Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Počet obyvateľov Slovenska má narastať aj v ďalšom tisícročí, ale tempo rastu sa zníži

BRATISLAVA (SME - uj) - Sociológovia už dlhší čas poukazujú na fakt, že na Slovensku sa rodí čoraz menej detí a SR sa tak môže stať krajinou starých ľudí. Počet narodených detí na Slovensku klesol v roku 1994 po prvý raz v histórii pod 70 tisíc. Zatiaľ čo v roku 1989 sa podľa údajov Slovenského štatistického úradu narodilo 80 116 detí,

v minulom roku to bolo len

66 370 detí. Výrazný úbytok narodených detí možno považovať podľa štatistikov za najvýraznejšiu charakteristiku súčasného populačného vývoja v SR. Počet narodených detí klesá výrazne aj napriek tomu, že sa do veku najvyššej plodnosti dostávajú silné ročníky žien, ktoré sa narodili v prvej polovici 70. rokov. Táto skutočnosť by mohla znamenať podľa pracovníka Inštitútu informatiky a štatistiky v Bratislave Ing.Borisa Vaňa, že sa časť populácie rozhodla nemať deti a venuje sa pravdepodobne vo zvýšenej miere budovaniu svojej kariéry. Napriek tomu je pôrodnosť na Slovensku stále podstatne vyššia ako v západnej Európe a vyššia je aj v porovnaní s Českou republikou. Podľa prognóz bude absolútny počet obyvateľov v SR narastať ešte aj v prvých rokoch budúceho tisícročia, pričom nárast bude mať už klesajúcu tendenciu. Slováci sa tak po prvý raz v histórii blížia k obdobiu, keď bude počet zomretých prevažovať nad počtom narodených a mladé obyvateľstvo do 14 rokov sa stane pravdepodobne najmenej početnou skupinou obyvateľstva. Na dôsledky zníženej pôrodnosti v praxi poukázal nedávno po otvorení prvej transplantačnej jednotky kostnej drene u nás profesor J. Lukáč z Detskej fakultnej nemocnice v Bratislave. So znižovaním počtu detí v rodinách klesajú totiž aj šance príbuzenskej transplantácie pre onkologicky choré deti. Možnosť, že kostná dreň od súrodenca "sadne" je len 25-percentná, zo štyroch súrodencov ju má len jeden. Štyri a viac detí bežne rodili ženy na Slovensku v roku 1920, odvtedy taký vysoký priemerný počet štatistici už nezaznamenali. Posledný štatistický údaj z roku 1993 vraví, že dnes na jednu ženu v priemere pripadne už len 1,91 detí.

Skryť Vypnúť reklamu

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  2. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  3. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  6. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  7. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  8. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  9. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále
  10. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 7 146
  2. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 698
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 189
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 472
  5. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 586
  6. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 489
  7. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 227
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 201
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 136
  10. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád 2 603
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu