BRATISLAVA - Ceny benzínu a nafty sa podľa viacerých slovenských analytikov v apríli najviac podpísali na raste spotrebiteľských cien. Svetoví ekonómovia zase obviňujú ceny ropy zo spomalenia rastu európskej aj americkej ekonomiky. Začiatkom apríla ropa stála najviac v histórii - 58,28 dolára za barel. Hoci vzápätí sa z maxím skĺzla, zostala mimoriadne citlivá na akékoľvek správy, ktoré by mohli čo len o zlomok percenta oslabiť jej ponuku. Najnovšie to boli obavy, či budú americké rafinérie schopné spracovať dosť ropy pred letnou motoristickou sezónou.
Dokedy bude drahá ropa robiť problémy štátom, závislým od jej dovozu? Podľa Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA), ktorá je jednou z najdôležitejších autorít na sledovanie ropného trhu, až dovtedy, kým neznížia svoju závislosť. Jedných dychom dodala, aby sa krajiny odvrátili od fosílnych palív.
Hybridy na cestách
Jedno z riešení, ktoré už jazdí na cestách, je kombinovaný pohon automobilov benzínom a elektrinou. Japonská automobilka Toyota, ktorá má s vývojom hybridných vozidiel najdlhšie skúsenosti, už úspešne predáva takýto model pod označením Prius. Vývojári prišli na to, že energia, ktorá vzniká pri brzdení, sa dá využiť pri dobíjaní elektrických článkov. Prius dokáže efektívne prepínať medzi elektrickým a benzínovým pohonom - takže napríklad pri brzdení sa klasický motor automaticky vypne a pri zošliapnutí plynového pedála až k podhlahe zase zapne.
Prius vlani získal cenu Automobil roka na detroitskom autosalóne. K úspechu u motoristov mu pomáhajú jazdné vlastnosti: auto s poldruhalitrovým motorom zrýchli na stovku za jedenásť sekúnd a na diaľnici dosiahne 170-kilometrovú rýchlosť. Jeho prevádzka podľa výrobcu vyjde na 4,3 litra na 100 kilometrov.
Hybridné motory prestávajú byť doménou jedinej automobilky. Ázijská mutácia The Wall Street Journal včera napísala o rokovaniach medzi Toyotou a americkým General Motors o spolupráci pri ich ďalšom vývoji. Podľa denníka sa Toyota snaží spolupracovať aj s ďalšími rivalmi, aby znížila náklady na vývoj prostredníctvom väčšieho objemu výroby. Uzavrela už dohodu s Nissan Motors.
Podobne General Motors už jednu podobnú dohodu podpísal. S nemeckou automobilkou DaimlerChrysler vyvíja spoločný hybridný systém, ktorý by sa mal od roku 2007 montovať do väčšiny vozidiel.
Vodíková budúcnosť
Zatiaľ čo hybridný motor znižuje spotrebu benzínu, motor poháňaný palivovými článkami na báze vodíka ho už vôbec nepotrebuje. Hoci autá poháňané vodíkom sú témou vzdialenejšej budúcnosti, aj tu už existujú úspešné prototypy viacerých známych značiek.
Opel, ktorý je dcérou General Motors, vyhral tento rok premiérovú rallye áut s alternatívnym pohonom v Monte Carle. Jeho model HydroGen3 zrýchli na stovku za 16 sekúnd a za hodinu dokáže prejsť 160 kilometrov. Vodíkové prototypy už majú aj Volkswagen a Mercedes a na svete už je prvý autobus, ktorý vyvinula spoločnosť Iveco zo skupiny Fiat.
General Motors dostal nedávno zákazku od amerického ministerstva energetiky na výrobu 40 áut poháňaných tekutým vodíkom. Ich motor bude tlačiť sila, ktorá vznikne pri reakcii kyslíka a vodíka. Pri tomto pohone bude jediným vedľajším produktom vodná para. Problémom je zatiaľ cena palivových článkov a bezpečnosť takejto nádrže.
V dohode General Motors s vládou je zapojená i ťažobná a rafinérska spoločnosť Shell, ktorá má postaviť päť čerpacích staníc na vodík. Podobný cieľ má i Európa. Do roku 2020 má na kontinente existovať 2 800 vodíkových čerpačiek pre viac ako 6-miliónov vodíkových áut.
Autor: jj, čtk