ná, že práve pod vplyvom úspešnej českej snímky. Scenárista Zdeněk Svěrák uviedol, že Američania chápu film aj ako "príjemnú učebnicu histórie a zemepisu". Dozvedia sa niečo o Prahe a ako to u nás vyzeralo pred novembrovou revolúciou. "Newyorskí diváci sa v kine smiali vo chvíľach, keď sme to ani nečakali. Rozumejú Koljovi po svojom," dodal režisér Jan Svěrák. Propagačná cesta obidvoch filmárov po USA vyvrcholila po udelení Zlatého glóbusu v newyorskej kinosále, kde sa na dvoch predstaveniach mohli po prvýkrát na vlastné oči presvedčiť, ako na ich snímku reaguje americký divák. Úmorné putovanie, ktoré predtým absolvovali, malo za hlavný účel zabezpečiť filmu dostatočný záujem tamojšieho publika. Snažili sa o to najmä stretnutiami s novinármi v mestách, kde sa má Kolja premietať. Každodenne takých rozhovorov viedli až dvanásť. "V Amerike majú recenzie veľký význam a diváci na ne dajú," vysvetlil Jan Svěrák komerčné zámery distribučnej spoločnosti Miramax, ktorá ich cestu aj platila. Podľa režiséra však táto akcia nemá žiadny vplyv na zvýšenie šancí Kolju získať filmového Oscara. Jan Svěrák zdôraznil, že aj z prípadnej oscarovej nominácie by mali tvorcovia ohromnú radosť. Amerických novinárov takisto zaujímalo, ako našli hlavného detského predstaviteľa, ako malého chlapca Svěrák režíroval a ako sa spolupracuje otcovi so synom. (Pripomeňme, že predstaviteľa Kolju hľadali prostredníctvom konkurzov v Moskve celých deväť mesiacov. Po piatich cestách do Ruska a neúspešnom výbere spomedzi recitujúcich Moskovčanov dokonca Svěrák zorganizoval konkurz i v Českej republike, ale z 80 českých chlapcov ovládajúcich ruštinu si nevybral ani jedného. Zatelefonoval preto opäť do Moskvy a inicioval zúfalý pokus - dve dievčatá z agentúry režiséra Nikitu Michalkova obišli s videokamerou všetky moskovské materské školy a v každej nakrútili chlapca, ktorý najmenej poslúchal. V poslednej chvíli tak narazili na vtedy päťročného Andreja Chalimona. - pozn. SME).
Autor: Julie Stejskalová