Citroën ZX 1.9 D - starý dobrý kamarát

Modelový rad ZX je na trhu už od roku 1991 a v tomto roku sa čaká na jeho modernizáciu. Francúzska automobilka Citroën ho umiestnila v segmente, kde priamo konkuroval ostatným kompaktným typom iných automobiliek, napríklad modelovej rade Volkswagen Golf,

a bojoval statočne. Automobil sa vyznačuje veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, výborným pružením podvozku, temperamentnými motormi - to platí aj pre "hladký" diesel - a zaujímavým riešením zadnej lavice. Tá sa dá nielen sklápať, ale aj posúvať a ponúka tak mnohé varianty usporiadania a zväčšenia batožinového priestoru. Média B.O.A.T testoval štvordverovú limuzínu so šikmou zadnou časťou a s dieselovým motorom 1.9 D.

Karoséria je klasická a nenápadná. Predná maska jednoznačne signalizuje, rodovú príslušnosť a zadná časť má dynamické obliny. Praktickým prvkom karosérie sú plastové nárazníky vpredu aj vzadu. Ani neopatrné parkovanie nezanecháva nenávratné zmeny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V interiéri vládne príjemné pohodlie, všetky ovládacie prvky sú umiestnené podľa ergonomických pravidiel. Na umiestnenie klaksónu v ovládači smeroviek si treba zvyknúť. Starší ZX má dokonca lepšie vyriešené ovládanie kúrenia a vetrania otočnými kruhovými spínačmi ako mladší Citroën Saxo, ktorý má na tomto mieste posuvné páčky "japonskeého" typu.

Interiér ponúka niekoľko praktických odkladacích políc a dutín, skrinka na rukavice je trocha malá. Vtipne je umiestnené autorádio s prehrávačom, pre ktoré je pripravená dutina v stredovom paneli prístrojovej dosky s praktickým výklopným krytom. Ten prekryje dutinu aj autorádio a vytvorí tak takmer maskovaciu skrýšu.

Sedadlá sú s príjemným poťahom, ale trocha mäkké. Na zadnej lavici, ktorá má delené operadlá, je dostatok miesta aj nad hlavou. Vodič má veľmi dobrý výhľad na všetky strany a kolmá zadná časť pomáha pri odhade, kde sa automobil končí. Hoci prácu volantu nepodporoval posilňovač riadenia, nebolo to cítiť na zvýšenej námahe pri parkovaní. Jazdné vlastnosti Citroëna ZX 1.9 D sú neutrálne. V zákrutách sa síce pri jazde na kritickej hranici nepríjemne nakláňa karoséria, no auto drží stopu. Dieselový motor je netradične dynamický a pružný a miestami by sa vodič najradšej išiel presvedčiť pod kapotu, či tam skutočne niekde nepracuje malé "turbo". Brzdy - vpredu kotúčové a vzadu bubnové - sú dostatočne účinné. Hlavné kvality však ukáže Citroën ZX 1.9 D pri dlhých jazdách na veľké vzdialenosti po kvalitných cestách a na diaľnici. Aj keď výrobca udáva priemernú spotrebu 5,9 litra, s ľahkou nohou a pri normálnom spôsobe jazdy sa dajú ľahko dosiahnuť priemerné hodnoty pod 5,0 litra nafty na 100 km.

SkryťVypnúť reklamu

Citroën ZX 1.9 D je automobil, ktorý nesľubuje čo nevie dodržať. Jeho silueta má "šarm" a úžitková hodnota je v priaznivom pomere s jeho cenou. Modernizáciu tohto modelového radu očakávajú všetci priaznivci tejto francúzskej značky s veľkou zvedavosťou. S dieselovým agregátom 1.9 D je výhodným pre tých, ktorí potrebujú najazdiť veľa kilometrov s výhodnou priemernou spotrebou.

TECHNICKÉ ÚDAJE:

Motor: radový štvorvalec umiestnený vpredu naprieč s pohonom predných kolies, rozvod ventilov OHC, päťstupňová mechanická prevodovka, komôrkový diesel

Karoséria: päťdverová, štvormiestna limuzína so šikmou zadnou časťou

Zdvihový objem motora: 1905 cm3

Maximálny výkon: 50 kW (68 koní) pri otáčkach 4600 za min-1

Maximálny krútiaci moment:

SkryťVypnúť reklamu

120 Nm pri otáčkach 2000 za min-1

Maximálna rýchlosť: 165 km/h

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:

18,5 sekundy

Objem palivovej nádrže: 52 l

Priemerná spotreba:

5,9 l nafty na 100 km

Objem batožinového priestoru (min./ max.): 324/1146 l

Vonkajšie rozmery v mm (dxšxv): 4070 x 1688 x 1399

Rázvor: 2540 mm

Pohotovostná hmotnosť: 1046 kg

Cena: od 445 062 Sk,- vrátane DPH

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  5. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  8. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  1. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  2. Zlatý sen vo vzduchu
  3. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  4. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  5. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  6. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  8. Zvieratá presne vedia, aké bude počasie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 930
  2. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 250
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 056
  4. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 4 770
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 638
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 824
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 178
  8. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 1 601
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu