Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Rozplývavá poézia Martina Solotruka *Recenzia / literatúra

Martin Solotruk: Tiché vojny * Vyd. Drewo a srd, Banská Bystrica 1997

Debutová zbierka poézie Tiché vojny Martina Solotruka nadväzuje na širokodychý, viac extenzívny ako intenzívny verš anglo-americkej modernej poézie. Pripomína kultúrnu misiu Walta Whitmana alebo Ezru Pounda (pri vyššej miere tematického zvnútornenia básní): opiera sa o voľné kompozičné strihy, komplikovanú syntax, asociatívnu hru významov - pričasto nielen náhodných, ale aj vnútorne neprepojených. Nižšia poetologická organizovanosť výpovede síce prináša svoje ovocie - prostredníctvom neočakávaných významových spojení - predstavuje však aj problematický básnický variant, keď za poéziu možno považovať "čokoľvek", asociatívne poistené "čímkoľvek" ("...a smiech odrazu určuje rytmus vysýpania z vedier"). Napriek tomu Solotrukov debut prezrádza citlivého, vnímavého autora s "obrovským, až zničujúcim zmyslom pre detail", predovšetkým zážitkový. Autor je presvedčivý najmä v básňach, ktorým nedovolil priveľmi rozkošatieť (napríklad Ranná očista, Von, Kopnutie do riti..., Ešte na voľnom vzduchu... a iné). V nich môže čitateľ spolusledovať významové smerovanie textu: báseň nie je neprehľadne básnicky šifrovaná, obraznosť príliš rozbiehavá, morfologicko-syntaktická podoba veršov a strôf zbytočne zamotaná (až nedbalo chybná). V knihe však prevažujú rozsiahlejšie básne, v ktorých autor vnútorné duševné stavy, pozorovania a úvahy lyrického subjektu opakovane lexikálne a metaforicky vypĺňa či prekrýva (už menej vrství) rôznymi básnickými reáliami obrazno-ikonickej povahy. Tieto zvonku dosadené "ekvivalenty" vlastný organizmus básne, jej hĺbkovú sémantiku skôr zneprehľadňujú a rozkladajú, miesto toho, aby sa zúčastňovali na jej budovaní a upevňovaní - významovo konsenzuálnym spôsobom.

Základným problémom zbierky je teda (literárne zatiaľ nedotiahnuté) skríženie dvoch tradičných línií básnickej štylizácie: jednak široko vedenej básne, ktorá sa aj formálne čoraz viac približuje k naratívnej štruktúre prozaických útvarov, a jednak básne postavenej na významovo koncentrovanej básnickej obraznosti, ktorá sa však obvykle uchyľuje k menším textovým rozlohám (respektíve k básnickým cyklom mozaikovitého charakteru). Zdá sa, že Solotruka ešte len čaká tvorivá fáza, v ktorej bude dominovať úsilie o vytvorenie a precizovanie vlastného básnického idiolektu. Akoby autor uveril, že poézia je len osobná šifra bez potreby dešifrovania, akoby sa chvíľami z jeho obzoru (chcene?, nechcene?) vytratil vlastný komunikačný zmysel každej básnickej udalosti. Perspektíva tohto autora nie je, podľa mňa, otázkou talentu, ale skôr otázkou ďalšieho vyzrievania a tvorivej disciplíny. Disciplíny, ktorá je nevyhnutná pri prechode od sebaoslobodzujúceho "tárania" k artikulovanej básnickej reči pre iných, napriek tomu, že civilnejšia mestská poézia a široko klenutý voľný verš (resp. báseň v próze) zvádzajú k opaku. Rovnako pri esteticky poddimenzovanej, ako pri esteticky predimenzovanej informácii totiž nakoniec hrozí to isté: básnická redundancia.

STANISLAVA CHROBÁKOVÁ (Autorka je literárnou vedkyňou.)

P. S.: Krst debutovej básnickej zbierky Martina Solotruka (1970) Tiché vojny bude dnes o 19.00 h v bratislavskom Kníhkupectve AF na Kozej 20 a krstným otcom bude slovenský básnik J. Buzássy. Kniha vyšla ako desiata publikácia vydavateľstva Drewo a srd a pri tejto príležitosti sa uskutoční aj jeho prezentácia.

1. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  3. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu