Oficiálne sa celý problém, ktorý obrazne delí občanov mesta Piešťany na dva tábory - za a proti autodrómu, volá schválenie alternatívy dlhodobého rozvoja mesta Piešťany, čiže územného plánu sídelného útvaru do roku 2020. Ako vždy, pôsobí niekoľko "za" a niekoľko "proti" autodrómu. Na verejnom prerokovávaní návrhu rozvoja mesta Piešťany boli stúpencami "za" proklamované klady, ako napríklad "zviditeľnenie Slovenska organizovaním prestížnej Grand Prix F1, možný ekonomický efekt pre mesto, vytvorenie podmienok na výcvik vodičov profesionálov i amatérov popri predpokladaných 3 až 4 medzinárodných motocyklových, resp. automobilových podujatiach, nadviazanie na tradíciu Ceny Slovenska, enormné zvýšenie návštevnosti mesta a s tým spojený efekt cestovného ruchu" a mnohé menej závažné, ako napríklad "kúpele sú už sprivatizované, tak čo po nich", alebo "treba niečo zanechať našim deťom" a podobné kuriozity. Ich autori sú presvedčení, že realizácia projektu Slovakiaring neohrozí kúpeľný charakter mesta Piešťany, ba naopak, posilní ho. A tu je kameň úrazu!
Som presvedčený, a z úrovne diskusie to jednoznačne vyznelo, že ani prítomní "až" dvaja poslanci mestského zastupiteľstva, ani ostatní podporovatelia projektu si ho nenaštudovali, a teda strieľajú od pása. Na tých, ktorí svetové meno piešťanských kúpeľov oceňujú viac ako neistý zisk a prínos autodrómu.
Namiesto "za" a "proti" autodrómu treba položiť otázku jednoznačne "za" a "proti" charakteru mesta Piešťany ako svetoznámeho kúpeľného miesta. O potrebe tohto pohľadu na odsúhlasenie či neodsúhlasenie autodrómu na území mesta hovorí jasnou rečou aj samotná koncepcia predložená riešiteľom. Dokazujú to nielen nasledovné fakty, ale aj jednoduchý úsudok občana o tom, či môžu byť v harmónii také dve dominantné protipólne aktivity mesta, akými sú kúpeľníctvo a motorizmus. Ani štatút kúpeľného mesta nedovoľuje aktivitu tohto druhu. Zákon č. 277/94 Zb., $ 63, čl. 3, jednoznačne hovorí, že na vnútornom kúpeľnom území mesta nesmie rušivo pôsobiť prevádzka predmetných zariadení. Hlučnosť na celom území mesta dosiahne hodnotu 57,5 dB (tesne pod povoleným limitom 60 dB) počas predpokladaného času prevádzky 53 dní x 8 hodín/rok. A ďalej: Územie autodrómu sa nachádza v pásme ochrany podzemných vôd II. stupňa. Nie je vypracovaná ani ekonomická efektívnosť projektu, podľa slov navrhovateľov je možné, že prevádzka nebude zisková. Mesto bude preradené podľa ohodnotenia podmienok na cykloturizmus, turizmus a vodné športy z kategórie výborné do kategórie vyhovujúce.
Myslím si, že sa tu jednoducho hazarduje s prírodnými danosťami našej krajiny a ich profesionálnym využívaním pre našich i zahraničných hostí a chýba, hlavne u poslancov mestského zastupiteľstva, zodpovednosť v prístupe k veci. Predpokladám, že ide o nepochopenie dôležitosti tohto rozhodnutia, a to rozhodnutia nielen v regionálnom význame. Paradoxne poslanci v minulosti bojovali proti nárastu prevádzky letiska, výstavbe priemyselných podnikov i podobným rušivým vplyvom na charakter mesta. Tí dnešní si zrejme neuvedomujú, na akých stoličkách sedia, keď v predbežnom hlasovaní nebol nik proti a iba deviati sa zdržali hlasovania. Hlasovania, ktoré bez mihnutia oka schvaľuje výstavbu novej obytnej zóny Bodona v tesnej blízkosti autodrómu (?!). Som zvedavý, koľkí z pánov poslancov by tam chceli bývať? Tých protirečení je v projekte s autodrómom viacej. Napríklad projekt uvažuje na všetky väčšie podujatia ubytovávať, stravovať a obsluhovať asi 3000 členov štábu motocyklových tímov.
Dnes je čoraz vzácnejšie kvalitné životné prostredie so zdravým vzduchom, čistou vodou a tichom. Piešťany majú šancu si ho uchovať. Koľko takých Piešťan máme?
Autor: Ing. VILIAM VAVRO