KOŠICE (SNV - fl) - Štrajk českých železničiarov, ktorý ako prví pocítili cestujúci tým, že sa z východu prestali vypravovať lôžkové a ležadlové vozne, sa začína prejavovať aj v nákladnej doprave. I keď najviac z polstovky nákladných vlakov so záťažou určenou do ČR je odstavených na západoslovenských prechodových pohraničných staniciach a naďalej platí zákaz nakládky tovarov do ČR, nevyhli sa železničiari odstaveniu troch vlakov už v Čiernej nad Tisou, troch v Haniske a dvoch v Košiciach.
Slovenskí železničiari podľa predbežných dohôd neprijímajú na naše územie vlaky s nákladom pre ČR ani z Ukrajiny a Maďarska.
Do vážnych ťažkostí sa dostali dve desiatky pracovníkov košickej a.s. Wagon Slovakia, ktorých zastihol štrajk v troch jedálnych a osemnástich lôžkových a ležadlových vozňoch na tratiach do Františkových Lázní, Chebu, Českých Budějovíc a Brna. Na ich vozňoch deponovaných v Prahe, Přerove a Pardubiciach klesá napätie v nedobíjaných batériách potrebných na elektrické kúrenie a posádkam sa míňajú peniaze na stravu. Viacerí museli siahnuť na zásoby, ktoré boli určené pre cestujúcich, pretože štrajkujúci českí železničiari nerátali so stravou pre slovenských kolegov a zatiaľ im zabezpečujú len občasné elektrické prikurovanie v tých vozňoch, ktorých technické zariadenie to ešte umožňuje. "Ak by sa štrajk v Čechách skončil, sme pripravení radiť vozne špeciálnej stavby do Prahy, Brna a Českých Budějovíc ešte dnes večer, naši sprievodcovia sú doma na telefóne," povedala včera pre Sme na východe pracovníčka komanda a.s. Wagon Slovakia Pavlína Tóthová. Jednodňovú lehotu potrebnú na to, aby sa osobná doprava cez české hranice dostala do obvyklého rytmu potvrdil pre SNV aj hovorca ŽSR PhDr. Miloš Čikovský a dodal, že v nákladnej doprave by si to podľa súčasného stavu vyžiadalo týždeň.