Scenár filmu Kolja napísal Zdeněk Svěrák na námet Pavla Taussiga. Získal naň granty európskeho fondu Eurimages, Ecofondu francúzskeho ministerstva kultúry a Štátneho fondu pre podporu a rozvoj českej kinematografie. "Kostru, ktorú vymyslel syn Jan, som obalil mäsom," povedal Zdeněk Svěrák po pondelkovej predpremiére filmu v brnianskom kine Art. Nápady zbieral i v stretnutiach so zmiešanou česko-ruskou rodinou, ktorej syn neustále kreslil (odtiaľ pochádza i kreslenie malého Kolju) a svojho času sa zvykol zatvárať v skrini a telefonovať babičke do Moskvy (tak vznikla i sugestívna scéna, počas ktorej Kolja telefonuje vo vani a ako slúchadlo mu slúži sprcha). Keď Svěrák na pohrebe svojho prasvokra začul hlasový výkyv speváčky, pomyslel si, že jej asi niekto siahol na zadok. Podobné zábery sú použité už hneď v úvode filmu.
Po prerušení spolupráce so svojím dvorným kameramanom F. A. Brabcom, ktorý v súčasnosti dokončuje svoj režijný debut Král Ubu, sa Jan Svěrák spojil s kameramanom Vladimírom Smutným (1942). Preslávil sa napríklad filmami Karla Kachyňu Dobré světlo a Smrt krásných srnců, za film Zánik samoty Berhoff režiséra Jiřího Svobodu získal v roku 1984 diplom Uniatec na festivale v Karlových Varoch, a poznáme ho i z filmu Dušana Trančíka Keď hviezdy boli červené. Svěrákovská poetika a brabcovské pohľady, typické z Jízdy či Obecnej školy, však vôbec nevyprchali, vo filme sa objavujú podobné detaily postáv i malebné zábery prírody.
SITUÁCIE
Pozorným divákom neujdú ani režisérove obľúbené situácie a rekvizity: preteky automobilu s motorovým vláčikom boli už v Jízde, ubiehajúci odraz mostnej konštrukcie na lesklej kapote auta je zo Svěrákovej reklamy na Saab Wallicar. Hollywodske tendencie, využívané v Akumulátore 1, zbadáme i počas bláznivého úteku v trabante, frčiacom okolo rámp. Patetickú hudbu českých (i ruských) klasikov má Jan Svěrák takisto v obľube, Smetanova Má vlast znela aj v jeho reklamnom spote ČEZ a hudba Antonína Dvořáka podfarbovala i Obecnú školu.
NAKRÚCANIE
Nakrúcanie sa začalo vlani 21. augusta a trvalo 56 dní. Filmári pracovali v Úštěku pri Litoměřiciach a najmä v Prahe. V hostivařských ateliéroch vytvoril architekt Miloš Kohout dokonalú dekoráciu malostranského bytu hlavného hrdinu i s päťmetrovým modelom Chrámu sv. Mikuláša za oknami.
STRIHY
Vo filme sú použité zábery z novembrového Václavského námestia, na ktorom sa v dave zvoniacom kľúčmi objavia i hlavní hrdinovia. Doplňované zábery boli nakrúcané vo výsekoch, v pozadí museli byť odstránené všetky reklamy a súčasné detaily. V závere sa objavia i "forrestgumpovsky" nastrihané scény z dokumentárneho filmu o legendárnom českom dirigentovi Rafaelovi Kubelíkovi.
O HERCOCH
Zdeněk Svěrák o Libuši Šafránkovej (postava Kláry): "Je nestarnúca stálica, stále udivuje. Navyše je výnimočne svedomitá, rolu má premyslenú do takých detailov, že ma sama prinútila, aby som mnohé scény prepísal. Pripadalo jej, že žena by to tak nepovedala a v istých situáciách by tak nereagovala."
O Ondřejovi Vetchom (hrobár Brož): "Hrá stále na plné ,pecky`. Keď sa objaví na plátne, pripadá mi, že vyžaruje, je plný energie."
DOPLNKY
Súčasne s premiérou filmu sa na trhu objaví i rovnomenná knižka a CD s úryvkami dialógov a hudbou, ktorú skomponoval skladateľ Ondřej Soukup, známy spoluprácou s Luciou Bílou.
Autor: Tému KOLJA pripravil DALIBOR HLADÍK