BRATISLAVA (SME - BARBORA OBUCHOVÁ) - Na všetky hotely, chaty a ubytovacie zariadenia sa vzťahuje ustanovenie zákona o ochrane spotrebiteľa, podľa ktorého sa nesmie viazať poskytnutie služby na inú službu. To znamená, že pri účtovaní konečnej sumy musia byť na účtenke uvedené dve osobitné položky, hoci donedávna bola služba raňajky + nocľah bežne poskytovaná. Od minulého roka však platia podľa zákona o dani z pridanej hodnoty (DPH) rozdielne sadzby - za ubytovanie 6 percent, za stravu 23 percent. V prípade jednotného účtovania dochádza k daňovým únikom. Slovenská obchodná inšpekcia má právo pokutovať tento priestupok sumou vo výške 500 000 Sk, za opakované porušenie v tom istom roku až milión korún. "U nás je všetko v poriadku, my dane robíme dobre," ubezpečovala vedúca prevádzky zotavovne v Tatranských Matliaroch. Napriek jej slovám recepčná 15 minút predtým ochotne referovala, že stravu i ubytovanie účtujú pekne spolu v jednej sume. Podobný prípad nastal aj v zotavovni v Tatranskej Lomnici. Ako sme sa dozvedeli na recepcii bratislavského hotela Kyjev, aj tu raňajky "samozrejme" účtujú spolu s ubytovaním. Opačnú informáciu však podalo vedenie hotela, ktoré o rozdielnych daniach vie. Prevádzkový čas obidvoch druhov služieb nie je totožný, preto sa môže stať, že v prípadoch odchodu hosťa z hotela pred časom podávania raňajok jedlo nedostane, aj keď ho vopred musel zaplatiť. Stáva sa, že zákazník odmieta raňajky i zo zdravotných dôvodov, vtedy nie je možné prinútiť ho zaplatiť ich. Viazanie služieb ubytovania a raňajok je možné len so súhlasom zákazníka. Náš telefonický prieskum ukázal, že väčšina z ďalších oslovených hotelov oddelené účtovanie spomínaných položiek dodržiava.
Autor: SME - BARBORA OBUCHOVÁ