automobil zn.Toyota Hilux 2.4 D 4x4.
Už na prvý pohľad zaujme hilux masívnou prednou kapotou s výrazným zaobleným prelisom v jej strede. Rešpekt budiaca predná časť pôsobí svojou mohutnosťou na vodiča veľmi upokojujúco. Spoza volantu je dobrý výhľad dopredu ponad vozidlá. Výška podvozku má však aj svoje nevýhody pri nastupovaní, najmä ak spolujazdkyňa nosí priúzke sukne. Zato priestranný interiér takmer v ničom nezaostáva za pohodlím osobných automobilov. Na šírku i nad hlavou je miesta habadej, horšie je to s pohodlím na zadnej lavici. Sedenie to síce nie je nepohodlné, ale o čosi urastenejší pasažier musí vyriešiť otázku, kam s kolenami. Operadlo zadnej lavice je sklopné a ponúka núdzový batožinový priestor. Toto je asi najslabšie miesto tohto typu automobilu, ktorý síce uvezie nákladu požehnane, ale v otvorenom nákladnom priestore. Keď si chcete niečo nechať v aute, nemáte to kam skryť pred očami tých, ktorí práve na to čakajú. Tento nedostatok sa však dá riešiť dobudovaním laminátovej nadstavby, ktorá nákladný priestor prekryje a zamkne. K pohodliu cestovania určite prispieva dobre odhlučnená kabína. Ak si vodič uvedomí, že sedí za volantom doslova pracovného nástroja a nie je rozmaznaný, nebude mu prekážať, že napríklad vonkajšie spätné zrkadlá sa nedajú nastavovať zvnútra.
V strojovni pracuje 2,4-litrový dieselový motor. Má výkon 58 kW (79 koní) a je prekvapujúco tichý. Poháňa kolesá zadnej nápravy, ktorá je odpružená klasickými listovými pružinami. Hilux nezakrýva, že je vlastne malým nákladným automobilom. Najmä v meste na rozbitých cestách a opravovaných rozkopávkach nenaložené auto dosť nadskakuje. Najviac to cítia cestujúci na zadných sedadlách. Prídete však k miestu, kde chcete z cesty odbočiť, a už je hilux vo svojej koži. Jedinou nevýhodou je to, že predtým než zaradíte pohon 4x4, musíte z auta vystúpiť a na nábojoch predných kolies zamknúť uzávery voľnobežky. Ale potom je naozaj po problémoch.
Svetlosť 22 cm a robustná konštrukcia podvozku spolu s motorom a päťstupňovou prevodovkou s redukciou do terénu zaručujú pick-upu výbornú priechodnosť aj veľmi náročným terénom. Náš hilux nemal síce uzávierku diferenciálu, ale dá sa za príplatok objednať. Napriek tomu sme si v hlboko zasneženom teréne dosýtosti vychutnali nadšenie z toho, že sme jednoducho prešli. A nielen prázdni, aj s nákladom. Dokonca ešte lepšie. Zaťažené vozidlo si lepšie počínalo aj na štátnych cestách. Pri zaradenom stálom pohone zadnej nápravy bola jazda s nákladom výrazne bezpečnejšia než bez neho. Prázdny "zadok" je predsa len ľahší, odskakuje viac do strán a auto je výrazne pretáčavé. Stačí však zaradiť pohon 4x4 a rozdiel hneď poznať. Auto sa správa oveľa pokojnejšie. Po jazde v teréne sme sa s obavami pozerali na pribúdajúci počet litrov pri kontrolnom tankovaní. S výraznou prevahou jazdy v teréne sa spotreba nafty v prepočte na najazdené kilometre pohybovala okolo 13,5 l/100 km. Keď sme však do priemeru započítali aj jazdu po civilných cestách - a dokonca s poltonovým nákladom (užitočná hmotnosť toyoty hilux je 1070 kg) - priemerná spotreba počas celého testu klesla na 10 l/100 km. A to je údaj o 0,1 l menší, ako udáva výrobca.
S toyotou hilux sme najazdili vyše 2000 km a veľmi sme si na ňu zvykli. Tá naša mala aj menšie kozmetické úpravy. Predná maska bola vybavená mohutným ochranným pochromovaným rámom. To spolu s efektnými tiež pochromovanými diskmi kolies umocňovalo dravú krásu automobilu, ktorý si zakladá skôr na úžitkových vlastnostiach. Práve vďaka tomu však možno povedať, že hilux je autom nielen do lesa, na stavbu či do polí, ale pokojne aj na rodinné výlety, či dokonca i do divadla.
TECHNICKÉ ÚDAJE:
Motor: vodou chladený dieselový štvorvalec 2xOHC uložený vpredu naprieč, poháňajúci zadnú nápravu s voliteľným pohonom 4x4
Karoséria: Pick-up s päťmiestnou kabínou
Zdvihový objem motora: 2446 cm3
Maximálny výkon: 58 kW (79 k) pri otáčkach 3900 min-1
Maximálny krútiaci moment: 165 Nm pri otáčkach 2000 min-1
Prevodovka: päťstupňová, manuálna s redukciami
Maximálna rýchlosť: 130 km/h
Spotreba paliva (90/120 km/h/mesto): 7,8/10,4/11,9 l/100 km
Objem palivovej nádrže: 56 l
Dĺžka nákladnej plochy: 1400 mm
Rozmery (d žka x šírka x výška): 4720 x 1690 x 1805 mm
Rázvor: 2850 mm
Pohotovostná hmotnosť: 1355 kg
Cena: 845 000,- Sk vrátane DPH.
Autor: Tomáš Hladný