bol a dodnes pre mnohých je veľkou neznámou. Tak či onak - Tico sa presadilo. Za prvých 5 mesiacov tohto roku sa predalo okolo 1 100 kusov autíčka, o ktorom sa mnohí vyjadrujú, že je také škaredé, až je pekné. S chuťou sme si ho vyskúšali aj my. Na test nám ho zapožičala spol. s r. o. Daewoo Motor Slovakia.
Vonkajší vzhľad hodnotiť nechceme. Už len preto, že hranatý tvar Tica, dosť vzdialený súčasným dizajnérskym trendom, núti k prílišnému subjektivizmu. Držme sa radšej starého okrídleného: proti gustu žiaden dišputát...
Po nasadnutí doň prekvapí pomerne veľký priestor nad hlavou, dobrý prístup k malým pedálom a celkovo uspokojivé možnosti urobenia si pohodlia na mieste vodiča. Treba však dodať, že ľudia s nadmernou výškou by sa v Ticu predsa len cítili trochu stiesnene. Pohodlne sa dá sedieť aj vzadu. Zadné sedadlá sú sklopné a nie sú delené. Tico bez problémov pozve na výlet štyri dospelé osoby. Podotýkame však, že bez väčších batožín, pretože priestor v "kufri" slúži naozaj len na bežné nákupy. Tico je ideálne pre dvoch mladých ľudí či starších manželov, s ktorými dokáže absolvovať i dovolenku, pravda, s primeraným objemom šatníka nežnejšej časti posádky. Aj keď sa nehodí ako hlavné auto do rodiny, finančná situácia mnohých Slovákov ho často presúva na miesto jediného štvorkolesového rodinného miláčika.
Po naštartovaní a vykročení do ulíc prekvapí neobyčajný švih a rýchly rozbeh už pri zaradení "jednotky". Na križovatkách po naskočení zelenej necháva Tico v "štichu" aj výkonnejšie vozidlá. Suverénne sa správalo aj na diaľnici. K vyšším výkonom provokovalo aj hrdých majiteľov starších vozidiel mladoboleslavskej produkcie, ktorí si s ním akoby podvedome merali sily a - neuspeli. S nohou na plyne ide Tico bez problémov 145, z kopca dokonca i 150. Aj pri tejto rýchlosti je však veľmi tiché. Radenie jednotlivých "rýchlostí" má krátku športovú dráhu. Malý volant sa ovláda veľmi ľahko, a to aj bez posilňovača riadenia, ktorý nepatrí ani k doplnkovej výbave vozidla. Terajším i budúcim majiteľom malého autíčka však rýchlu a živú jazdu neodporúčame. Tico, napriek všetkým svojim prednostiam, totiž svoj tieň neprekročí. Cítiť to pri prudkom brzdení, ktoré zvládne len naozaj skúsený vodič, a najmä pri jazde v zákrutách. Tico sa v nich pri mierne zvýšenej rýchlosti nakláňa a kolesá pištia, akoby sa blížil koniec. Niekoľkokrát sme sa neubránili pocitu, že sa disky malých 135-palcových kolies dotýkajú zeme.
Daewoo Tico sa na náš trh dodáva len v doteraz najluxusnejšej verzii SX s päťstupňovou mechanickou prevodovkou. Pod kapotou je ukrytý trojvalec s objemom 796 cm3 a maximálnym výkonom 41 koní pri 5 500 otáčkach za minútu. Po otvorení prednej kapoty prekvapí dobrý prístup ku všetkému, čo vodič potrebuje pri bežnej údržbe motora.
K štandardnej výbave patrí napríklad ovládanie piatych dverí a palivovej nádrže z miesta vodiča - maličkosť, ktorá pri tejto triede vozidiel zaváňa komfortom. Objem palivovej nádrže je len 30 litrov, avšak pri priemernej spotrebe okolo 5 litrov na 100 kilometrov s plnou nádržou prejazdíte kus Slovenska.
Vráťme sa k štandardnej výbave: patria do nej aj ďalšie potešiteľné maličkosti ako stierač zadného okna s ostrekovačom, signalizácia vodičovho nezapnutého pásu či vystuženie predných dverí proti nárazu. Za príplatok vám do Tica namontujú centrálne uzamykanie dverí, elektricky ovládané okná či tónované predné sklo. O vyššiu bezpečnosť malého auta sa stará aj posilňovač bŕzd (vpredu kotúčových), ktorý sa taktiež montuje sériovo.
Tico má dva druhy náprav - prednú typu McPherson a zadnú tuhú s pozdĺžnymi vodiacimi ramenami. Ich vzájomná kombinácia má na svedomí lepšie tlmenie nárazov, menšie vibrácie a už spomínaný nižší hluk. Oblá samonosná karoséria má malý počet konštrukčných dielcov. Dielenské spracovanie však neprekračuje nie príliš vysokú latku, ktorú si v tomto smere postavil kórejský výrobca. Vozidlo je veľmi pohyblivé a ako stvorené do preplnených miest. Polomer otáčania je len 4,4 metra.
Skončime tým, čím sme možno mali začať. Históriou...
Kto bol niekedy v Soule či iných kórejských mestách, ten vie, že situácia na cestách je tam katastrofálna. Ako východisko z nej sa kórejská vláda svojho času rozhodla zvýhodniť používanie malých vozidiel. Z početných automobiliek zareagovalo práve Daewoo, ktoré prišlo na trh s Ticom. V Kórei je dodnes tretím najpredávanejším automobilom.
Nuž, je to jedna z možností, ako riešiť problém motorizácie vo veľkomestách. A, žiaľ, pre našinca často aj východisko z núdze - ako sa lacno dostať k novému, a často jedinému autu v rodine... Apropos: Daewoo Tico stojí 179 tisíc slovenských korún.
Technické údaje:
rozmery (d/š/v): 3340/1400/1395 mm
pohotovostná hmotnosť: 670 kg
rozchod (vpredu i vzadu): 1200 mm
min. polomer otáčania: 4,4 m
objem palivovej nádrže: 30 l
motor: trojvalec s objemom 796 cm3
max. výkon: 41 PS/ 5500 ot/min
max. rýchlosť: 143 km/h
prevodovka: mechanická 5-stupňová
pneumatiky: 135/R 12