Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Spojenie Afriky s Európou

MADRID/RABAT (TASR/ČTK) - Viac ako storočie stará myšlienka spojiť Európu s Afrikou pod Gibraltárskym prielivom, širokým 14 km, by sa podľa španielskeho ministra verejných prác a dopravy Josého Borrella mohla dočkať uskutočnenia v roku 2010. Španielsko ..

MADRID/RABAT (TASR/ČTK) - Viac ako storočie stará myšlienka spojiť Európu s Afrikou pod Gibraltárskym prielivom, širokým 14 km, by sa podľa španielskeho ministra verejných prác a dopravy Josého Borrella mohla dočkať uskutočnenia v roku 2010. Španielsko a Maroko chcú koncom budúceho roka začať s výstavbou železničného tunela pod Gibraltarskou úžinou. Celá stavba má trvať 12 rokov. S myšlienkou na spojenie európskeho a afrického kontinentu podmorským tunelom prišiel ako prvý v roku 1869 Francúz Laurent de Valledeuil. Od päťdesiatych rokov tohto storočia sa konštruktéri prikláňali skôr k možnosti preklenúť Gibraltársky prieliv obrím mostom a v roku 1980 španielske a marocké úrady začali pracovať na serióznych štúdiách technickej realizácie tohto variantu. "Nakoniec sme zavrhli myšlienku postaviť most, a to z troch príčin: predovšetkým preto, lebo tunel bude asi osemkrát lacnejší. Po druhé preto, lebo most by bránil lodnej doprave v prielive. A po tretie preto, že tunel môže byť stavaný po etapách, kým most treba stavať celý naraz," vyhlásil Vicente García Alvárez, viceprezident španielskej spoločnosti pre výskum pevného spojenia cez Gibraltársky prieliv (Secog).

Skryť Vypnúť reklamu

Práce na výstavbe tunela majú ukončiť v roku 2010. Podľa údajov Španielska dosiahnu náklady, vrátane výstavby príjazdov k 39-kilometrovej trati, šesť až osem miliárd DEM. Obidve strany dúfajú, že EÚ sa bude podieľať na financovaní projektu a uvažujú aj o účasti súkromných investorov. Vjazd na španielskej strane by mal byť v blízkosti mesta Tarifa a v Maroku pri meste Tanger. Na najhlbšom mieste by mal tunel prechádzať v hĺbke až 450 metrov pod úrovňou hladiny, pôjde teda o najhlbší podmorský tunel na svete. Vlaky by mali ročne prepraviť približne 10 mil. ľudí a dva mil. vozidiel. Lode v súčasnosti prepravia úžinou približne 4 mil. ľudí. Pri rýchlosti 120 km za hodinu bude trvať cesta menej ako polhodinu. Cesta loďou trvá v súčasnosti za priaznivého počasia dve hodiny. Pritom v období letných dovoleniek je bežné, že sa na nalodenie čaká aj niekoľko dní.

Skryť Vypnúť reklamu

Náklady na stavbu tunela sa odhadujú na 4 až 8 mld USD. Ide však možno o príliš optimistický názor - je totiž známe, že definitívne náklady na stavbu technicky jednoduchšieho Eurotunnela pod Lamanšským prielivom dosiahli 18 mld USD, dvojnásobok pôvodne plánovanej hodnoty.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Odpady nad zlato
  5. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  6. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  7. Znalec slovenského brandy
  8. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. SodaStream má viac ako 700 predajcov, očakáva ďalší rast
  2. Nová udržateľná značka kávy, ktorá dodá energiu na cesty
  3. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  4. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  5. Odpady nad zlato
  6. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  10. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 162
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 506
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 247
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 602
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 3 410
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 960
  7. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 2 886
  8. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 576
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 239
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 189
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu