Klasik súčasnej americkej poézie Allen Ginsberg sa narodil 3. júna 1926 ako syn Naomi Ginsbergovej, ruskej emigrantky z roku 1905, a Louisa Ginsberga, autora niekoľkých málo známych, ale nie celkom neúspešných knižiek lyriky a učiteľa v Patersone, štát New Jersey, USA. Po skončení strednej školy začína študovať na Columbia College v New Yorku, kde sa v roku 1944 stretáva s Jackom Kerouacom (spolužiak) a Williamom Burroughsom. Historici považujú toto stretnutie za východiskový bod vzniku hnutia beatnikov. Po absolvovaní školy sa stáva bakalárom umení, istý čas trávi v obchodnom loďstve, robí poslíčka, umýva riad a píše recenzie kníh pre Newsweek. V r. 1954 sa sťahuje do Kalifornie, kde mu Lawrence Ferlinghetti v roku 1956 vydáva vo svojom nakladateľstve City Lights básnickú zbierku Kvílenie (Howl), ktorá sa po škandáloch a súdnych procesoch proti nej stala základným "kameňom" beatnickej poézie a zároveň druhou najpredávanejšou knihou poézie v histórii USA. Za celých tridsať rokov od vydania svojej prvotiny nenastal okamih, keď by jeho prítomnosť v americkej poézii prestala byť pociťovaná, a to aj napriek tomu, že stále cestoval a veľa rokov žil mimo Ameriky. Postupne vydával ďalšie zbierky, ktoré sa stali slávnymi - ako Sendviče reality, Kadiš a iné básne, Správy z planéty, Pád Ameriky, Dych myslenia, Plutónska óda, Biely rubáš. Založil Kerouacovu školu oslobodenej poetiky v budhistickom centre Naropa Institute (Boulder, Colorado), podnikal a podniká cesty s hudobníkmi (Bob Dylan, Mick Jagger, Philip Glass) a posledné desaťročie sa najviac venuje autorským predčítaniam poézie i prózy, ktoré má v USA veľkú tradíciu. Jeho poézia, v ktorej rezonujú rytmy Whitmana, Williamsa, Poea, Dickinsonovej, Miltona či Blakea, už nevychádza knižne, ale na kompaktných diskoch. Podobné albumy v malých nákladoch vydával s relatívnym úspechom v 50. rokoch, ale teraz sa táto forma vydávania poézie stáva u Ginsberga oveľa výraznejšou. Jeho posledným veľkým projektom je vydanie kompletu štyroch CD Holy Soul Jelly Roll Poems And Songs 1949-1993 (Rhino, 1994), ktorý zachycuje výber toho najlepšieho, čo Ginsberg v priebehu takmer polstoročia natočil. Okrem autorských recitácií sa Ginsberg predstavuje aj ako spevák jednoduchých melódií, v ktorých zaznievajú okrem folkových motívov aj frázovania džezových hudobníkov, židovských nápevov, jogínskych meditácií, ale aj inkantácie primitívnych zaklínačov a skandovanie táborových rečníkov. Raritnou je báseň Capitol Air Song, ktorú autor spieval spoločne s punkovou skupinou (!) The Clash pri ich newyorskom koncerte v roku 1981. Hnutie beat generation, ktorého najreprezentatívnejším predstaviteľom sa Allen Ginsberg stal, síce rokmi zaniklo, prešlo do rôznych foriem pop-kultúry alebo rôznych foriem nonkonformného undergroundu, ale jeho odkaz v literatúre prežil. Toho dôkazom je aj tvorba čerstvého sedemdesiatnika, ktorého historici hodnotia síce rozporuplne, ale jedno mu nemôžu uprieť - prebudil v mladých Američanoch vnímavosť k poézii, dal im znova vieru v jej moc a pôsobivosť a aj on sa zaslúžil o to, že ekológia životného prostredia i duša prestali byť kaviarenskou záležitosťou. To nie je maličkosť... V slovenskom preklade sa môžeme s Ginsbergovou tvorbou stretnúť vo veľmi "čerstvej" antológii beatnickej poézie Nahý anjel (Ars Litera, 1995).
Autor: Pavel Malovič (Autor je stálym spolupracovníkom SME)