V histórii každej značky sú typy, ktoré znamenajú bod zvratu, zlom či začiatok novej éry. Možno aj preto dostal nový malý automobil talianskeho Fiatu názov bod - Punto. Premiérou v lete 1993 vstúpil na trhy automobil, ktorý v triede malých kompaktných vozidiel nahradil roky úspešné Uno a potvrdil ambície Fiatu vrátiť sa na popredné miesta svetovej špičky. Kto sleduje novšiu históriu značky Fiat, ten vie, že veľké investície a obrovská obnova výrobného programu pomohli turínskej automobilke dostať sa z krízy začiatkom deväťdesiatych rokov. Obnovu modelovej palety začalo malé Cinquecento a hneď druhý na rade bol práve Fiat Punto.
Fiat Punto sa od svojich predchodcov v triede líši celkom novou koncepciou a sympatickým a osobitým vzhľadom. Jedným z najkrajších prvkov karosérie je zadná časť, ktorá má integrované zadné svetlá vysoko v zadných stĺpikoch. Fiat Punto sa vyrába v troch verziách karosérie. Trojdverové, päťdverové a veľmi pekné kabrio. V ponuke motorov sú benzínové agregáty so zvihovým objemom od 1,1 do 1,7 litra s výkonom od 55 do 135 koní. Ponuku dopĺňa turbodiesel s výkonom 70 koní. Média B.O.A.T testoval päťdverový Fiat Punto 55 S.
Ušľachtilá veľkosť malých je slovné spojenie, ktoré platí pre tento automobil bezozvyšku. Pri nastupovaní sú vodič aj pasažieri vždy nanovo prekvapení veľkorysou ponukou vnútorného priestoru. Dostatok miesta je aj vzadu nad hlavou. Ani "zariadenie" nie je z domčeka pre detské bábiky. Predné sedadlá a zadná lavica majú miery, ktoré nájdeme v niektorých automobiloch aj o dve triedy vyššie. Nevýhodou sú trocha krátke sedáky, no to je vo Fiatoch už takmer tradícia. Interiér pôsobí veselým dojmom aj vďaka pestrým, no nevtieravým poťahovým látkam. Napriek veľmi kompaktnej dĺžke 3,76 metra môžu aj vzadu sedieť pohodlne pasažieri s dlhými nohami a nemusia tlačiť kolená do operadiel predných sedadiel.
Veľkosť a variabilita batožinového priestoru je vo výbave S nekompromisná. Aj keď to na zadných sedadlách vydržia pár desiatok kilometrov aj traja dospelí, objem batožinového priestoru 275 litrov a zadné operadlo, ktoré sa dá sklopiť iba celé a urobí tak z Punta dvojsedadlové auto s batožinovým priestorom s objemom 1080 litrov, zdôraznuje jeho cieľovú skupinu. Fiat Punto 55 S je auto pre mladé rodiny s jedným, nanajvýš dvoma deťmi, pre mladých dynamických "singlov", pre ženy ako druhé auto v rodine alebo pre starších ľudí, ktorým už deti vyleteli z rodičovského hniezda a majú svoje autá.
Bez problémom však odvezie aj dovolenkovú výbavu trojčlennej rodiny. Nakladanie batožiny spríjemňuje nízka spodná hrana veka batožinového priestoru, ktoré sa dá otvárať aj z miesta vodiča.
Fiat Punto vo výbave typu S nemá otáčkomer (ten ani veľmi nechýba), posilňovač riadenia nie je k dispozícii ani za príplatok (automobil sa dá veľmi dobre ovládať aj pri parkovacích manévroch bez neho) ani ABS. Má však airbag pre vodiča, zvnútra nastaviteľné spätné zrkadlá, zadný stierač s ostrekovačom a za malý príplatok sa dá objednať výškové nastavovanie sedadla vodiča a volantu.
K základnému Puntu patrí základný motor - radový štvorvalec so zdvihovým objemom 1 108 cm3 a maximálnym výkonom 40 kW (55 koní). Žeby sa konečne tu začalo očakávané utrpenie? Naopak, motorček dokonca robí radosť. Je výborne vyladený a nehrozí žiadne trhanie pri studenom štarte. Má priaznivý priebeh krútiaceho momentu, dobrý ťah (za to môže zasa dobre sprevodovanie s "krátkym" piatym prevodovým stupňom) a pri vyšších otáčkach ho síce počuť, no ani pri maximálnej rýchlosti 157 km/h, s ktorou sa nestratí na žiadnej diaľnici, nedosahuje vnútorný hluk v kabíne nepríjemnú intezitu. Najkrajšia na Fiate Punto je jeho "skromnosť". Priemerná spotreba pri veľmi športovej jazde bola okolo 6 litrov na 100 km. Pri normálnej prevádzke sa dá jazdiť aj so spotrebou hlboko pod 6 litrov na 100 km.
Charakteristiku tohto bestsellera so značkou Fiat dopĺňajú brzdy s veľmi dobrým účinkom, pohon prednej nápravy bez trakčných problémov (60 percent hmotnosti tlačí na prednú nápravu) a mierna nedotáčavosť v zákrutách. Medzi malými je Fiat Punto 55 S skutočným velikánom. Veď sa aj v roku 1995 stal Fiat Punto automobilom roka. S Fiatom Punto sme sa vybrali na dlhú cestu do jeho rodiska. Trasu z Bratislavy do Benátok zvládol bez najmenších problémov a na diaľnici zahanboval aj oveľa silnejších konkurentov. Má už dnes veľa z toho, čo budú musieť mať autá zajtrajška.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: radový benzínový štvorvalec, uložený vpredu naprieč, dva ventily na valec, rozvod OHC, jednobodové vstrekovanie, pohon prednej nápravy
Karoséria: räťmiestna päťdverová so splývajúcou zadnou časťou
Prevodovka: päťstupňová
Zdvihový objem: 1 108 cm3
Maximálny výkon: 40 kW (55 koní) pri otáčkach 5 500 min-1
Maximálny krútiaci moment: 85 Nm pri otáčkach 3 500 min-1
Maximálna rýchlosť: 157 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 16,5 s
Pohotovostná hmotnosť: 842 kg
Objem batožinového priestoru: 275/1080 l
Objem palivovej nádrže: 47 l
Priemerná spotreba: 6,4 l na 100 km
Cena: 263 800 Sk
Autor: Boris LEONTIEV