"Bola to takmer zrúcanina, odsúdená na zbúranie, pretože po vydaní Benešových zákonov sa v roku 1945 z obce museli vysťahovať všetci spišskí Nemci, napospol evanjelici. Obec sa takmer celkom vyľudnila a kostol odvtedy nie je funkčný," zdôvodňuje "polúväzková" mlynická starostka Anna Krajčová okolnosť, že v nedeľu popoludní sa klasicistický kostol z roku 1830 zmenil na prvé automotoristické múzeum na Slovensku. "Dielo sa nám podarilo s finančnou pomocou miestneho poľnohospodárskeho družstva," žiaril spokojnosťou podpredseda klubu Ing. Emil Môcik, "a hoci všetkých 20 historických automobilov a 15 motocyklov v múzeu sú unikáty, okrem samotného múzea tu máme aj ďalšie prvenstvo - najstaršiu pojazdnú Tatru-11 z roku 1923 na Slovensku." Zástupca náčelníka Tatranskej Horskej služby Martin Mladoň, spravidla skúpy na slovo, keď má dať novinárom informáciu o úraze v horách, sa nečakane uvoľní, keď ide o motoristického koníčka, ktorému sa venuje už 30 rokov. Do "stajne" v Mlynici prispel na potešenie návštevníkov svojou Tatrou 30 z roku 1927, ako aj motocyklami B.S.A. z roku 1917 a Harleyom z roku 1942. Pripúšťa, že sa týmto koníčkom odreagúva po fyzicky aj psychicky namáhavých záchranných akciách Horskej služby. "Otvorením múzea sme urobili prvý krok na oživenie obce," dúfa starostka, ktorá chce do Mlynice s 340 obyvateľmi pritiahnuť turistov.