The Hunchback of the Notre Dame # Scenár: Tab Murphy, Irene Mecchi a ďalší # Réžia: Gary Trousdale a Kirk Wise # Piesne: Alan Menken a Stephen Schwartz # Walt Disney Pictures, USA 1996
Najnovšie dlhometrážne kreslené filmy štúdií Walta Disneyho sú také dokonalé, že na nich sotva možno nájsť chybičku. Nič nie je ponechané na náhodu či na improvizáciu, všetko je (podobne ako pri amerických raketoplánoch) viacnásobne istené. Napríklad na scenári podľa románu Victora Huga sa podieľali piati v titulkoch uvedení autori! Celá táto superdokonalosť však vedie k určitej unifikácii, k strate originálnosti a osobitosti. Čo tam po tom, že film vznikol v Paríži. Mohol vzniknúť rovnako dobre kdekoľvek a podpísať sa pod neho mohol ktokoľvek. To je však zároveň jediná výčitka. Inak je lak vyligotaný do bezchybného lesku. Hugov príbeh je prerobený na hollywoodsky spôsob: končí sa happyendom a vyrozprávaný je tak, aby neohrozil psychiku ani mravnosť detských divákov, ale práve naopak, aby ich naučil, že je dobré správať sa pekne k zdravotne postihnutým a k príslušníkom iných etník. V tomto prípade Rómov (vo filme však "Cigánov"). Tak ako predchádzajúce filmy je i Zvonár rozprávkovým muzikálom s monumentálnou patetickou hudbou, postavy majú čoraz prepracovanejšie charaktery a počítače umožnili mimoriadne pôsobivú prácu s pozadím, davové scény a priestorové efekty. Tradične dobrý je slovenský dabing v úprave Jána Štrassera, ktorý preveršoval i texty piesní. Film vás vynesie do výšav dokonale ako kozmická loď. Ak máte radšej pramičku na rybníku, vráťte sa k Snehulienke.
KEDY ZABIŤ
A Time to Kill # Scenár: Akiva Goldsman # Réžia: Joel Schumacher # Kamera: Peter Menzies # Hudba: Elliot Goldenthal # Hrajú: Matthew McConaughey, Sandra Bullock, Samuel L. Jackson, Kevin Spacey, Oliver Platt, Brenda Fricker, Donald Sutherland, Kiefer Sutherland a ďalší # Warner Bros, USA 1996
Knižný debut bestsellerového autora Johna Grishama sa dočkal filmového spracovania až po snímkach Firma, Prípad Pelikán a Nebezpečný klient. Snímka režiséra Schumachera (Hráči so smrťou, Navždy Batman) však na rozdiel od predchádzajúcich nie je thrillerom, ale klasickou, ba dokonca možno trošku staromódnou súdnou drámou. Neomračuje trikmi. Neexperimentuje. Stojí na hereckých výkonoch, na dialógoch a na samotnom príbehu. Nie je jednoznačná. Provokuje k premýšľaniu o tom, či je pomsta akceptovateľným nástrojom spravodlivosti a trošku (ale nie veľmi) zabŕda i do kalných prameňov rasizmu. Motívy konania viacerých postáv nie sú úplne zrejmé a niektoré postavy z popredia ostali nedtiahnuté, nevyformované. Dĺžka (150 min) a obsadenie neznámeho Matthewa McConaugheyho do hlavnej roly ani slušne urobenej poctivej filmovej zábave nedáva nádej na divácky úspech predchádzajúcich grishamovských filmov. Náročnejší, súdnej drámy z juhu USA chtivý divák zasa dá prednosť zaručenej kvalite ako To Kill a Mockingbird či starému dobrému In the Heat of the Night a zostane sedieť doma pred videom.
STRIPTÍZ
Striptease # Scenár a réžia: Andrew Bergman # Kamera: Stephen Goldblatt # Hudba: Howard Shore # Hrajú: Demi Moore, Armand Assante, Burt Reynolds, Rumer Willis a ďalší # Castle Rock, USA 1996
Tí filmoví diváci s vkusom, ktorí by si radi pozreli Zabiť vtáčika alebo V žiari noci, sa musia uspokojiť s videom. Zatiaľčo divadlá bežne hrajú staré i prastaré drámy, niekedy roky v nezmenenej réžii, starý dobrý film možno vidieť okrem videa len na plátnach filmových klubov, v skromných priestoroch, kde kvalita produkcie je v príkrom kontraste s prostredím. Zdalo by sa, že ku krásnym a vynikajúcim filmom (akých za sto rokov kinematografie vzniklo nemálo) by patrili zodpovedajúce kiná. Omyl. Každý film je dnes určený na krátky život a skorú smrť. Archívy sa plnia a hlavy publika vyprázdňujú. Film na rozdiel od divadla je priemyslom, treba stále vytvárať trhy, stále vyrábať, stále viac, stále lacnejšie. Práva na staré klasické filmové diela skupujú americké filmové spoločnosti, aby sa do kín ani náhodou nevracala konkurencia - kvalita. Reklamné premývanie mozgov (na ktorom komerčnom rozhlase alebo kde v televízii nájdete dnes filmovú kritiku a nie reklamu?) dokáže potom otupené publikum presvedčiť hoci aj o tom, že Striptíz je film, ktorý sa oplatí vidieť. Zlý scenár, bezradná réžia, neschopná (ale práve preto všetkého schopná) herečka v hlavnej úlohe, mätež žánrov i filmárskych postupov. Film ako produkt fabrickej veľkovýroby. V celej svojej nahote. MILOŠ ŠČEPKA