Predchodca tejto - už štvrtej generácie dodávky či minibusu - sa narodil v roku 1967. Od roku 1979 sa pre väčšinu európskych zákazníkov vyrába v Portugalsku. Novú generáciu Toyoty Hiace dostal na linky moderný závod v japonskej Inabe, ktorý má ročnú kapacitu 100 tisíc kusov a bude sa okrem spomínaného Portugalska vyrábať aj v Južnej Afrike, v Keni, v Malajsku a na Novom Zélande. Do konca roka 1994 sa vyrobilo 3 250 000 kusov modelu Toyota Hiace vo všetkých verziách a to značí, že je jedným z najrozšírenejších úžitkových automobilov na svete. Testovali sme Toyotu Hiace vo verzii Panel Van - teda dodávka. Kompaktná "postava" bez zbytočných dizajnérskych výstrelkov už na prvý pohľad dáva najavo, že ide o nenáročného pracovníka. Nová Toyota Hiace ponúka veľmi dobre vyriešený nákladný priestor, dostatočne pohodlné pracovisko vodiča a výrazné prvky pasívnej aj aktívnej bezpečnosti.
Predná kapota je sympaticky krátka, ponúka dobrý rozhľad a napriek tomu vytvára dostatočnú deformačnú zónu pre prípad nehody. Pracovisko vodiča je štandardné. Všetky ovládacie prvky sú umiestnené na správnom mieste. Jediné, čo trochu prekáža, je malý priestor na nastavenie sklonu operadla. Ovládanie vetrenia a kúrenia je posuvnými páčkami - trend vo svete ide skôr k otočným ovládačom. Obklady interiéru a palubná doska sú z príjemnej plastickej látky. Volant je nastaviteľný výškovo a dobrú službu vodičom aj závozníkom poskytne veľká výklopná odkladacia schránka na stredovej konzole a menšia zhora na pravom kraji palubnej dosky. Celkovo príjemný pocit z trojmiestnej kabíny rušili iba pomerne malé bočné spätné zrkadlá. Výborným riešením pre manipuláciu s nákladom sú dvoje posuvné a jedny vyklápacie dvere. Tie posuvné na bokoch nákladného priestoru odhaľujú takmer polovicu celej dĺžky nástavby a sú presne oproti sebe. Tie zadné výklopné zasa tvoria príjemnú striešku pri nakladaní a vykladaní za zlého počasia. Aj spodná hrana nákladného priestoru je príjemne nízko. Toyota Hiace zhltne takmer 6 000 litrov nákladného objemu do nákladného priestoru, ktorý je meter štyridsať vysoký a dva metre päťdesiat dlhý. Uloženiu nákladu neprekážajú ani vnútorné blatníky zadných kolies. Pod kapotou po naštartovaní zaznie dieselový radový štvorvalec s päťstupňovou prevodovkou a zrýchleným žeravením. Na prvé počúvanie je chod motora veľmi kultivovaný a hladina zvuku v kabíne nepresahuje úroveň normálnej komunikácie. Ani prázdna nákladná časť nerezonuje. S týmto motorom a so zadným náhonom nemá automobil problémy zvládať aj strmšie stúpania. Pri jazde na snehu alebo na poľadovici treba však opatrne narábať s akcelerátorom, pretože prázdne auto má logickú tendenciu byť v zákrutách mierne pretáčavé. Pruženie je dostatočne tvrdé a pri normálnom režime jazdy auto výborne sedí. Je to aj tým, že zadnú tuhú nápravu nahradili nezávislé vlečné ramená. Ďalšou dôležitou kategóriou pri tejto triede vozidiel je polomer otáčania. S polomerom otáčania 5,8 metra môže Toyota Hiace Panel Van súperiť so špičkou a manévrovanie ešte zľahčuje výborne účinný posilňovač riadenia.
Dieselový motor so zdvihovým objemom 2,4 litra má nízko položený krútiaci moment. 163 Newton-metrov krúti už pri 2200 otáčkach za minútu. Maximálna rýchlosť 140 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 13,2 sekundy dotvárajú charakteristiku tohto vanu. Priemerná spotreba okolo 10 litrov nafty na 100 kilometrov je ďalším dobrým obchodným argumentom. Maximálny výkon takmer 80 koní - presne 79 - stačí bohato. Kto chce však prevážať olovené platne, mal by sa radšej rozhodnúť pre variant s turbodieselovým motorom s výkonom 90 koní. Toyota Hiace Panel Van je dodávka, ktorá presne napčňa svoj účel. Za 618 000 slovenských korún, dostane majiteľ poctivého a usilovného robotníka, ktorý ponúka v sériovej výbave okrem výškovo nastaviteľného volantu a posilňovača riadenia aj centrálne zamykanie - a to je veľmi seriózna ponuka.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: Radový štvorvalec OHC, 8 ventilov, nepriame
vstrekovanie
Zavesenie predných kolies: dvojitý lichobežníkový záves,
skrutná tyč a stabilizátor.
Zavesenie zadných kolies: nezávisle zavesenie
Predné brzdy: kotúčové s vnútorným chladením
Zadné brzdy: bubnové
Riadenie: hrebeňové s posilňovačom
Maximálny výkon: 79 koní (58 kW)
Zdvihový objem: 2 446 cm3
Max. krútiaci moment: 163 Nm pri 2200-2800 ot/min
Rázvor: 22985 mm
Vonkajšie rozmery d/š/v/: 4715/1800/1950 mm
Objem batožinového priestoru: 5 600 l
Hmotnosť: 2 800 kg
Objem nádrže: 75 l
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,2 s
Maximálna rýchlosť: 140 km/h
Priemerná spotreba: 10,2 l na 100 km
Cena: 618 000 Sk bez DPH
Autor: Boris LEONTIEV