jozef a jeho zázračný farebný plášť, Jesus Christ Superstar a Evita. „Neuveriteľne cíti hudbu v harmónii so scénickým priestorom,“ hovorí Time Rice. „Jeho pracovné nasadenie je obdivuhodné. Rovnako náročný je aj k okoliu. No vždy sa s ním dalo polemizovať a vytvárať najvhodnejšiu koncepciu.“
„Bolo to manželstvo na plné dúšky,“ povedala pred časom v rozhovore pre SME speváčka Sarah Brightmanová. „Dal mi veľkú šancu, potom sme sa vydali inými cestami. Tak to v živote chodí.“
Andrew Lloyd Webber získal šesť cien Tony, štyri ocenenia Drama Desk a tri Grammy. V roku 1992 dostal titul vojvodu za služby umeniu a v roku 1997 postúpil medzi pairov ako Lloyd Webber, lord Sedmonton. Získal aj Zlatý glóbus a Oscara za najlepšiu originálnu pieseň k filmu Evita.
Slovensko a muzikál
Andrew Lloyd Webber vytvoril z muzikálu továreň, ktorá vo svojej výnosnosti predbehla aj filmový priemysel. Titanic, Hviezdne vojny či Jurský park sa zďaleka pozerajú na Webberovho Fantóma opery a Cats.
November 1989 spustil jeho boom aj u nás, no oblúk desiatich rokov ukázal, že Slovensko nie je schopné absorbovať veľké muzikály. Producent a skladateľ Ľubo Horňák (muzikál Kráľ Dávid) sa raz priznal, že „zlúčenie autorstva a producentstva znamená, že osemdesiat percent času venujem zháňaniu peňazí a zvyšných dvadsať tvorbe“. Režisérskym guru muzikálu na Slovensku, ale i v Čechách je Jozef Bednárik, ktorý od Evanjelia pre Máriu cez Draculu, Fidlikanta na streche až po čerstvého Gréka Zorbu vystaval úctyhodnú zábavu pre široké masy, „kde pozlátko sa stále trbliece v umeleckom šate“.
Rentabilita muzikálového projektu sa podľa Miloša Ruppeldta, dramaturga bratislavskej Novej scény - programovo sa venujúcej muzikálu, začína od sto predstavení. Najúspešnejší súčasný muzikál z jej repertoáru Niekto to rád horúce (režisér Milan Lasica) sa k tomuto číslu pozvoľna blíži.