a bojoval statočne. Automobil sa vyznačuje veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami, výborným pružením podvozku, temperamentnými motormi - to platí aj pre "hladký" diesel - a zaujímavým riešením zadnej lavice. Tá sa dá nielen sklápať, ale aj posúvať a ponúka tak mnohé varianty usporiadania a zväčšenia batožinového priestoru. Média B.O.A.T testoval štvordverovú limuzínu so šikmou zadnou časťou a s dieselovým motorom 1.9 D.
Karoséria je klasická a nenápadná. Predná maska jednoznačne signalizuje, rodovú príslušnosť a zadná časť má dynamické obliny. Praktickým prvkom karosérie sú plastové nárazníky vpredu aj vzadu. Ani neopatrné parkovanie nezanecháva nenávratné zmeny.
V interiéri vládne príjemné pohodlie, všetky ovládacie prvky sú umiestnené podľa ergonomických pravidiel. Na umiestnenie klaksónu v ovládači smeroviek si treba zvyknúť. Starší ZX má dokonca lepšie vyriešené ovládanie kúrenia a vetrania otočnými kruhovými spínačmi ako mladší Citroën Saxo, ktorý má na tomto mieste posuvné páčky "japonskeého" typu.
Interiér ponúka niekoľko praktických odkladacích políc a dutín, skrinka na rukavice je trocha malá. Vtipne je umiestnené autorádio s prehrávačom, pre ktoré je pripravená dutina v stredovom paneli prístrojovej dosky s praktickým výklopným krytom. Ten prekryje dutinu aj autorádio a vytvorí tak takmer maskovaciu skrýšu.
Sedadlá sú s príjemným poťahom, ale trocha mäkké. Na zadnej lavici, ktorá má delené operadlá, je dostatok miesta aj nad hlavou. Vodič má veľmi dobrý výhľad na všetky strany a kolmá zadná časť pomáha pri odhade, kde sa automobil končí. Hoci prácu volantu nepodporoval posilňovač riadenia, nebolo to cítiť na zvýšenej námahe pri parkovaní. Jazdné vlastnosti Citroëna ZX 1.9 D sú neutrálne. V zákrutách sa síce pri jazde na kritickej hranici nepríjemne nakláňa karoséria, no auto drží stopu. Dieselový motor je netradične dynamický a pružný a miestami by sa vodič najradšej išiel presvedčiť pod kapotu, či tam skutočne niekde nepracuje malé "turbo". Brzdy - vpredu kotúčové a vzadu bubnové - sú dostatočne účinné. Hlavné kvality však ukáže Citroën ZX 1.9 D pri dlhých jazdách na veľké vzdialenosti po kvalitných cestách a na diaľnici. Aj keď výrobca udáva priemernú spotrebu 5,9 litra, s ľahkou nohou a pri normálnom spôsobe jazdy sa dajú ľahko dosiahnuť priemerné hodnoty pod 5,0 litra nafty na 100 km.
Citroën ZX 1.9 D je automobil, ktorý nesľubuje čo nevie dodržať. Jeho silueta má "šarm" a úžitková hodnota je v priaznivom pomere s jeho cenou. Modernizáciu tohto modelového radu očakávajú všetci priaznivci tejto francúzskej značky s veľkou zvedavosťou. S dieselovým agregátom 1.9 D je výhodným pre tých, ktorí potrebujú najazdiť veľa kilometrov s výhodnou priemernou spotrebou.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: radový štvorvalec umiestnený vpredu naprieč s pohonom predných kolies, rozvod ventilov OHC, päťstupňová mechanická prevodovka, komôrkový diesel
Karoséria: päťdverová, štvormiestna limuzína so šikmou zadnou časťou
Zdvihový objem motora: 1905 cm3
Maximálny výkon: 50 kW (68 koní) pri otáčkach 4600 za min-1
Maximálny krútiaci moment:
120 Nm pri otáčkach 2000 za min-1
Maximálna rýchlosť: 165 km/h
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:
18,5 sekundy
Objem palivovej nádrže: 52 l
Priemerná spotreba:
5,9 l nafty na 100 km
Objem batožinového priestoru (min./ max.): 324/1146 l
Vonkajšie rozmery v mm (dxšxv): 4070 x 1688 x 1399
Rázvor: 2540 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1046 kg
Cena: od 445 062 Sk,- vrátane DPH