"Zaťažkávacie skúšky nových dolných vrát v pravej plavebnej komore, kde 11. februára 1994 za zvláštnych okolností havaroval ruský remorkér Zernograd, sa vyvíjali podľa našich predpokladov," poznamenal včera na VD Gabčíkovo Ing. Otto Baranec, riaditeľ inžiniersko-dodávateľskej firmy Steel OK Levice a ešte raz skontroloval harmonogram skúšobného postupu. V utorok 16. apríla začali Levičania v súčinnosti s bratislavskou Vodohospodárskou výstavbou (VVP) v rámci suchej skúšky, keď iba z jednej strany pôsobila na vráta voda, monitorovať deformácie a napätia, potom prišli na rad skúšky tesnosti. "Spočiatku pretekali tri z ôsmich dnových tabúľ, ktoré slúžia pre prípad zatvárania vrát do tečúcej vody, no priesaky sme odstránili," spresnil pre SME Ing. O. Baranec. Ako je známe, vyradenie pravej plavebnej komory z plavebných účelov súviselo s haváriou susedných - ľavých vrát, ktorú, podľa výsledkov expertíznej komisie, spôsobil nesprávny výber použitej ocele v kombinácii s nedodržaným montážnym postupom. Keďže vznikla obava, aby podobný osud nestihol aj pravé vráta, víťazná firma z konkurzu - Steel OK Levice - v priebehu dvanástich mesiacov navrhla, dopravila a v spolupráci s bratislavským Exmontom inštalovala nové vráta, o ktorých Ing. O. Baranec hovorí: "Sú nové svojou filozofiou projektu, montáže a funkcie. Ich duté krídla, z ktorých každé má hmotnosť 520 ton, vyrobili na základe našich projektov v košickej véesžetke a želiezovských strojárňach, pričom vráta sa z jednotlivých dielcov zvárali v komárňanských lodeniciach," dodáva riaditeľ. Podľa J. Obložinského, námestníka VVP, má Štátna plavebná správa v najbližších dňoch rozhodnúť, či uvoľnia plavbu aj v pravej komore.