ým motorom, pridal Opel ešte niečo navyše. Označenie 2.0 Di na dverách batožinového priestoru hovorí, že ide o dvojlitrový dieselový motor s priamym vstrekovaním. Nehovorí však už, že ide o prvý dieselový motor na trhu, ktorý má techniku šestnástich ventilov - teda štyri na každý valec - priame vstrekovanie, aj turbokompresor. Ide o tzv. nízkotlakové turbo. Média B.O.A.T. testoval Opel Vectra Caravan 2.0 Di. Premiéru mal vlani na autosalóne v Paríži.
Najvýraznejším štylistickým prvkom modelového radu Opel Vectra je prelis v prednej kapote, ktorý vychádza z prednej masky a ústi do originálne tvarovaných vonkajších spätných zrkadiel. Pri pohľade zboku zaujme pontón karosérie, ktorý sa v zadnej časti dvíha k poslednému oknu v dynamickej vlnovke. Celá zadná časť pôsobí vyvážene. Opel práve týmto typom naznačuje zmenu filozofie v tomto segmente. Modely s karosériou kombi boli u Opla doteraz síce mimoriadne priestorné, ale interiérom strohé dodávky. Práve Opel Vectra Caravan sa prezentuje ako symbol životného štylu.
Pod kapotou sú silnejšie "kone" zapriahnuté do už spomínaného dieselového šestnásťventila. Iba za studena prezrádza motor, čo je jeho potravou. Po zohriatí je zvuková kulisa rovnaká ako u bežných benzínových agregátov. Nízkotlakový kompresor však nie je žiadnym dynamickým turbom. Začína pracovať až pri vyšších otáčkach a než sa tam motor dostane, má vodič pocit lenivého vozenia. Motor je stavaný skôr na plynulú rovnomernú a ekonomickú jazdu než na naháňačky a prudkú akceleráciu pri štartoch. Pri rozumnom ovládaní akcelerátora sa rozumná jazda prejaví aj v rozumnej spotrebe. Pri bežnej jazde mimo mesta stačí aj 5,6 litra nafty na 100 kilometrov. S agresívnejšie pritlačeným plynovým pedálom na diaľnici sa palubný počítač prezentuje hodnotou 7,3 až 7,4 litra na 100 km a ak autu "naložíte" dá sa jazdiť aj "za" 7,6 litra na 100 km. S plnou nádržou a normálnym spôsobom jazdy sa dá prejsť bez tankovania trasa z Bratislavy do Košíc a späť. Dojazd je teda veľmi slušných 900 kilometrov.
Vráťme sa však ešte do interiéru. Prístrojová doska a rozmiestnenie ovládacích prvkov je rovnaká ako u ostatných zástupcov tohto modelového radu. Na test sme dostali verziu s najluxusnejšou výbavou. Obsahovala napríklad automatickú klimatizáciu a obklady imitáciou vzácnych drevín. Sedadlá sú pohodlné, nie príliš mäkké a neunavujú ani pri jazde na dlhších trasách. Prvým Vectrám sa vyčítalo, že majú nevhodnú polohu predných sedadiel. Naša testovacia Vectra Caravan už mala možnosť nastaviť si predné sedadlá aj výškovo. Aj na zadných sedadlách je dosť miesta.
Okrem klasických bezpečnostných vzduchových vankúšov sme v testovanej Vectre Caravan našli aj bočné airbagy. K sériovej výbave partí aj imobilizér v kľúči.
Jazdné vlastnosti, ak sa zmierime s trocha lenivým motorom, sú dobré. Môže za to aj spoľahlivo vyladený podvozok. Napriek tomu, že zadná časť verzie kombi je o niečo ťažšia, automobil sa aj v ostrejšie prechádzaných zákrutách správal isto a ľahko sa dal kontrolovať. Silnou stránkou tohto auta sú účinné a spoľahlivé brzdy so systémom ABS.
Pri karosériách typu kombi je samozrejme jedným z najdôležitejších parametrov objem batožinového
priestoru. V základnej polohe ponúka Vectra Caravan objem 460 litrov a po sklopení zadných sedadiel narastie na 1490 litrov. Je to dostatok
priestoru pre šport, využitie voľného času a na rodinnú dovolenku.
Opel Vectra Caravan s novým turbodieselovým motorom 2.0 Di je dobrým partnerom na dlhé, aj dovolenkové cesty. Odvezie veľa, pohodlne, bezpečne a relatívne hospodárne. Vďaka elegantnému vzhľadu sa vôbec nemusí červenať vedľa atraktívnych limuzín. Naopak. Je to auto, aké sa práve začínajú "nosiť". Kombi s imidžom.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: Vodou chladený radový štvorvalcový turbodiesel s priamym vstrekovaním, uložený vpredu naprieč, 4 ventily na valec, päťstupňová prevodovka, predný pohon.
Karoséria: Päťdverové päťmiestne kombi.
Podvozok: Vpredu nezávislé zavesenie kolies na priečnych trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson, vzadu na viacprvkových závesoch, vinuté pružiny, stabilizátory vpredu aj vzadu.
Riadenie: Hrebeňové s posilňovačom
Zdvihový objem: 1995 cm3
Maximálny výkon: 60 kW (82 koní) pri otáčkach 4300 . min-1
Maximálny krútiaci moment: 185 Nm pri otáčkach 1800 . min-1
Maximálna rýchlosť: 170 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 17 s
Rozmery d/š/v: 4490x1707x1445 mm
Rázvor: 2637 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1435 kg
Priemerná spotreba: 6,4 l/100 km
Cena: 794 900,- Sk
Autor: Tomáš Hladný