V pražskom kine U hradeb má dnes premiéru výpravný český historický film, už od začiatku nakrúcania avizovaný ako Zdislava z Lemberka. Jeho hlavný producent, majiteľ firmy Edit Martin Hora sa však po konzultácii s režisérom Ludvíkom Rážom a s povolením autorky literárnej predlohy Aleny Vrbovej rozhodol zmeniť pôvodný názov na V erbu lvice. "V dobe, keď sa končilo nakrúcanie filmu Zdislava z Lemberka, istá skupina ľudí požiadala o zápis mena Zdislava ako ochrannej známky," uviedol Martin Hora. Tvorca druhého projektu, režisér Georgi Ivanov podľa svojich slov pripravuje film pod názvom Zdislava už niekoľko rokov ako svoju celovečernú prvotinu. Dosiaľ nebol z filmu nakrútený ani meter. Zástupcovia firmy Edit minulý týždeň uviedli, že i keď názov zmenili, podnikajú "všetky kroky", aby druhá strana "vo svojich nárokoch neuspela".
Knižný bestseller Aleny Vrbovej V erbu lvice bol od roku 1977 vydaný v štyroch reedíciách. Film nakrúcal Ludvík Ráža vlani od marca do polovice mája v Novom hrade pri Blansku. Kameramanom filmu je Jaroslav Brabec (Džusový román, Proč?, Kopytem sem, kopytem tam, režijný debut Krvavý román - Český lev 1993 za najlepšiu kameru a výtvarnú koncepciu filmu) a autorom hudby Petr Hapka. Hlavnú úlohu Zdislavy stvárnila Milena Steinmasslová: "Keď som si prvýkrát prečítala scenár, veľmi som ju chcela hrať. Tá jej túžba dokázať veci nedokázateľné, zlúčiť veci nezlučiteľné, tá túžba byť matkou, byť manželkou a obsiahnuť ešte celý jeden svet - zachrániť, pomôcť, spasiť a tá jej viera v to, že to vydrží a ono sa to vydržať nedá, pretože vždy musí niečo zanedbať a ona nechcela zanedbať nič. To mi je 'hrozne' blízke." V ďalších úlohách sa objavia napríklad Boris Rössner (Havel z Markvartíc), Radoslav Brzobohatý (Miruš), Michal Dlouhý (Zpěváček), Martin Růžek (Gothard), Eva Krížiková (Madaléna) a vo svojej poslednej filmovej role (šialený mních) aj Josef Kemr. Symbolicky i paradoxne zároveň znejú jeho posledné slová na filmovom plátne: "A vstane z mrtvých."
Projekt si vyžadoval obrovské nároky na kostýmy. Všetky látky vyrobila firma Hedva Rýmařov na zákazku iba pre tento film. Boris Rössner ich má na sebe v niektorých scénach až 50 kilogramov - brnenie a pláštenku z trojcentimetrovej látky. Výtvarníčka kostýmov Evženie Rážová uviedla, že zložitou bola predovšetkým patinácia, teda "ostaršovanie" odevov. Priam puntičkárstvo si vyžadovala kutňa pre Josefa Kemra, ktorému divák musí uveriť, že ako pustovník skutočne prišiel na Lemberk až z Jeruzalema. Kapucňa sa preto patinovala doslova "vlákno po vlákenku". Zaujímavé je i použitie kostýmov vo vrcholnej scéne filmu.
V erbu lvice v mnohom pripomína dosiaľ neprekona(teľ)nú Markétu Lazarovú Františka Vláčila z roku 1965. Najsilnejším je vo filme pravdepodobne morálne posolstvo, podobenstvo pokory a úcty k ľudskému životu, hlboko všeľudské a humanistické zameranie platné pre všetkých
Autor: Libor Hladík