# Je výber uvedeného titulu súčasťou nejakého širšieho zámeru?
"Premiéra inscenácie 2. februára 1997 sa stretla s veľmi priaznivými reakciami detského publika, a tie potvrdili opodstatnenosť voľby netradičného titulu ponúkajúceho najmenšej diváckej societe (no nielen tej) nové podoby, dimenzie i umelecké posolstvo javiskovej tvorby. Princeznú Maru režijne naštudoval s Annou Vallovou a Jozefom Friňákom člen novoveského súboru Albín Medúz: využil Friňákove klaunovské dispozície a pohybové schopnosti Vallovej.
Spišské divadlo chce konkrétnymi inscenačnými činmi potvrdiť svoju ťažiskovú orientáciu na detského recipienta všetkých vekových kategórií. Dramaturgický plán na tento rok vychádza zo základného pôdorysového modelu 4 rozprávky + 1 hra pre dospelých. Po žánrovo svojbytnej Maru začína umelecký súbor s prípravou rozprávkovej komédie pre deti autorov Aristida-Christiana Charpentiera a Marcela Mayana Husle letiaceho času. Ide o málo známy dramatický text, nevieme, že by ho daktorá slovenská divadelná scéna v minulosti uviedla. Pritom Husle... majú esprit, poetický náboj znásobený etickým, nenásilným posolstvom: ak človek nájde svoj cieľ, zmysel bytia, nič nie je nemožné. Prečo nepriznať: tento titul vyhovuje Spišskému divadlu okrem umelecko tvorivých aspektov najmä z hľadiska ekonomicko-finančného. Dramaturgický plán sa rodil v čase, keď sme nepoznali ani v hrubých kontúrach objem rozpočtu na tento rok. Zatiaľ sme dostali iba orientačnú veličinu: 250 000 Sk na perspektívne pokrytie materiálových nákladov - scénických výprav piatich inscenácií.
S premiérou Huslí letiaceho času počítame 13. apríla. Bez väčších páuz chce M. Košický začať s prípravou tragikomickej rozprávky C. Gozziho Havran. Do úvahy prichádza alternatívne dielo tohto klasika Láska k trom pomarančom. Predloha by mala podľa plánov tvorcov vyústiť do výpravného, vizuálne i akčne nasýteného predstavenia v exponovanom júnovom období, keď sa sústreďujeme práve na populáciu v útlom, ba najútlejšom veku. Marginálne sa dá pripomenúť úspešná inscenácia Gozziho Princeznej Turandott, ktorú pred 11 rokmi v bývalom súbore DaM - pobočnej scény DJZ Prešov režijne - a s pozoruhodným výsledkom - pripravil tiež Miroslav Košický. Ten na sklonku minulého roka naštudoval v našom divadle aj polyžánrovú Rozprávku skoro vianočnú. Autorský text režiséra smeroval ku kontaktnému predstaveniu, v ktorom sa deti z hľadiska dostávajú v rolách spoluúčinkujúcich priamo na javisko. Experiment našiel živý, spontánny ohlas mladučkého publika. Ani v roku 1997 nechce SD vďačný motív krásnych sviatkov obísť. Umelecký šéf M. Košický s dramaturgom J. Lapšanským uvažujú buď o tematickom rozšírení minuloročnej predlohy na Rozprávku skoro vianočnú II alebo o uvedení príbehového dramatického námetu s výrazným biblickým sujetom."
# Zatiaľ ste hovorili predovšetkým o tvorbe pre deti. Aké tituly však ponúkate dospelému publiku?
"Hľadanie vhodného titulu pre dospelé publikum v mnohých smeroch podmieňovali aj určovali dlhodobejšie požiadavky verejnosti volajúce po komédii. Spišské divadlo chystá na prelome septembra - októbra `97 odpremiérovať Husárov P. A. Breála. Režisér M. Košický sa prikláňa k muzikálovej verzii predlohy, v úprave M. Lasicu - J. Satinského. Podiel spevoherných kreácií však s najväčšou pravdepodobnosťou nedosiahne tú mieru a intenzitu, ako v predstavení na Novej scéne. Vyplýva to z činoherného ustrojenia spišskonovoveského ansámblu."
Autor: kam