V literárnych príručkách sa beatnická literatúra, beatnická generácia (Beat Generation) charakterizuje buď ako umelecké a spoločenské hnutie americkej mládeže druhej polovice päťdesiatych rokov a prvej polovice šesťdesiatych rokov, alebo ako literárna skupina združená okolo jej zakladateľa Jacka Kerouaca. Tieto príručkové zjednodušenia však treba brať s rezervou už aj preto, že sám Kerouac v rozhovore pre Paris Review v roku 1967 povedal, že pocit vzájomnej príbuznosti bol vyvolávaný najmä rovnakými osobami (Kerouac, Ginsberg, Burroughs, Ferlinghetti, Cassady, Corso a ďalší) s rôznymi povahami, ktorí sa "určite dobre zabávali pri fľaši vína". Ako tiež píše v doslove k slovenskému vydaniu Ginsbergovho Vytia B. Hochel, beatnici nevyznávali ani spoločenské estetické krédo, nemali ani jednotný sociálny idol, program, predstavu... "Spájalo ich len a najmä vedomie osobnej spolupatričnosti a totožný životný pocit, ktorý našiel ohlas u poslucháčov (na recitáloch vlastnej tvorby často v sprievode džezových kapiel) a neskôr aj u čitateľov." Do širokého povedomia sa dostali zo dňa na deň vďaka škandálu okolo Ginsbergovej zbierky Howl (Vytie bolo napísané roku 1956, dosiaľ sa tlačia nové vydania a je druhou najpredávanejšou zbierkou americkej poézie). Autor totiž odmietol finančne lákavú ponuku sanfranciského vydavateľa B. Portera publikovať Vytie v exkluzívne číslovanej bibliofílskej edícii a dal prednosť stratovému vydaniu v avantgardnom vydavateľstve a kníhkupectve City Lights Books. Nasledovala konfiškácia nákladu, súdny proces s Ginsbergom a s vydavateľom Ferlinghettim za "vydanie publikácie, ktorá uráža verejný vkus a mravnosť". Ľudia však pochopili, že na lavicu obžalovaných bola posadená sloboda umeleckej tvorby. Najmä zásluhou burcujúceho W. C. Williamsa, ktorý do druhého vydania Vytia napísal: "Ráčte si láskavo podkasať sukne, dámy moje, pôjdeme teraz peklom!" sa proces skončil oslobodzujúcim rozsudkom. Beatnici vtrhli do sanfranciských klubov, galérií, knižníc... Pôvodné ťaženie proti životným a umeleckým streotypom sa však časom stalo súčasťou masovej pop-kultúry. V roku 1963 L. Ferlinghetti oficiálne priznal rozpustenie skupiny beat generation. Jeho následné pôsobenie na ďalšie generácie básnikov, ako i rôzne formy nonkonformného undergroundu na celom svete však bolo nezanedbateľné a vo vedomí širokej verejnosti pretrváva dodnes.
Autor: Tému Allen Ginsberg pripravil ĽUDO PETRÁNSKY ml.