Práca colníkov je tu zodpovedná a nebezpečná. Každú hodinu sa prinajmenšom desiati pokúsia prepašovať nejaký kontraband. Z Ukrajiny je prísne zakázané vyvážať potraviny, kultúrne a historické cennosti. Dovolené je vyvážať 1 l vodky, 2 l vína, 200 ks cigariet a 200 gr. tabaku na osobu.
Sklady colnice sú zaplnené zhabanými liehovinami a cigaretami. Obďaleč je záchytné "parkovisko" na ukradnuté luxusné autá. Všeličo sa tu šušká o tajných "priplavoch", ale i o tom, kto môže a nemôže cez hranicu. Nejeden colník už dostal výstrahu. Vodiči kamiónov sa posťažovali. Pokiaľ prejdú Ukrajinou, zažijú niekoľko ozbrojených lúpežných prepadov. "V Moskve sa českého piva nedočkajú," hovorí smutne Štefan Ďurica z Plzne. Ani nie 60 kilometrov od Užhorodu mu v noci vykradli kamión a jemu pohrozili zastrelením, keď vec oznámi milícii. V zákrutách skáču banditi zo stromov na strechy kamiónov a za jazdy vyhadzujú tovar na cestu.
Vo Vyšnom Nemeckom v miestnej krčme sa človek všeličo dozvie. Hovorí sa aj o tom, že v týchto dňoch odbor ekonomickej kriminality Správy kriminálnej polície Mestského veliteľstva PZ Košice sa zaoberá prípadom krádeže francúzskych parfémov v hodnote 9 miliónov korún. Banditizmus na východnom fronte, kde pri obchodných transakciách a preprave tovarov možno prísť nielen o milióny, ale i o život, dostáva podľa rozprávania očitých svedkov novú podobu. O organizovanom zločine v Rusku známy policajný odborník Alexej Gurov v novinách Kommersant píše: "Muži na hrubú prácu majú kvalifikáciu. Do služieb dvestotisícovej neviditeľnej armády podsvetia vstúpili po Afganistane aj čečenskí strelci. Mnohí z nich sú bývalí športovci..."
Členovia ruských gangov donedávna mali lágrové správanie. Vyznačovali sa hrubosťou, malou slovnou zásobou a vo vrecku nosili škrtiace oceľové lanko a ostro nabitú pištoľ. Na ich miesta prišli iní. Bežne hovoria viacerými cudzími jazykmi, ovládajú počítače, ekonomiku a spojovaciu techniku. A práve do takejto gangsterskej siete nového razenia sa zamotali aj dvaja slovenskí profesionálni vodiči diaľkových kamiónov medzinárodnej firmy Slovmad Trans so sídlom v Košiciach.
Slavomír M. z Košíc a Zoltán K. z Kráľovského Chlmca poznajú diaľnice Európy. Ale poznajú aj to, ako chutí strach... "Firma Slovmad Trans, kde som zamestnaný, dostala objednávku od špedičného partnera LKW Walter z Viedne. Cieľová stanica bola Moskva. Podľa vystavených dokladov sme prevážali francúzske parfémy v hodnote 9 miliónov Sk. S druhým vodičom kamióna som sa stretol v Štrasburgu. Ďalej sme pokračovali v ceste spoločným smerom na Waidhaus-Rozvadov. Českú republiku sme mali za sebou a hraničný priechod Hodonín-Holíč sa strácal v spätnom zrkadle. Do Košíc sme prišli v utorok (4. júna). V stredu som dostal vo firme doklady na povolenie prepravy tovaru cez Ukrajinu a Rusko. V sobotu (8. júna) sme už boli na ceste k hraničnému priechodu na Ukrajinu vo Vyšnom Nemeckom..." podáva svoje svedectvo jeden z vodičov kamiónu.
Noc ich zastihla na parkovisku za Ľvovom. Neostali však nocovať, pretože v okolí vyčíňala ozbrojená skupina banditov. Vodičom kamióna patriaceho firme Slovmad-Stavomontáže vykradli celý náklad vysávačov. Pred Moskvou ich zastavili policajti štátnej automobilovej inšpekcie GAI. Ďalej nesmeli, pretože v Moskve boli práve voľby prezidenta. Čakali teda na trase neďaleko obce Aprievka. Odtiaľ zavolali do firmy uvedenej v prepravnom liste. Na čísle telefónu 968 34 74 sa ozval muž, ktorý oznámil, že príde po kamióny a odvedie ich do skladovacích priestorov.
Na ceste sa objavilo čierne BMW ŠPZ Y 820 6Y 6R (RUS). Na tomto mieste vodič kamiónu podáva ďalšie svedectvo. "Čierne BMW 320 sa zastavilo vedľa nás a muž, ktorý z auta vystúpil nám oznámil, že je z firmy Gorstroj 2000 a ukázal akýsi červený preukaz. (Mohla to byť aj stranícka legitimácia. Mafia rada robí podobné žartíky.) Všade stáli policajné hliadky. Po vykládke muž z BMW si vyžiadal doklady a oznámil, že s colnicou vybaví všetky náležitosti. Vodiči ešte v ten večer dostali späť papiere opatrené podpismi a pečiatkami. Z Moskvy odišli v pondelok (17. júna).
Kto je veľký a kto malý mafiózo? "Na hranici Klimovo pri kontrole službukonajúci colník si vypýtal úradný dokument o vyclení tovaru. Už pri bežnej kontrole sa nepáčili podpisy a prejavil pochybnosti o ich pravosti. Vedúci smeny však urýchlene potvrdil, že všetko je v poriadku a pustil nás ďalej..." hovorí vodič kamióna. Do Užhorodu dorazili na druhý deň vo štvrtok (20. júna). Ukrajinsko-slovenskú hranicu prekročili ráno o 9.00 h.
Podľa zistenia firmy došlo v Moskve k veľkému podvodu. Nezhodoval sa ani originál ruskej pečiatky na vydanom doklade o prevzatí tovaru. Vyšetrovanie prípadu sa rozbehlo v Rakúsku, na Slovensku a čiastočne i v Rusku. Mafia nepozná zábrany. Hádam i preto tá rezervovanosť úradov. V Nezavisimoj Gazete vysoký britský úradník napísal: "Organizované gangy z bývalého východného bloku sú pre svet väčším nebezpečenstvom ako talianska mafia, čínske triády a kolumbijské kartely dohromady..." Za toto "uznanie" mu ešte v ten deň vyletelo auto do povetria...