Po dlhodobom teste Škody Felicia Combi s motorom 1.6 sa redaktor Média B.O.A.T. Ľubo Lazový pozrel na zúbok ďalšej škodovke. Tentoraz budeme preklepávať a prezerať Škodu Feliciu kombi Laurin & Klement. Laurin & Klement je luxusná verzia predlženej combi Felicie s motorom 1.6. Luxus - to je najmä kožené vybavenie interiéru. Z kože alebo v koži sú sedadlá, volant, rukoväť radiacej páky a časť bočného čalúnenia dverí. Kožené sedadlá, to je čosi, na čo existuje mnoho protichodných názorov. V aute je vďaka nim príjemná vôňa, sedadlá sa dobre ošetrujú a napríklad vystupovanie z auta vďaka nim neobšťastňuje pasažierov šokmi z výbojov statickej elektriny. Iní sa sťažujú, že kožené sedadlá sú chladné, najmä v zime. Tento problém však rieši ďalší prvok komfortu tohto vozidla - vyhrievané predné sedadlá.
Najmä v daždivých dňoch, keď si človek sadá do auta vo vlhkom odeve, pôsobí vyhrievanie operadla pozitívne. Najluxusnejšia a najdrahšia verzia Felicie je vybavená protiblokovacím systémom ABS a dvoma airbagmi s predpínačmi bezpečnostných pásov. Do výbavy patrí komfortné a naozaj kvalitné autorádio Blaupunkt, po prvý raz zabezpečované čipovou kartou, bez ktorej sa nedá použiť. Otáznym je však efekt tohto zabezpečenia, pretože väčšina zlodejíčkov pravdepodobne tento systém nepozná alebo nerozlišuje a sú známe prípady, keď došlo ku krádeži aj tejto modifikácie autorádií. Ak zlodej potom, čo spôsobil škody na exteriéri i interiéri vozidla, zistí, že rádio je mu nanič, zaiste ho nepobeží namontovať naspäť... A tak sme rádio pomerne často, najmä v Bratislave, napriek karte vyberali pomocou špeciálnych prípravkov a nosili ho so sebou... Pohodlie vo vozidle zvyšujú aj elektricky nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá.
Tak ako sme si pri Feliciách zvykli, aj Laurin & Klement sa správal ako dobrý partner. Nepýtal nič, len benzín a nemrznúcu zmes do ostrekovačov. Pravidelné kontroly stavu oleja sa končili konštatovaním, že ho je stále dosť napriek tomu, že sme na ňom najazdili už viac ako 5 tisíc kilometrov a nedolievali sme ani kvapku.
Pri defekte, ktorý nás neobišiel ani tentoraz, sme opäť museli konštatovať, že nožnicový zdvihák Felicie nedokážeme poriadne používať, aj keď sme sa pridržali Murphyho ("keď zlyhajú všetky pokusy, prečítaj si návod"). Lôžko zdviháka, na ktorom spočíva podbeh, sa vždy v najnevhodnejšom okamihu uvoľní a zdvíhané auto padá.
Ako vždy aj tentoraz - a možno ešte viac ako inokedy - vytlačila sa do popredia otázka kombinácie luxusných sedadiel (aj keď pravdepodobne bolo možné zvoliť krajšiu i kvalitnejšiu kožu) s ťažkým riadením bez posilňovača. Zadný stierač bez cyklovača alebo aspoň stáleho chodu je ďalším handicapom tohto auta. Komicky pôsobí elektrické ovládanie spätných zrkadiel - bez elektrického spúšťania bočných okien, aspoň predných.
Felicia Combi Laurin & Klement je príjemný spoločník, elegantné autíčko, ktoré reprezentuje. Otázka pomeru jeho úžitkovej hodnoty, luxusných parametrov a výbavy k cene (ktorá nie je nízka), a toho všetkého v kontexte aktuálnych cien automobilov konkurencie, je vecou každého potenciálneho zákazníka.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: kvapalinou chladený radový hliníkový štvorvalec uložený naprieč pred prednou nápravou, dva ventily na valec, rozvod OHC, viacbodové vstrekovanie, pohon prednej nápravy, päťstupňová prevodovka.
Karoséria: päťmiestne päťdverové kombi
Zdvihový objem motora: 1 598 cm3
Maximálny
výkon:75 koní (55 kW) pri 4 500 ot/min
Maximálny
krútiaci moment: 135 N /3 500 min-1
Maximálna rýchlosť: 160 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14 s
Objem batožinového
priestoru: 447 až 1 366 l
Objem nádrže: 42 l
Priemerná spotreba: 90/120 km/h/
mesto: 5,9/7,5/8,9 l/100 km
Hmotnosť: 1 490 kg
Rázvor: 2 450 mm
Rozmery d/š/v/: 4 205/1 635/1 420 mm
Cena: 460 000 Sk
Autor: Ľubo LAZOVÝ