Úrazy hrudníka patria medzi najčastejšie úrazy, ktoré vznikajú pri automobilových haváriách a nehodách. Príčinou môže byť náraz na bezpečnostné pásy - ak nie sú pasažieri pripútaní nárazom o volant, palubnú dosku alebo u zadných pasažierov nárazom o predné sedadlá. Samotné zlomené rebrá sú v takýchto prípadoch "obyčajne" najľahším zranením hrudníka. Slovko "obyčajne" značí, že v praxi takmer nikdy nejde o jednoduchú zlomeninu. Rebrá sa lámu väčšinou silným úderom alebo tlakom. Zlomené rebrá zväčša upozorňujú na poranenia orgánov, ktoré sa ukrývajú za nimi, teda pľúc a srdca. Ak vynecháme otvorené krvavé poranenia hrudníka - o ich nebezpečnosti netreba hovoriť podrobne - zostáva ešte veľká skupina tupých, uzatvorených poranení, ktoré sú prinajmenej rovnako nebezpečné. Ak sú rebrá zlomené na jednom mieste, hovoríme o sériovej zlomenine, ak sú zlomené každé na dvoch miestach, hovoríme o blokovej zlomenine. Zlomeniny môžu byť aj na oboch stranách hrudníka súčasne. Ak máme zlomenú ruku, snažíme sa ňou nehýbať, a bolesť je menšia. Aj so zlomeninami rebier sa snažíme hýbať čo najmenej, ale dýchať musíme. Dýchanie sa práve pre bolesť môže stať nedostatočným a ak ide o sériovú zlomeninu, môže byť dostatočné dýchanie ešte ťažšie. Pri blokovej zlomenine je dýchanie už takmer nemožné, pretože takto zlomený hrudník nemôže plniť svoju funkciu. Postihnutý musí byť preto včas pripojený na umelú ventiláciu pľúc. Ani nehovoriac o krvácaní do hrudníka a o vniknutí vzduchu medzi pľúca a hrudnú stenu - to je známy pneumotorax. Dodajme, že všetky tieto poranenia sprevádza málo známa skutočnosť - porania sa totiž vždy aj samotné pľúca. Udretie pľúc spôsobuje opuch. Opuch, ak je rozsiahly, znemožní normálnu funkciu pľúc a hrozí poškodenie ostatných orgánov pre nedostatočný prísun kyslíka. Zlomené rebrá teda vôbec nie sú banálnym poranením a vo väčšine prípadov vyžadujú hospitalizáciu na oddelení ARO.
Autor: MUDr. Juraj HRAŠKO