Zadanie projektu nového automobilu bolo pre dizajnérov "domácej" konštruktérskej kancelárie Centro Stile veľmi náročné. Multipla mala byť auto, ktoré nebude mať väčšiu dĺžku ako štyri metre, pohodlne odvezie 6 osôb aj s batožinou, sedadlá nie sú usporiadané do lavíc a majú byť všetky rovnocenné. Pritom cena má zostať hlboko pod hladinou veľkopriestorových limuzín.
Podarilo sa. Keďže však Fiat Multipla je automobil, ktorý sa pohybuje vo sfére mimo všetky bežné kategórie, ľahšie sa charakterizuje tým, čím nie je. Nie je to kombi, pretože odvezie šesť osôb a má dĺžku iba 3990 mm. Nie je to minivan, pretože spolu so šiestimi pasažiermi ponúka batožinový priestor s objemom 500 až 650 litrov. To je oveľa viac, ako je pri klasických minivanoch zvykom. Kompaktné rozmery a šikovne vymyslené presklenie - to sú vlastnosti, ktoré sa veľmi zídu v mestskej premávke a pri častých parkovacích manévroch - čo sa o minivanoch a kombíkoch povedať nedá.
Logickým riešením zadania, ktoré stálo pri zrode typu Fiat Multipla, je usporiadanie sedadiel 3 + 3. Dizajnéri Centro Stile posadili karosériu na plochú a rovnú podvozkovú skupinu. Pre pohodlné nastupovanie na predné stredné sedadlo je krátka radiaca páka umiestnená do prednej palubnej dosky a pre lepší komfort je predné stredné sedadlo posunuté mierne dozadu. Pri pohľade spredu je nápadná netradičná línia hornej polovice karosérie. Od svojho "drieku", ktorý nesie vpredu pod predným sklom diaľkové reflektory a vzadu integrovanú skupinu svetiel, sa línie karosérie smerom hore nezbiehajú, ale sú takmer kolmé. Preto aj krajní pasažieri majú dostatok miesta vo výške hlavy.
Zadné čelo charakterizuje horný zlom, ktorý na jednej strane zdôrazňuje líniu drieku a zároveň naznačuje veľkú ponuku batožinového priestoru.
Predná maska je rozdelená do troch rovín. V hornej rovine drieku sú diaľkové svetlá, v strednej - klasickej sú stretávacie a v spodnej hmlové svetlá.
Usporiadanie sedadiel dovoľuje veľkú paletu variácií. Rovnako je riešené usporiadanie prístrojovej dosky. Ponúka rôzne možnosti odkladacích políc, ktoré sa dajú jednoducho vymieňať, a montážne body pre dodatočné prístroje či príslušenstvo.
Fiat Multipla je automobil, ktorý sa dá iba veľmi ťažko zaradiť do tried či segmentov. Dĺžkou kompakt, šírkou (1870 mm) takmer dodávka, kapacitou minivan, objemom batožinového priestoru kombík. Samotní tvorcovia hovoria o automobile, ktorý ponúka jedno z možných riešení pre automobil budúcnosti, pre ktorý bude treba triedu či segment ešte iba definovať. Fiat Multipla sa má začať vyrábať o dva roky a v Turíne tento projekt považujú zatiaľ za doplnkový. Jeho cieľom je trhová medzera, ktorá zatiaľ nie je ani dostatočne definovaná. Ak sa však potvrdia názory talianskych dizajnérov, a predpoklady na to Fiat Multipla má, môže byť práve tento typ Fiatu krstným otcom novej triedy malých automobilov, ktoré veľa ponúkajú.
Autor: Boris LEONTIEV