Pred časom sme na tomto mieste uverejnili článok porovnávajúci päťdverové automobily v cene okolo 260 tisíc korún. Článok vzbudil veľký ohlas čitateľov a viacerí nás požiadali o viac podobných porovnaní. Dnes vyhovieme (nie poslednýkrát) - pohľadom do takmer najnižšej cenovej kategórie. Porovnáme porovnateľné: Fiat Cinquecento (Taliansko), Daewoo Tico (Kórea) a Maruti 800 (India). Fiat Cinquecento je trojdverový originál, ďalší dvaja účastníci sú päťdverové autá vychádzajúce z rovnakého základu - Suzuki Alto, v prípade Daewoo ho podrobili podstatnej modernizácii.
CENA
Relatívne najhoršie je na tom Maruti. Numericky najnižšia cena Daewoo Tico je vzhľadom na iné danosti auta prakticky rovnako výhodná ako cena Fiata Cinquecento.
EKONOMIKA PREVÁDZKY
Pri vozidlách týchto rozmerov je určujúcim kritériom spotreba v meste. Podľa údajov je suverénne najlepšie Daewoo Tico, no výrobcom udávaná spotreba 24,1 km/l, čiže 4,15 l/100 km sa mi zdá neuveriteľne optimistická (vyskúšame v teste). V inom prospekte dealer udáva 5 l/100 km, čo by bolo stále skvelé.
Spotreba Maruti 800 a Fiata Cinquecento je realistická a na súčasnej dobrej úrovni.
Pravdepodobnosť nákladov na opravy je podľa môjho názoru najvyššia v prípade Maruti (vychádzajúc z celkovej úrovne dielenského spracovania).
DYNAMICKÉ VLASTNOSTI
Malé autá prekvapujú spravidla svojou živosťou. Dané je to na jednej strane tým, že pocit rýchlosti je v nich nepriamo úmerný veľkosti a hmotnosti vozidla, no aj tým, že sa posudzuje do rýchlostí okolo 60-80 km/h. Dôkazom je aj fakt, že jediný Fiat udáva hodnotu zrýchlenia 0-100 km/h. Osobná skúsenosť s Maruti i Fiatom ma oprávňuje použiť v súvislosti s dynamikou formuláciu hodnú Rolls--Royce - "dostatočná". Papierovo je na tom, vzhľadom na výkon a najmä hodnotu najvyššieho krútiaceho momentu pri čo najnižších otáčkach, rovnako dobre Daewoo a Fiat, najhoršie Maruti.
KONŠTRUKCIA
A DIELENSKÉ
SPRACOVANIE
Koncepcia všetkých je rovnaká: dvojpriestorová karoséria, motor vpredu naprieč, poháňaná predná náprava. Konštrukčne je najvyspelejší motor Fiata. Hoci používa zastaralejší rozvod OHV, hovoria preň vstrekovanie paliva a štvorvalcová koncepcia. Maruti aj Daewoo používajú karburátorové trojvalce.
Dizajn a spracovanie interiéru je najhoršie u Maruti. V prípade Daewoo a Fiata je to vec osobného vkusu.
Podvozky sú konštrukčne porovnateľné, 13-palcové pneumatiky Fiata sú na našich hrozných mestských cestách výhodnejšie než 12-palcové u ostatných.
Nedostatkom Maruti je len štvorstupňová prevodovka.
Najpriestornejšie je vnútri na šírku suverénne Cinquecento, nasleduje Daewoo a Maruti. Výškovo Cinquecento vyhovuje, hoci konkurenti sú o čosi vyšší v poradí Daewoo, Maruti.
Cinquecento je z porovnávanej trojice najrobustnejšie (v kladnom zmysle).
VÝBAVA
Jednoznačným handicapom Fiata je výlučne 3-dverová karoséria a nemožnosť doplatenia si klimatizácie, čo je možné u ostatných za veľmi slušnú cenu. Naopak, Fiat umožňuje vybavenie vodičovým air-bagom (plus aj pre konštrukciu riadenia). Výhodou Maruti je delené zadné sedadlo. Inak je vnútorná výbava na porovnateľnej úrovni. Materiály použité v interiéri Maruti pôsobia v porovnaní s konkurenciou príliš lacno. V tomto je najlepší Fiat, no napríklad výplne
dvier sú dosť "plechové".
ROZLIČNÉ
Výhodou Daewoo je početná sieť dealerov, a teda aj servisov. To, samozrejme, neplatí v západnom zahraničí, tam je Fiat bez konkurencie. Ceny mnohých náhradných dielcov nie sú ešte známe. Zrejme najmenšie problémy budú pri obstarávaní s Fiatom (momentálne).
ZÁVER
Za ktoré auto z dnešnej trojice vydať peniaze? Hneď na úvod záveru môžeme z viacerých dôvodov vylúčiť Maruti 800. Rozhodovanie medzi Fiatom Cinquecento Primavera a Daewoo Tico nie je ľahké. Za Fiat hovorí tradícia, imidž značky, rozmery interiéru, robustnosť, modernosť koncepcie i úroveň dielenského spracovania (v dnešnom porovnaní). Oproti Ticu je o čosi vpredu. V prospech Daewoo Tico hovorí vynikajúca cena, obrovská praktickosť 5-dverovej karosérie i možnosť doplnenia klimatizáciou.
Od automobilov tejto kategórie však nemožno očakávať zázraky. Sú vhodné predovšetkým pre mestskú prevádzku s nie podstatným podielom jazdy v plnom obsadení, s väčšou batožinou a na dlhé vzdialenosti. Ich ďalšou vážnou nevýhodou je pasívna bezpečnosť - v kolíziách s ťažšími vozidlami zostanú takmer vždy v poli porazených a aj výsledky bariérových skúšok optimizmus nevzbudzujú.
Napriek tomu majú svoje nezastupiteľné miesto aj na našom trhu a sú veľmi vážnou ponukou pre mnohých nie príliš solventných našincov.
cena Sk 179 000,- 199 200,- 186 800,-
spotreba mesto 5(?) l/100 km 6,6 l/ 100km
6,9 l/100 km
spotreba 90 km/h ? 4,7 5,5
zrýchlenie 0-100 km/h ? 18 s ?
max. rých. km/h 143 140 130
vnútorná šírka vpredu (cm) 122 127 120
vnútorná šírka vzadu (cm) 120 127 120
výška nad predným sedadlom (cm) 94 92 92
výška nad zadným sedadlom (cm) 90 87 88
objem batožinového priestoru (l) ? 170/810 160/1050
objem palivovej nádrže (l) 30 35 30
počet valcov motora 3 4 3
príprava zmesi karburátor vstrekovanie karburátor
zdvihový objem motora (cm3) 796 899 796
najvyšší výkon (PS / min-1) 41/5 500 40/5 500 35/5 500
najvyšší krútiaci moment
(Nm / min-1) 60/2 500 65/3 500 56/2 500
rozvod OHC OHV OHC
počet prevodových stupňov 5 + z 5 + z 4 + z
vonkajšie zrkadlo (Sk) ? 1 500,- 1 850,-
počet aut. dealerov 19 4 4
Autor: Dalibor KLÍMA