nudného národa, ktorý je reprezentovaný výlučne samými úradníkmi, zhlučenými do veľkých kŕdľov za veľkými stolmi, kde pred zrakmi divákov lenivo, nezmyselne a donekonečna debatujú o jednom a tom istom. Ešte donedávna sa mi zdalo, že Slovenská televízia nemôže byť už horšia. Avšak nové vedenie prinieslo také zmeny, ktoré vyvrátili aj túto neveselú tézu. Slovenská televízia sa stáva zvláštnym fenoménom v celom postkomunistickom svete - akýmsi chráneným územím najhorších tradícií komunistickej propagandy. Takú nudu, také množstvo pätolízačských úradníkov na obrazovke a taký nedostatok hoci len narážky na tvorivosť a fantáziu dnes nemožno nájsť nikde v Európe.
Prečo práve Slovenskú televíziu postihol takýto osud? Odpovedať vedia určite tí, ktorí sa čo i len trochu zaoberali históriou tejto otázky. Najstručnejšia odpoveď bude znieť potom asi takto: Slovenská televízia bola spočiatku arénou politického zápasu a neskôr politického víťazstva ľudí, ktorí sa najmenej zaujímajú o divácky či komerčný úspech. Títo ľudia sú ideológovia v čistej podobe, sú to politickí pracovníci v najpriamejšom zmysle slova, v zmysle ich reálnej minulosti a ich života. Takíto ľudia boli už dávno vytlačení z národných televízií, dokonca Ruskej a Ukrajinskej, nehovoriac už o Poľsku alebo Česku. Vystriedali ich profesionáli šoubiznisu. Na Slovensku sa ideologickí pracovníci nielenže držia hore, ale postupujú čoraz vyššie a vyššie.
Nazdávam sa preto, že nebude zbytočné zamyslieť sa nad tým, čo znamená ich triumf pre Slovensko a jej obyvateľov.
TELEVÍZNA KOLÓNIA
Najťažším dôsledkom fenoménu STV je fakt, že Slováci ako národ nevyhnutne strácajú kontrolu nad svojím národným vysielaním, a teda aj mediálnym trhom. Znamená to, že slovenský divák sa čoraz viacej vzďaluje od televízie vysielajúcej v rodnom jazyku, v prospech jeho konkurentov, napríklad Českej televízie, Novy či Cable plus. Čím viac divákov konkurenti Slovenskej televízii odčerpajú, tým väčšia škoda vznikne nielen v oblasti kultúry, ale aj v ekonomike. A nebude to preto, že konkurenti sú takí zlí a majú v úmysle Slovensko zničiť. Oni len jednoducho vypĺňajú vzniknutú trhlinu.
Z akéhosi neznámeho dôvodu sa málo hovorí a píše o tom, že televízia je vo svojom jadre, v slobodnom svete predovšetkým biznis, šoubiznis, do ktorého je zapojených množstvo transnárodných kapitálov. V súčasnosti sa tento biznis na Slovensku stáva pomerne ľahkou a reálnou korisťou zahraničného kapitálu, čo znamená, že milióny a miliardy dolárov, ktoré sa na STV zarobia, budú prúdiť nie do slovenskej ekonomiky, ale do českej, nemeckej, alebo americkej. Slovensko sa stane televíznym príveskom, televíznou kolóniou rozumnejších a úspešnejších. Chudobné a malé Slovensko bude prikrmovať televíznu výrobu svojich veľkých a bohatých susedov.
Dôsledky takejto národnej porážky vo vysielaní si ťažko môžeme do konca predstaviť či zhodnotiť. A nekvalifikované súdy úradníkov ideológie, ktorí Slovenskú televíziu vzali do svojich rúk, sotva môžu byť vhodným nástrojom na analýzu. Šoubiznis je svet, ktorý žije podľa vlastných tvrdých zákonov. A nech by sa ktokoľvek snažil verejnosť presvedčiť o tom, že Slovenskú televíziu možno obrániť administratívnymi prostriedkami, v súčasnom postavení a pri zachovaní súčasných tendencií je Slovenská televízia odsúdená na "zjedenie". Neznamená to, že sa stratí. Zostanú jeden-dva kanály, ktoré budú práve tak starostlivo sledovať presuny politikov v priestore, a za tento kanál, nezmyselný a tak vysoko stratový, budú slovenskí občania platiť v plnej výške zo svojho vrecka. Tak ako predtým budú vydržiavať niekoľko tisíc pracovníkov STV, ktorí v súčasnosti vyrábajú neporovnateľne menej než pár desiatok pracovníkov Novy. Inými slovami, slovenskí občania budú zároveň kŕmiť vlastnú stratovú televíziu, čo robili aj za komunizmu, ako aj televíziu úspešných konkurentov. Neviem iba, či na to bude dosť peňazí.
A nakoniec je tu ešte niečo, čo by mali mať na pamäti ľudia, ktorí v súčasnosti Slovenskú televíziu riadia. So stratou kontroly nad národným vysielaním sa nevyhnutne zmení aj rovnováha politických síl v krajine. Úradníci - ideológovia nakoniec tak či tak prehrajú. Ako sa raz vyjadril jeden môj známy, v prípade, že CNN získa vysielacie práva na Slovensku, je možné, že o dva-tri roky, práve tam, na CNN budú menovať slovenskú vládu. Táto veta zaznela viac než pred rokom v súvislosti so správami o možnostiach CNN získať licenciu na komerčný kanál.
NAMIESTO ZISKU
PREMÝVANIE MOZGOV
Každá analýza si obyčajne vyžaduje nejaký recept na riešenie situácie. Takýto recept sa zatiaľ nečrtá ani vo vzdialenej budúcnosti. Donebavolajúci neprofesionalizmus kádrovej zostavy Slovenskej televízie a jeho najvyššieho manažmentu nedáva nijaké nádeje na to, že okrem priamočiarej a pomerne tupej propagandy politického spektra, stojaceho za ním, dokážu títo ľudia urobiť ešte niečo iné. A televízna propaganda alebo premývanie mozgov odjakživa nebola činnosťou ziskovou. Za toto premývanie mozgov Slováci zaplatia v najbližších rokoch nudou na obrazovke a miliardami dolárov. Tak bude až do tých čias, pokiaľ politike nebude náležať jej patričné skromné miesto a pokiaľ neustúpi pred šoubiznisom, tak ako sa to stalo už aj v takých neporovnateľne viac ideologizovaných spoločnostiach, ako napríklad v Rusku.
Tam tiež premývajú mozgy a televízia hrá do politickej nôty, ktorú jej zhora predkladajú tí, čo sú pri vláde. Avšak nie je tam len toto! Divák si môže vybrať a ak sa mu odnechce počúvať jazykovo ťažkopádnych poslancov Štátnej dumy, ponúka sa mu ešte niekoľko národných okruhov, s celým spektrom najrozličnejších programov. Pozerať ruskú televíziu nie je nuda. Lebo ako povedal Anton Pavlovič Čechov, nuda je najstrašnejšia vec. Mimochodom, recept predsa len je. Zakázať v krajine všetky ostatné televízie okrem STV. Ísť cestou Líbye alebo Iránu a tak zavŕšiť proces etickej samoregulácie ľudí.
Autor: Sergej Chelemendik