Dramaturgia: Roman Hertus # Réžia: Ľubomír Vajdička
Našťastie máme klasikov dramatickej literatúry, ktorých diela nestarnú, a tak je na svete stále čo hrať. Nie vždy však poteší, že je to tak. Dôkazom toho je i jediná veselohra, ktorú za svojho krátkeho života napísal významný slovenský dramatik Július Barč-Ivan. Mastný hrniec mal svoju premiéru a zároveň aj derniéru na javisku SND v roku 1940. Trafení jeho satirickým ostrím ho okamžite zakázali a hoci hru neskôr viac ráz inscenovali ochotníci i profesionáli, azda nikdy tak nezarezonovala ako práve v premiére na Malej scéne SND. V réžii Ľ. Vajdičku a dramaturgii R. Hertusa sa vrátila na dosky SND rovnako aktuálna a vďaka ráznej úprave ešte sviežejšia ako pred päťdesiatimi šiestimi rokmi. Vajdička s Hertusom hru očistili od nepotrebných výstupov, nedôležitých replík, zvýraznili a zjasnili niektoré motivácie. Akoby ešte raz prešli ceruzkou po siluetách postáv. Aktualizovať nechceli a ani nemuseli. Naopak, čím viac sa usilovali držať hercov v gestickej i jazykovej štylizácii Barčovej doby, tým zreteľnejšie zrkadlili dnešok. Je to krivé zrkadlo, no čo v ňom vidíme, je napísané autorom. Ak si divák pomyslí, ako šikovne vložili inscenátori do deja rozhovor novovymenovaného ministra s predsedom vlády, treba ho vyviesť z omylu. Rozhovor je v pôvodnom texte.
Hrá sa na holom javisku s billboardovo riešeným premenlivým pozadím. Pár stoličiek a herci. V presnej štylizácii a s jasným nadhľadom vypovedajú ľúbozvučnou slovenčinou o dobe vtedy a dnes. Túžba po mastnom hrnci bola a je veľká. Vládne pretvárka, lož a faloš. Ak Emil Horváth výborne hrá papuči a ministrovaniu vzpierajúceho sa profesora botaniky a Božidara Turzonovová je vynikajúca ako jeho nebezpečne ambiciózna manželka, potom musím povedať, že Viera Topinková v podaní ich slúžky Haňky priam exceluje. Je neodolateľne smiešna a dojemná zároveň. Presná v geste, pointovaní situácie. Tak ako celá táto skutočne vydarená inscenácia, vtipná komédia, satira, ktorá triafa do čierneho. Smejeme sa na nej, ale mali by sme plakať.
Autor: Dana Sliuková